Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 17:27 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Nokia 3310 til reparation del 2

I forlængelse af http://www.eksperten.dk/spm/258191
Nu har min far været inde og bytte min telefon ud med en anden. Den nye telefon er også en 3310 som ifølge forhandleren er "revideret". Ved ikke hvad der ligger i ordet "revideret", jeg er ikke sikker på om det betyder at den har været brugt. Desuden har de kun givet mig en garanti på 6 måneder istedet for 24 mdr. Er jeg blevet snydt? Skal jeg ind og klage?
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
16. september 2002 - 17:40 #1
Fra Politikens store ordbog:

revidere
ORDKLASSE: verb. BØJNING: reviderer, reviderede, revideret; revideres TRYK:  revi'dere
    KONSTRUKTION: revidere ngt BETYDNING: gennemgå noget kritisk med henblik på at ændre det SYNONYM: omarbejde EKSEMPEL: revidere loven · revidere sin opfattelse · revidere sine planer · ordbogen er udkommet i en ny, revideret udgave AFLEDNING: revidering · revision
C    KONSTRUKTION: revidere ngt BETYDNING: udføre økonomisk kontrol af noget, fx et regnskab EKSEMPEL: revidere et regnskab · regnskabet er revideret af NN
AFLEDNING: revision
OPRINDELSE: < latin
B.S
Avatar billede cordack Nybegynder
16. september 2002 - 17:41 #2
Jeg kan hjælpe dig med hvad revideret betyder. Men det andet ved jeg ikke noget om.

synomymer for revideret:
eftergået
efterprøvet
efterset
efterset i sømmene
gennemarbejdet
gået efter
krydsrevideret
prøvet
prøvet efter
set efter
set efter i sømmene
undersøgt
Avatar billede cordack Nybegynder
16. september 2002 - 17:42 #3
hmm.. for sent..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. september 2002 - 18:19 #4
Du har aldrig haft 24 måneders garanti!!!

Den nye lov foreskriver 12 måneders garanti og 24 måneders reklamations ret. Men for at kunne få noget ud af reklamations retten skal du kunne bevise at produktet har været defekt fra producenten, det kan måske være svært at forklare hvorfor man har levet med et defekt produkt i 2 år!!!
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 19:34 #5
Du har 24 måneders reklamationsret, hvis telefonen er ny. Det kan forhandleren ikke omgå. Selv om de giver dig et stykke papir, hvor der står 6 måneder, kan din ret som forbruger ikke fraviges. Og denne ret siger at du skal have 24 måneders reklamationsret på en ny vare.

Citat: "Ombytning ved mangler
Forretningen kan også vælge at ombytte varen istedet for at reparere den, men det skal være til præcis den samme vare og den skal være ny. Du får 1 års reklamationsret på den nye varer, som gælder fra den dag, du modtager den."

Taget fra: http://www.fi.dk/forbrugerskolen/forbrugerrettigheder/undervisningsmaterialer/ung_forbruger_rettigheder_og_pligter/elevhaefte/koebeloven/

Det er godt nok taget fra den gamle købelov, men intet er ændret så man stilles ringere.... DVS 2 år stadigvæk.
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 19:36 #6
Du behøver dog ikke at gå ind og klage... hvis din "nye" telefon går i stykker indenfor 24 måneder, tager du blot kontakt til forbrugerrådet og beder dem om at sende en folder om "ret og pligt som forbruger" Denne tager du med i forretningen og viser dem at du har ret. Hvis de stadig ikke "makker ret" kan du klage for 80 kr. - men det ved du jo :-)
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 19:37 #7
Du kan jo osse bare true dem med "rene ord for pengene" *griner*
Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 19:58 #8
jeg ved godt hvad revideret betyder. Jeg kunne bare ikke få ud af det om det betød på "forhandlersprog" at mobilen havde været brugt før og derefter været til reparation
Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 20:00 #9
takker til carstengp der har tjek på det
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2002 - 20:10 #10
Jeg ville nu gå ind og bede dem rette garantien til 12 mdr.
ALT købt i butik er der 12. mdr. garanti på - MED MINDRE det er en vare der er KØBT brugt - det er der ikke tale om i dette tilfælde - det er en ombytning og der kan de ikke tillade sig at spise dig af med en repareret brugt telefon - de erkender at telefonen er i stykker - altså skal du have en tilsvarende NY telefon. Ingen tvivl om det.
Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 20:48 #11
Så vil jeg marchere derned og klage til dem
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. september 2002 - 20:53 #12
God ide ;)
Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 21:04 #13
carstengp: den der med "rene ord for pengene" var god :)
Avatar billede eddie-dk Nybegynder
16. september 2002 - 21:16 #14
carstengp: forresten har jeg fundet en fejl på den nye 3310 telefon med 6 mdrs garantien. nul-tasten reagerer ikke hver gang man trykker på den. Jeg havde ikke det der papir med sidste gang fordi det kun var min far der var inde og klage. Desværre. Har du nogen idé om hvad man bør skrive i det næste brev? Nogenlunde det samme?
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 21:38 #15
Jeg ville nok skrive noget i retning af "nu kan det være nok... enten giver i mig en HELT ny telefon eller mine penge retur"

Hvis du får mere bøvl, så send mig en mail på carstengp@mail.dk
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 21:40 #16
desuden er her endnu et citat fra samme sted: "Reklamationer
Du har altid ret til at reklamere (klage) over mangler både på nye og brugte varer i ét år efter købet. Hvis forretningen har sagt noget andet til dig eller du har skrevet under på et dokument, som fx kun giver dig 3 måneders reklamationsret eller købt som beset, er det ikke gyldigt. "
Avatar billede carstengp Nybegynder
16. september 2002 - 21:52 #17
Og til James>>> reklamationsretten giver dig altid ret til at få en vare repareret eller ombyttet, hvis den går i stykker inden for reklamationsperioden, og den ikke har lidt fysisk overlast.

Det behøver altså ikke være en fejl, som har været der fra starten. Hvis dit TV sender røgskyer op i luften efter et år og 9 måneder kan du stadig få et nyt, så længe du har sørget for at følge brugsanvisningen. dvs. ikke har tildækket det eller hældt vand i det :-)

Desuden foreskriver den nye lov intet om garanti. Garanti er noget som forretningen udsteder som en ekstra service. Denne SKAL være noget ekstra udover de 24 måneders reklamationsret, som du altid har.

Carsten
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
17. september 2002 - 20:38 #18
Sikke en forvirring...

Citater fra den gamle købelov bliver brugt til at begrunde udsagn om den nye...

>Du har aldrig haft 24 måneders garanti!!!
>Den nye lov foreskriver 12 måneders garanti og 24 måneders reklamations >ret.

6 måneders omvendt bevisbyrde, og sideløbende 24 måneders reklamationsret.

>Citat: "Ombytning ved mangler
>Forretningen kan også vælge at ombytte varen istedet for at reparere den,
>men det skal være til præcis den samme vare og den skal være ny. Du får 1
>års reklamationsret på den nye varer, som gælder fra den dag, du modtager
>den."

Det skal være en vare som overholder aftalen(samme vare), men den behøver ikke at være ny!

>Det er godt nok taget fra den gamle købelov, men intet er ændret så man
>stilles ringere.... DVS 2 år stadigvæk.

Om køber er ringere stillet, er endnu ikke afgjort i praksis via domstolene.

>Jeg ville nu gå ind og bede dem rette garantien til 12 mdr.
>ALT købt i butik er der 12. mdr. garanti på

Der er ikke lovkrav om garanti, men derimod om 24 mdrs. reklamationsret.

> - MED MINDRE det er en vare der er KØBT brugt - det er der ikke tale om
>i dette tilfælde - det er en ombytning og der kan de ikke tillade sig at
>spise dig af med en repareret brugt telefon - de erkender at telefonen er
>i stykker - altså skal du have en tilsvarende NY telefon. Ingen tvivl om
>det.

Forkert. Ombytning ifølge den nye(og den gamle for den sags skyld) definerer omlevering som "levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen". Dvs. at med mindre der direkte står på kvitteringen at varen er ny, kan sælger ombytte med en tilsvarende brugt vare som overholder aftalen.

>reklamationsretten giver dig altid ret til at få en vare repareret eller
>ombyttet, hvis den går i stykker inden for reklamationsperioden, og den
>ikke har lidt fysisk overlast.

forkert. Du taler om garanti. Reklamationsret giver dig ret til at reklamerer over varen i op til 24 mdr. efter købet, hvis der viser sig en fejl som som var der på købstidspunktet.

>Desuden foreskriver den nye lov intet om garanti. Garanti er noget som
>forretningen udsteder som en ekstra service. Denne SKAL være noget ekstra
>udover de 24 måneders reklamationsret, som du altid har.

Garanti giver dig noget udover dine lovmæssige rettigheder... Det kan f.eks. være 1 års garanti på et fjernsyn, hvor fjernsynet bliver repareret på stedet...

Andy
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. september 2002 - 20:55 #19
"levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen" - aftalen der her snakkes om er en telefon købt fra ny - derfor skal butikken levere en ny telefon.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
18. september 2002 - 00:22 #20
Nej, Aftalen er hvad der står på kvitteringen(KL78 stk 2).

KL§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
18. september 2002 - 00:36 #21
Men uanset hvad du og jeg mener, så kræver det en retsafgørelse og dermed fortolkning af loven, før vi kan være sikre... Det bliver spændende at se hvordan der bliver set på diverse mobilselskabers brug af "swap-in" (reparation + ny front og bagpart og derefter bliver den solgt som ny igen)...
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. september 2002 - 09:31 #22
Ja det gør det...
Avatar billede carstengp Nybegynder
18. september 2002 - 16:10 #23
"Reklamationsret giver dig ret til at reklamerer over varen i op til 24 mdr. efter købet, hvis der viser sig en fejl som som var der på købstidspunktet." - NO WAY!

De 24 måneders reklamationsret sikrer, at varen virker i 24 måneder. Et fjernsyn, som brænder billedrøret af efter 12 måneder..... en sofa, som mister farven efter 12 måneder.... Et køleskab som ikke køler efter 12 måneder.... Dette er alle eksempler på fejl som opstår under reklamationsperioden. Dette er en mangel efter købelovens §76, stk4 : "genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være."

Dette er ikke fejl som var til stede på købstidspunktet, men der er helt klart tale om en mangel, da varen skal kunne holde i 24 måneder.

Men der er visse personer som har fået galt i halsen, hvad reklamationsret betyder. Reklamationsret betyder, at du har ret til at klage over en vare i 24 måneder.

Grunden til at vi har en instans som forbrugerstyrelsen, er at de skal afgøre tvister imellem køber og sælger. Det er derfor op til dem at afgøre om en mangel er en mangel - og ikke op til nogen af os herinde.

Det eneste vi kan gøre er at læse loven og forsøge at holde fast på de rettigheder vi har. Når en herinde stiller et spørgsmål, så er det om at fortælle vedkommende, hvad han har ret til.... og ikke det modsatte.

I sidste ende skulle det gerne munde ud i, at spørgeren får sin vare byttet eller sine penge igen.

Og i denne sag er der klart tale om en mangel, da 3 forsøg på at reparere mislykkedes. Det er essensen i det hele
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
18. september 2002 - 20:56 #24
>Et køleskab som ikke køler efter 12 måneder.... Dette er alle eksempler >på fejl som opstår under reklamationsperioden. Dette er en mangel efter >købelovens §76, stk4 : "genstanden i øvrigt er af anden eller ringere >beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende >omstændigheder skulle være."
>Dette er ikke fejl som var til stede på købstidspunktet, men der er helt
>klart tale om en mangel, da varen skal kunne holde i 24 måneder.

Forkert! Du blander flere forskellige forhold sammen.

KL§76 stk4 refererer til varens overensstemmelse med aftalen eller omstændighederne omkring aftalen. Det betyder at hvis du køber en stereovideo, men får udleveret en mono video, ja så forligger der en fejl. Det samme er tilfældet hvis du køber en video og bliver lovet at det er en stereo video, men det er i realiteten en mono video. Altså varens overensstemmelse med aftalen.

Den rigtige paragraf at bruge er KL§77a:

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

Hvornår risikoen er overgået ser vi i KL§17:

§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jfr. §§ 9-11).

Hvor længe en vare bør holde ser vi i KL§75a stk.2:

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

De 6 måneders omvendt bevisbyrde ses i KL§77a stk 3:

KL§77a Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

de 24 måneders reklamationsret ses i KL§83:

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

>Men der er visse personer som har fået galt i halsen, hvad
>reklamationsret betyder. Reklamationsret betyder, at du har ret til at
>klage over en vare i 24 måneder.

Ja, og hvis køber kan sandsynliggøre at manglen var der på købstidspunktet foreligger der en mangel.

>Grunden til at vi har en instans som forbrugerstyrelsen, er at de skal
>afgøre tvister imellem køber og sælger. Det er derfor op til dem at
>afgøre om en mangel er en mangel - og ikke op til nogen af os herinde.

Forbrugerstyrelsen har ingen mulighed for at dømme i lov spørgsmål. De har dog en klageinstans som kan afgive en erklæring som støtter en af de stridende parter. Den erhvervsdrivende kan herefter vælge at rette sig efter den erklæring eller lade være.

>Det eneste vi kan gøre er at læse loven og forsøge at holde fast på de
>rettigheder vi har. Når en herinde stiller et spørgsmål, så er det om at
>fortælle vedkommende, hvad han har ret til.... og ikke det modsatte.

Grunden til at jeg har skrevet indlæg i forbindelse med dette spørgsmål, er netop fordi der var en masse indlæg med citater og meninger som intet havde med købeloven at gøre. At fortælle folk hvad du tror købeloven siger, eller fejlcitere for at uddybe din påstand er useriøst.

>I sidste ende skulle det gerne munde ud i, at spørgeren får sin vare
>byttet eller sine penge igen.

Nej, i sidste ende skulle det gerne munde ud i at loven bliver overholdt, om det så er til købers eller sælgers fordel er ikke relevant.

>Og i denne sag er der klart tale om en mangel, da 3 forsøg på at reparere
>mislykkedes. Det er essensen i det hele.

Der er ingen paragraf i købeloven som siger at sælger kun har 3 afhjælpningsforsøg.

Hvad siger KL§78 Stk. 4:

KL§78 Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Hvad er rimelig tid:

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Min egen mening er at køber i den pågældende situation med henvisning til KL§78stk 4 kan hæve købet eller kræve omlevering. Jeg mener dog ikke at sælger er forpligtet til at omlevere med en ny telefon, men som kunde ville jeg da kræve en ny!

Andy
Avatar billede carstengp Nybegynder
19. september 2002 - 15:46 #25
man kan skriftligt gøre sælger opmærksom på at han får et sidste forsøg til at reparere... Det er afgjort i en principsag
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
21. september 2002 - 19:30 #26
Det er der sådan set ikke noget principielt i. At gøre det skriftligt betyder reelt intet, det er først når brevet bliver sendt anbefalet, og efterfølgende brugt som dokumentation at det har værdi.