Avatar billede klister_ Nybegynder
18. september 2002 - 21:14 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Hvad synes i om mins stil?

2                Du er fed, grim og ulækker.

        I artiklen "du er fed, grim og ulækker", fortæller Betina Kramer om hendes lange kamp mod fedmen. Hun har hele livet været buttet og fed og har aldrig hørt et eneste pænt fra andre end hendes familie. Hun har taget imod de lede og hånende kommentarer, om hendes knap så heldige figur, fra kammeraterne. Det er først nu som 16-årig, at hun kan se lys. Hun har været på husholdningsskole i Hadsten, hvor hun lærte, hvilken slags mad hun skulle spise, hvordan hun skulle takle drillerierne, og så, hvad der var det vigtigste for hende; vejen til selvtillid! Hun har før prøvet alle mulige slankekure, men enten har det ikke virket eller også har hun ikke kunne holde sig væk fra de søde sager. Hun har tabt et kilo og prøver nu at være positiv, så positiv som muligt, og se tiden an. Hendes mål er at tabe mellem 10-15 kilo, så hun kommer ned på ca.55-60kg, og hun er i gang. Nu spiser hun flere grøntsager,  i stedet for franskbrød, intet margarine og sukker, og  hun vil prøve at lade være med at trøstespise, når hun bliver drillet. Hun taber sig for sin egen skyld, men det er jo for at slippe for drillerierne. Det er ikke kun hendes klasse "kammerater", der driller, der er også fremmede folk på gaden der let kan finde på, fx. at vende sig om efter hende og sige: ”Hej fede”. Det er en af de ting, der sårer hende dybt, plus at hun synes det er meget pinligt, at hun er nødt til at købe så store størrelser når hun skal have tøj. Hun drømmer om, at hun en dag kan komme ind i en tøjbutik, gå hen til et stativ, tage en størrelse ca. 38 og kan passe den ! Der er dog et stykke vej endnu, men hun siger at hun  er blevet så stærk i troen på sig selv, at det skal lykkedes, så det håber jeg da.
Jeg synes det er urimligt, at man driller folk, der ikke kan gøre for at de er tykke! De har jo ingen muligheder for at tabe sig, selvom de ihærdigt prøver alle de ’åå-i-så-fine’ produkter som de kan finde fx: ’Slim fast’! Men det plejer som regel, ikke at virke, de kan jo godt tabe et par enkelte kilo ved at motionere, men der er personer, der virkelig ikke kan komme af med fedtet med mindre de får lavet en fedtsugning. Selvfølgelig kan mange tykke mennesker godt gøre for at de er tykke. Hvis morgenmaden består af et stykke franskbrød med et ordentlig lag margarine og ost, middagsmaden af en gang fast food fra grillen, og aftensmaden af  flæskesteg med en tyk fed brun sovs og hvide kartofler til, så undre det jo ikke nogen at de er så fede som de er !

Jeg ser sådan på det, at man først kan være pæn og venlig over for andre, hvis man har det godt med sig selv. Man må jo kunne elske sig selv, før man kan elske andre ! De fleste mennesker sikkert altid et eller andet kompleks; en skæv næse, store tænder, en lille delle el.lign. men det er ting, man bare må leve med, fordi ingen er perfekt. Der er desværre så mange idoler og mennesker man skal ligne for at se godt ud ! Mange piger vil jo give alt for at være som Janet Jackson eller Jennifer Aniston, men det kan jo ikke lade sig gøre, selvom nogle tror at kirurgi er lykken. Mange bruger plastikkirurgiske indgreb, for at få rettet den lille skæve næse eller fjernet dellen, men det synes jeg er forkert. For at ændre så meget på sig selv. Hun er ikke tilfreds med NOGET på sig selv overhovedet, og har så lidt selvtillid, at hun tror folk KUN går efter udseendet, hvilket de færreste gør. Mange drenge i min alder går MEGET op i pigernes udseende, og hvor store deres bryster er..
Det med at det ikke er udseendet det kommer an på, kan jeg nok ikke forsvare SÅ langt, for det er jo førstehåndsindtrykket man går ud fra. Hvis du er grim, har fedtet hår og grimt tøj på på et diskotek, så er der måske ikke så mange der vil danse, som hvis du f.eks. er slank og køn, og sådan vil det altid være.  Jeg tror bare ikke på, at man ikke kan finde nogen bare fordi man er tyk.  Bare se på Onslow Violet fra ’Hyacint’, de er tykke, men de har da hinanden. Der er det da Hyacint’s anden søster, der har problemer med mændene. Selvom hun har lange ben og en flot krop kan hun ikke få fat i nogen ! Hun er simpelthen for dum til at nogen gider at være sammen med hende.
Selvfølgelig kan det være ret svært, hvis man er overvægtig og bliver drillet, men så tror jeg man må finde sine gode sider frem, som Betina også siger. Man skal være positiv og f.eks. sige, jamen jeg har smukke øjne, jeg er morsom, eller også skal man simpelthen bare skide på, hvad andre mener og siger, selvom det kan være meget svært. Hvis du altid er blevet drillet er det nok svært, at komme op og lade være med at blive det. Og så må man jo nok se i øjnene, at vægten ikke falder, hvis ikke fedtindtaget falder, og så man stoppe et sted, også selvom man stadig er sulten og ikke kan lade være (Betina siger):
Selv om jeg ikke vil,
kan jeg lade være med at spise.
Jeg bliver andre mæt.

Men i stedet for at spise fast food, chips og chokolade kunne hun jo også spise grøntsager og rugbrød med godt pålæg fra f.eks. den grønne slagter, hvor der kun er 3% fedt i.
Det med at spise chips og lignende er jo ting tynde mennesker også gør. De kan bare bedre styrer det og sige stop, når det er tid, det kan Betina f,eks, ikke:
Åbner hun en pose slik eller franske kartofler,
bliver hun ved med at spise til posen er tom.
Det er jo også et af problemerne, at sige nej, når man bliver budt. Det er jo ikke så sjovt at skulle takke nej, hver gang man er til fest og chokoladen eller kagen til kaffen bliver budt rundt, men det kan jo engang imellem være nødvendigt. Man må jo lide for skønheden lige gyldigt om man er tyk eller tynd, høj eller lav, og sådan vil det altid være.
                                                                                    Skrevet af :
Jimmy 9.A
Avatar billede klister_ Nybegynder
18. september 2002 - 22:06 #1
Fair nok :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. september 2002 - 22:17 #2
mon ikke:
    eneste pænt fra    ->    eneste pænt ord fra
    end hendes familie  ->  end sin familie

kluntet sætning:
    Hun har taget imod de lede og hånende kommentarer, om hendes knap så heldige figur, fra kammeraterne.
hvorfor ikke:
    Hun har taget imod kammeraternes lede og hånende kommentarer om hendes knap så heldige figur.

opdel evt i flere paragraffer. især den første er en 'tung klump'.

men det er småting. den er god.
Avatar billede hhjensen Nybegynder
18. september 2002 - 22:19 #3
Kender ikke lige niveauet i 9. klasse, men du har en del gode betragtninger, om end noget af det måske er baseret på fordomme frem for facts!
Den med Onslow burde du måske droppe eller erstatte med noget fra virkeligheden istedet.
Der er er par enkelte stave/slå-fjel, og sætningsopbygningen kan der også gøres mere ved, men det kan du selv lige tjekke igennem.

Glæder mig til at høre hvad den giver af karakter!
Held og lykke...
Avatar billede hhjensen Nybegynder
18. september 2002 - 22:20 #4
Ja, det lød måske lidt negativt, men jeg syntes altså den er god!
Avatar billede hono Nybegynder
18. september 2002 - 22:26 #5
Læste den kun lige overfladisk. Ganske udmærket, men du bør lige se på det med om udsagnsorden skal ende på "r" eller "e". Jeg stødte i hvert fald på et par af den slags fejl. Her er to jeg lige kunne finde igen:

1. "...så undre det jo ikke nogen at de er så fede som de er !" skal være "så undrer det jo ikke nogen at de er så fede som de er !"

2. "De kan bare bedre styrer det og sige stop..." skal være "De kan bare bedre styre det og sige stop..."

Hono
Avatar billede par Nybegynder
18. september 2002 - 23:18 #6
hendes lange kamp >> SIN lange kamp
end hendes familie >> end SIN familie
intet margarine >> INGEN margarine
Tjek lige dine kommaer én gang til.......og som hono siger: Pas på udsagnsordenes endelser!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. september 2002 - 23:38 #7
som lærerstuderende er mit bud at du får 10 for den (hvis du bl.a retter de fejl etc) - så det er jo spændende at se hvad du så får :)
Avatar billede klister_ Nybegynder
25. september 2002 - 23:28 #8
Fik kun................... 8 Med pil op ad :( Fatter ikke min lære ARGH!
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. september 2002 - 05:53 #9
:(
men det er da ok at få 8 (men de der pile skulle sq droppes!)