Avatar billede excession Nybegynder
17. september 2002 - 00:34 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

pris på website

Hej

Jeg er klar over at det er meget svært at komme med et bud på hvor meget et website skal koste, hvis I ikke kan få alle oplysninger omkring websitet, men jeg er meget i tvivl.  Jeg har givet virksomheden et bud, men den afvises blankt og de vurderer at projektet kan laves på en uge.

Det er utopi at tro det kan laves ordentligt på en uge og det ved både de og jeg.  Det er mest prisen vi er uenige i.  Vi har aftalt at det bliver et fast beløb og ikke en timepris, da jeg ikke har nok erfaring til at vurdere hvor lang tid jeg skulle bruge på projektet.

Det drejer sig om et dynamisk website.  Der er blevet lavet en kravspecifikation.´

Brugere skal kunne søge i databasen, kontakte virksomheden.  Der vil desuden være nogle sider med statisk indhold.  Der skal laves en administrationssystem, hvor virksomheden kan oprette nye ting i databasen, send emails, tilføj ting fra databasen til en side der efterfølgende printes og faxes, administrere nogle få brugere og alle henvendelser fra brugere.

Jeg ved godt at det er sparsomt med oplysninger, men jeg kan ikke gå i detaljer omkring projektet.

Det som jeg ønsker er en vurdering på hvor meget sådan noget som minimum skal koste.

På forhånd tak.
Avatar billede excession Nybegynder
17. september 2002 - 00:46 #1
det skal i øvrigt siges at det er mig alene der arbejder på projektet
Avatar billede lemon Nybegynder
17. september 2002 - 00:57 #2
Ud fra de få oplysninger du har givet ville jeg - hvis det var min kunde - give et tilbud på mellem kr. 10.000,- og kr. 110.000,- for selve kodningen - dertil kommer grafisk design, evt. dokumentation, oplæring af personale, serveropsætning m.v.

Jeg ved godt at 10 til 110 kilo er ret flydende, men det er også ret sparsomme oplysninger du kommer med.

En hurtig udregning du selv kan lave er:

ET : Dit estimerede timeforbrug (et velfunderet gæt)
MT : Dit maksimale timeforbrug (i værste tilfælde)
TL : Din timeløn
VO : Variable omkostninger, ud over timeløn, som du måtte have pr. arbejdstime.
FO : Faste omkostninger, ud over timeløn, som du måtte have.

(((ET + VO) x TL) + FO + ((MT + VO) x TL) + FO) / 2

Altså gennemsnittet af alle omkostninger, ud fra den tid du tror det vil tage og den tid du i værste fald vil bruge.
Selvom jeg ikke selv beregner prisen på en opgave på denne måde, er det dog let, uden alt for indgående erfaring med hvor lang tid en opgave vil tage, at beregne en fair pris der i værste tilfælde dækker dine omkostninger og timeløn, og som vil kunne give et lille overskud såfremt du "skynder dig" at blive færdig.
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
17. september 2002 - 01:33 #3
execssion > Det er ofte svært at estimere tidsforbruget på et projekt, men jeg råder dig til at gøre et ihærdigt forsøg alligevel. Hvis du har en ide om, hvor lang tid det vil tage dig, så bliver det også nemmere at sætte prisen. Penge kan også blive for surt tjent.

Du har kravspecifikationen. Bryd projektet op i alle kendte under-opgaver, og sørg for at få de skjulte ting med:
Design, re-design, implementation, test, installation, diverse dialog med kunden, og ikke mindst dokumentation.
Sæt tider på samtlige punkter - evt. både forventet tid og worst case.
Afsæt ekstra lang tid til emner, som du har mindre erfaring med.
- Denne liste kan samtidig bruges til styring af hvor lang tid du kan tillade dig at bruge på de enkelte ting.

Sørg for at notere, hvor lang tid du anvender på de forskellige underpunkter under projektet.

Hvis du tager dig tid til disse ting vil du være meget bedre rustet næste gang du skal lave tilbud.
Avatar billede neteffect Nybegynder
17. september 2002 - 09:25 #4
Det virker ud fra dit spørgsmål som om kunden ikke respekterer dit arbejde - eller er tonen måske bare sådan? Så giv igen! Her er lidt inspiration:

Kundens tidsestimat - Brug den gamle tommelfingerregel for systemudvikling: Gang med to og forhøj til næste enhed = 2 måneder.

Priserne for færdige content management-systemer starter ved ca. 25.000. Det løser sikkert ikke den konkrete opgave, men teknisk er der mange fællestræk. Og kunden kan vel ikke forvente at få en skræddersyet løsning billigere end et pakkeprodukt?
Ellers lad kunden oversætte kravspecifikationen til engelsk og indhente tilbud fra webbureauer i Indien og Rusland. - Nå ikke? Så må der være noget ved at bruge dig, som gør at kunden må betale dig mindst det samme.

Brug eventuelt regnemaskinen på www.neteffect.dk/calculator.asp til -sammen med kunden - at estimere den kommercielle værdi af løsningen. Hvor hurtigt forventer kunden at nå break-even? 2-3 år?
Avatar billede e-builder.dk Nybegynder
17. september 2002 - 10:51 #5
Hvis du vil have et professionelt firma til at ordne projektet, så kan du kontakte www.e-builder.dk

Så er du sikker på en god løsning, og er sikker på at du kan få lavet tilrettelser igen senere hen...
Avatar billede runeevers Nybegynder
17. september 2002 - 11:01 #6
e-builder.dk > Jf ekspertens regler pkt. 2.1.6 er det ikke tilladt at gøre reklame for andre sider, med mindre det foregår som relevant svar i et spørgsmål.
Avatar billede excession Nybegynder
17. september 2002 - 13:59 #7
Tak for jeres svar og kommentarer.

Jeg vil prøve at estimere hvor mange timer jeg skal bruge på projektet.  Jeg har lidt svært ved det, fordi jeg, indtil nu, kun har arbejdet på egne projekter og projekter udarbjdet i forbindelse med uddannelse, hvor jeg næsten selv har bestemt hvor meget arbejde jeg vil lægge i det.

Tidligere har det også været i teams på 4 mand, så det at gå fra 4 til 1 betyder også at jeg har sværre ved at estimere tidsforbrug.  Virksomheden er ikke parat til at bruge for mange penge på projektet, så jeg har ikke rigtig mulighed for at få flere med på projektet, medmindre det betød at jeg kunne få projektet lavet på en uge.

Virksomheden har sagt at de ikke er interesseret i at købe alle rettigheder til koden.  Er der noget specielt jeg bør vide omkring det med rettigheder?  Ved I om der findes en standard kontakt man kan bruge til sådanne opgaver?

Jeg forhøjer lige point, fordi jeg stiller flere spørgsmål.
Avatar billede excession Nybegynder
17. september 2002 - 14:00 #8
en standard kontrakt..
Avatar billede excession Nybegynder
20. september 2002 - 03:19 #9
jeg vil sige tak for jeres svar nu

lasse og lemon må også gerne give et svar så jeg kan give jer nogle point
Avatar billede lasse_buck Nybegynder
20. september 2002 - 08:11 #10
Det lyder rart :oD

God arbejdslyst - held og lykke med projektet!
Avatar billede excession Nybegynder
22. september 2002 - 13:49 #11
jamen hvis han ikke vil have point, så får I dem..

tak for hjælpen