Avatar billede natsort Nybegynder
18. september 2002 - 10:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Tæl med flere "krav"

Jeg har en liste med navne. Til hvert navn er der tilknyttet 2 værdier: Alder og køn (1 eller 2).

Er der nogen der ved hvordan man tæller antallet af dem som både har værdien 20 i alder og værdien 2 i køn. I en og samme formel??

Kan man bruge noget i retningen af =tælv(b:b;20) og (d:d;2) ???

Hilsen

NATsort
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 10:24 #1
Hvad versioner excel bruger ?

Under XP - og vistnok også '2000' er der en funktion der hedder "betinget sum".
Det er en såkaldt "add-on" funktion dvs. den skal først tilføjes under 'Funktioner'->'Tilføjelsesprogrammer' - Sæt hak i 'Guiden Betinget sum'.

Herefter har du under 'Funktioner'->'Guider' nu et punkt. der hedder "Guiden Betinget sum - Trin 1 af 4".

Først markere du et sted i tabellen og bruger den guide, som trin for trin hjælper dig igennem til at lave den rigtige formel
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 10:29 #2
Virker ikke den summere istedet for at tælle :-(
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 10:32 #3
Hvis du tilføjer en 3. kolone, fx. med overskrift 'Antal', hvori der står '1' i alle rækker, kan du summere på denne kolonne :-)
Avatar billede b_hansen Novice
18. september 2002 - 10:33 #4
Det kan sagtens lade sig gør. Du skal bare benytte en ARRAY-formel i stedet for.
Avatar billede b_hansen Novice
18. september 2002 - 10:36 #5
prøv eventuelt at kigge lidt på dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/199335
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 10:49 #6
natsort
Jeg undres lidt over at du afviser et svar der virker - uden kommentar ??

Hvis du har navne i kolonne A, Alder i B, Køn i C og Antal i D og i alt 27 rækker kommer formlen til at se sådan ud:

{=SUM(HVIS($B$2:$B$27=F3;HVIS($C$2:$C$27=G3;$D$2:$D$27;0);0))}

I F3 kan du vælge Alder og i G3 kan du vælge køn som du vil tælle på
Avatar billede fjensen Nybegynder
18. september 2002 - 10:51 #7
følger med
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 10:54 #8
I øvrigt har du spørgt om nøjagtig samme problem en gang tidligere

Excel - funtion tæl.hvis med flere kriterier...
http://www.eksperten.dk/spm/91725

og fået et svar fra janvogt som du har godkendt
Avatar billede b_hansen Novice
18. september 2002 - 11:07 #9
Katborgs formel burde sådan set virke, hvis du ændrer SUM til TÆL
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 11:09 #10
Desværre, det har jeg prøvet, så tæller den antal rækker uden hensyn til evalueringen
Avatar billede natsort Nybegynder
18. september 2002 - 11:19 #11
Undskyld katborg, men jeg kunne ikke få din formel til at virke - derfor afviste jeg...
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 11:21 #12
?? Den virker fint hos mig ??

Vær opmærksom på at hvis du retter i formlen, må du ikke afslutte med 'Enter' !! DU SKAL BRUGE 'Shift+Enter'
Avatar billede b_hansen Novice
18. september 2002 - 11:22 #13
CTRL-SHIFT-ENTER *S*
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 11:25 #14
UPS - det er rigtigt :-)
Avatar billede natsort Nybegynder
18. september 2002 - 11:35 #15
Jeg er nu blevet klogere... Katborg i top! :-)
Avatar billede katborg Praktikant
18. september 2002 - 13:22 #16
Godt at du fik det til at virker

Gives der point for svaret ?
Avatar billede b_hansen Novice
25. september 2002 - 12:48 #17
åbenbart ikke.......
Avatar billede katborg Praktikant
03. oktober 2002 - 13:56 #18
:(
Avatar billede katborg Praktikant
04. oktober 2002 - 22:28 #19
Har lige fundet ud af hvordan du kan lave formlen uden "den 3. kolone"

{=SUM(HVIS($B$2:$B$27=F3;HVIS($C$2:$C$27=G3;1;0);0))}
Avatar billede ztyxx Nybegynder
07. oktober 2002 - 02:07 #20
natsort> tror du ikke at det var på tide at få lukket dette spm, uddele point, da du jo har fået svar

ztyxx / CoAdmin