Her er lidt dokumentation jeg fandt på nettet!!
Sådan konfigureres netværket til onlinemeddelelser og filoverførsel
Bemærk! Dette er en del af Vejledningen til netværksadministratorer. Det er
ikke tiltænkt slutbrugere.
Som netværksadministrator kan du forbedre den måde, folk på dit LAN
(lokalnetværk) opretter forbindelse til onlinemeddelelsestjenester på.
Windows Messenger forbinder brugere på et LAN med
onlinemeddelelsestjenester via samme forbindelse som deres standardbrowser
bruger, hvis der ikke findes en anden vej. Denne type forbindelse begrænser
funktionaliteten i Windows Messenger, så du fortrinsvis kan sende
onlinemeddelelser og se, hvem der er online.
Proxy-serverne kan konfigureres, så netværksbrugerne kan oprette direkte
forbindelse til onlinemeddelelsesserverne og få optimal ydeevne og adgang
til samtlige funktioner.
Til onlinemeddelelser
For at lade dine netværksbrugere få direkte adgang til
onlinemeddelelsestjenester, skal du:
Åbne udgående TCP-forbindelser til port 1863 på dine proxy-servere.
Fortælle dine netværksbrugere, hvilken slags proxy-server, dit netværk
bruger (HTTP, SOCKS4 eller SOCKS5), og give dem de nødvendige detaljer
(servernavn, portnummer, osv.), så de kan indtaste disse oplysninger på
fanen Tilslutning i dialogboksen Indstillinger (Funktioner, Indstillinger).
Sørg for, at det interne LAN har adgang til DNS-serverne (Domain Name
System), så det kan behandle navnene på eksterne værter som f.eks.
messenger.msn.com.
Til filoverførsel
Både ind- og udgående TCP-forbindelser bruger denne række porte: 6891 til
6900. Dette tillader op til 10 samtidige filoverførsler pr. afsender. Hvis
du kun åbner port 6891, kan brugerne kun udføre en filoverførsel ad gangen.
TCP-portene skal konfigureres, så soklerne i porten er åbne i længere
perioder.
Bemærk!
Filoverførslen fungerer muligvis, hvis du er tilsluttet en NAT-enhed
(Network Address Translation).
Sådan konfigureres netværket til stemme- og videokommunikation,
programdeling, Whiteboard og Fjernsupport
Bemærk! Dette er en del af Vejledningen til netværksadministratorer. Det er
ikke tiltænkt slutbrugere.
Hvis du har problemer med at bruge stemme- og videokommunikation,
programdeling, Whiteboard og Fjernsupport i Windows Messenger, kan det
skyldes, at du eller den person, du kalder op, er bag en firewall eller en
NAT-enhed (Network Address Translation). Der kan også befinde sig en
firewall eller NAT på linjen mellem en af jer og Internetudbyderen. Så
selvom du ikke selv er bag en firewall eller NAT, kan du få problemer med
at kalde op til én, der er det.
Hvis du er bag en NAT, har vi et par forslag til, hvordan du kan
konfigurere systemet til stemme- og videokommunikation, programdeling,
Whiteboard og Fjernsupport.
Artikler om baggrunden og oplysninger om, hvordan du aktiverer stemme,
video og anden kommunikation, hvis du har en NAT eller firewall, finder du
på webstedet med Windows XP Technical Resources
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/default.asp (webstedet er
på engelsk). Du skal gøre to grundlæggende ting for at aktivere
stemmekommunikation, hvis du har en NAT eller bruger et andet
operativsystem end Windows XP:
Kontroller, at den pågældende NAT er UPnP-aktiveret (Universal Plug and
Play).
Din firewall skal konfigureres, så alle funktioner i Windows Messenger
fungerer. Se Windows Messenger i Windows XP: Issues With Firewalls and
Network Address Translation Devices
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/techinfo/deployment/natfw/default.asp(webstedet er på engelsk) for at konfigurere netværket korrekt til stemme,
video og anden kommunikation.
Måske du kan bruge dette ?
/ng_tnt