Avatar billede atman Nybegynder
18. september 2002 - 08:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

uninstall win2000 OG install win98

Jeg har for nuværende win2000 (ikke fat32 men nt...et eller andet) og ønsker at have win98 istedet. Har læst flere steder at det ikke er bare lige at fdisk el. format c. Anyway, nogen der har en gennemprøvet procedure?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
18. september 2002 - 08:52 #1
du gør bedst i at omformatere din HD - dv.s. at den p.t. er ntfs formateret og skal fat formateres for at køre win98, så du skal den tunge vej
Avatar billede hundevennen Nybegynder
18. september 2002 - 08:53 #2
hvis du har partition magic kan den bruges til det
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. september 2002 - 08:59 #3
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:03 #4
Brug en win98 boot disk til at fdiske med.

Boot så på win98 CD'en.
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
18. september 2002 - 09:10 #5
du behøves ik Fdiske med din win98 boot disk. Det er tilstrækkeligt bare at køre FORMAT C: kommandoen fra disketten. Det vil da være trist at tabe samtlige partitioner når det kun er C-drevet der ændres til NTFS partion under win2k ( hvis du altså har valgt det)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:16 #6
phineas_phreak >> Hvis han formatere en NTFS partion bliver den da ved med at være NTFS og han kan stadig ikke installere w98. Men Med FDISK kan han jo nøjes med at fjerne den partion han vil og så oprette den igen!
Avatar billede atman Nybegynder
18. september 2002 - 09:20 #7
som sagt skal jeg have win98 installeret efterfølgende (med fat32 filesys) og jeg mangler stadig en konkret (step-by-step procedure) :-)
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
18. september 2002 - 09:23 #8
james_ t dk >> hmm mener bare jeg har lavet det nummer 100 gange. Mener bare at du overskriver NTFS med en standard win98 formation når du bruger startdisketten. NTFS formateringen ligger jo ikke i FDISK. Det er noget du vælger i installationen af windows 2000. Men kan godt være jeg tager fejl.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:33 #9
atman, Er der noget på disken du vil have gemt?
Avatar billede atman Nybegynder
18. september 2002 - 09:35 #10
james_t dk >> nej, intet på disken jeg vil gemme!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:40 #11
Her er en vejledning (du mister alle data på disken).

-Boot på en win98 boot disk.
-Vælg Boot uden cd-rom support
-skriv Fdisk
-tryk enter
-Tryk Y hvis din disk er størrere end 512 Mb
-Tryk 3
-slet alle drev på listen
-Tryk ESC når alle drev er slettet
-Fdisk spørger nu om du vil oprette nye partioner, det vil du gerne.
-Opret en primær partion.

Hvis dette ikke er godt nok kan jeg skrive en mere fyldestgørende vejledning i aften! Hvis der ikke er andre der har gjort det inden!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:41 #12
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
18. september 2002 - 09:42 #13
Grunden til at jeg er så mistroisk skyldes at jeg selv har kvajet mig 60 gange FDISK. Men når du nu siger at du ikke skal gemme noget data er der jo intet at frygte :D. Så kan du jo sagtens køre FDISK slette C-drev partitionen og oprette den igen ( fuldstændig lige som james t dk siger). Men som sagt er jeg stadig ik sikker på at det er nødvendigt :D

ellers boot fra en win98 diskette under opstart og skriv format c: fra dit A-drev.
Derefter rebooter du med win98 Cd'en i drevet og kører win98 installation på normal vis. Det er muligt at du skal ændre din boot sekvens i BIOS så dit CDrom drev booter før din harddisk
Avatar billede atman Nybegynder
18. september 2002 - 09:50 #14
der er lige dukket noget op, der gør at jeg først kan afprøve de anviste løsninger iaften. Jeg melder tilbage herefter!
Avatar billede krusell Nybegynder
20. september 2002 - 12:25 #15
En anden måde jeg plejer at bruge er:

Boot op på Win2000 bootdisketter (eller bootable cd)
Vælge Repair
Og så Repair vis konsol (kan ikke lige huske hvad det hedder præcist)
Og under konsol så skrive diskpart. Her kan du så slette din ntfs partition og lave en Fat32 istedet.
Men selvfølgelig er det nemmere at boot'e på en Win98 og køre fdisk, hvis det virker.

krusell