Avatar billede tl Nybegynder
18. september 2002 - 21:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Webserver på Soho 77

Jeg har netop skiften min router fra en Cisco 677 til en Cisco Soho 77.

Jeg har en webserver kørende lokalt på en maskine 192.168.1.4, men jeg kan ikke få opsat Soho routeren til at lukke trafik til den server.

Jeg har prøvet at oprette et NAT entry, men uden held.. Er der andre ting der skal gøres for at få routeren til at få webserveren på nettet?

Thanks!
Avatar billede rene-sor Nybegynder
18. september 2002 - 21:49 #1
For at svare på dit ? ville det være rart at vide hvordan den kommando, du brugte så ud. En ting er vigtig, det er at du bruger fast ip på web serveren, en anden ting er at du natter både tcp og udp F eks.

ip nat inside source static udp 192.168.1.4 80 interface Dialer0 80
ip nat inside source static tcp 192.168.1.4 80 interface Dialer0 80

Hvis dette ikke virker, vil jeg tro at der er noget galt med din router, ellers bruger du en ACL list, som laver en deny på port 80
Avatar billede tl Nybegynder
18. september 2002 - 21:53 #2
Det skal dertil siges at jeg får fejlen

No connection could be made because the target machine actively refused it.

når jeg telnetter på port 80 på routeren... Hmmm
Avatar billede svindler Nybegynder
18. september 2002 - 22:08 #3
Hvis du ikke har fået oprettet din "ip nat inside..." korrekt endnu, så er det routeren selv, der actively refuses forbindelsen.

Du behøver ikke at udføre rene-sor's kommando for udp og du skal lige være sikker på, hvad dit eksterne interface hedder. Dialer0 er et godt gæt, men for at være sikker kan du skrive "show ip interface brief". Det interface, hvor du har din public adresse på, er det interface, der skal stå i "ip nat inside..." kommandoen.
Avatar billede tl Nybegynder
18. september 2002 - 22:23 #4
det er så vidt jeg kan se Dialer0 der er mit eksterne interface, og både UDP og TCP Nat entrys er oprettet.. routeren er reloaded (uden nu at slukke for den) men stadig ingen forbindelse igennem når jeg telnetter..
Jeg kan godt pinge min routers IP, men der bliver ikke skabt nogen forbindelse fra routeren til webserveren.. Mystisk.. det var da nemt i den gamle 677
Avatar billede svindler Nybegynder
18. september 2002 - 22:45 #5
Er det fra een af de andre maskiner på indersiden, at du forsøger at få fat i din public-ip? Det tillader IOS routere som SOHO77 ikke!
Avatar billede tl Nybegynder
18. september 2002 - 23:05 #6
ja det er det.. Nå det kan man ikke?? men det skulle virke på ydersiden?
Avatar billede tl Nybegynder
18. september 2002 - 23:05 #7
Kan man ikke få den til at virke på indersiden også?
Avatar billede svindler Nybegynder
18. september 2002 - 23:20 #8
Normalt ikke, hvis du bruger ip-nummeret. Der er nogen tricks, alt efter operativsystem, så det kan klares alligevel, men det kræver lidt speciel opsætning. Jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre under Windows 95, 98 eller Me.
Man kan fifle med det på forskellig vis, så du kan bruge navnet. Den nemmeste måde er at rette i din lokale hosts-fil.
Avatar billede Lars Søndergaard Nybegynder
06. december 2002 - 03:43 #9
vil det sige at jeg med en soho 77 ikke kan browse de websites som ligger på min egen webserver ?? hvilket jeg nemlig ikke kan... hvis jeg i dos skriver:
nslookup www.mywebsite.dk finder den korrekt min externe ip. og når jeg browser i IE kan jeg se at den søger korrekt på min eksterne ip, men siden kan alligevel ikke vises. Hvis jeg sidder på arbejde virker mine websites uden problemer.. Er det samme problem jeg har som tl ????
Avatar billede svindler Nybegynder
06. december 2002 - 09:07 #10
subtile>>
Cisco IOS routere som soho 77 laver kun adresse-konverteringen, hvis man kommer udefra.
Når du laver navneopslag på www.mywebsite.dk skal du få din interne adresse, før det virker. Dette kan du løse ved at rette i hosts-filen på de enkelte pc'er, køre en intern dns, der svarer med de interne værdier eller sætte routeren op, så den "fifler" med dns-svarene.
Det sidste kræver, at du laver en een-til-een nat på din eksterne og din interne server-adresse. Hvis du kun har een maskine gør det ikke noget, men hvis du har flere, kan det være nødvendigt at installere en proxy-server på den ene maskine, der må gå ud.