Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 08:05 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

Død spand

Hej gutter.

Jeg har ikke længere mulighed for at installere XP på min pc. Det har jeg kunnet tidligere, men denne gang dør den halvvejs gennem installationen. Har i nogle forslag??? Det lykkedes mig imidlertidigt at installere win98SE, men den fryser ca. hvert 10 min..

Den kommer ofte og melder fatal error
eller
I/O fejl
eller
Corrupt system.

Håber på nogle gode svar!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. september 2002 - 08:13 #1
Et meget kvalificeret gæt er, at du har en fejl på din harddisk.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. september 2002 - 08:15 #2
Hmm... hvorfor afviser du svaret?

Der er hele 2 indicier der tyder på defekt harddisk: I/O Error og Corrupt System...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. september 2002 - 08:16 #3
Jeg lægger et svar igen, da jeg går ud fra afvisningen var en fejl...
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 08:18 #4
Det lyder meget fornuftigt. Havde selv samme idé, så jeg prøvede at pille hardiskene af og prøvede dem hver for sig. IBM 60 Gb og en Seagate 40 Gb. Det kom jeg ikke længere i installationen af XP.

Det skal for resten siges at jeg i sommers sad til party, mens det tordnede. Min og en andens computer genstartede pludselig på nøjagtig samme tid. Måske bundkortet er stået mere eller mindre af. ???
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 08:19 #5
Ikke svar nok. Tror ikke det er derfor.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 08:21 #6
prøv det gamle nummer, inde i bios skal du trykke F7 - Load Default Setup.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. september 2002 - 08:22 #7
jeg har en ide om at det er pga. ramproblemer. Prøv at installere med kun én ramblok i
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. september 2002 - 08:32 #8
Jeg ville også begynde at pille alt ud der ikke er strengt nødvendigt, og så udskifte de komponenter der kan udskiftes (en efter en, fx ram og hdd), man kan jo bare prøve med nogle små/gamle for at se hvad der sker. Og så selvfølgelig allerførst resette bios som retaxes siger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 08:42 #9
mrmox> jeg har ikke sagt at snixi skal resætte bioskredsen, det tror jeg heller ikke hjælper.
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 08:42 #10
Har prøvet at ressette min bios, både til default- og til failer mode, desværre uden held. I går scannede jeg hele systemet for virus, så det er det heller ikke. Jeg har også prøvet at opgradere bios'en uden resultat. Jeg tror jeg vil følge jeres råd med at pille alt hardware ud, og starte fra bunden. Det har jeg dog først mulighed for i eftermiddag. Men kom endelig med kommentare indtil da...
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 08:50 #11
kan du boote på en CD eller en diskette?
Avatar billede peet-49 Novice
16. september 2002 - 08:50 #12
Det lyder som en ramblok med læse/skrivefejl, og det kan godt være periodisk.
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 08:57 #13
Jep. Jeg kan boote på både CD'er og disketter.

Tænkte lige på det med rammene. Er det muligt at ramblokkende kan være smadret af lynene fra i sommers. Jeg har 2 ramblokke i. 256- og 128 mb SDram.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 09:09 #14
når det handler om lynnedslag kan hvad som helst elektronik være slået ud, også ramblokke, men ikke kun dem,
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 09:10 #15
tæller bios rammen op og kommer den med det rigtige resultat?
Avatar billede peet-49 Novice
16. september 2002 - 09:11 #16
Statiske spændinger kan lave mange mærkelige ting med elektronik, og scippene, de er ret følsomme, derfor skal man også aflade sig selv på stel inden man monterer ting i pcèn.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 09:12 #17
Iøvrigt vil fejl altid vise sig med det samme efter lynnedslag, forudsat at computeren har været exponeret for lynet!
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 09:17 #18
eksponeret??? Vidste godt det med statisk elektrisitet og afladning før montering. Det har jeg altid været meget forpasselig med, så jeg tvivler på at det er det. Smutter indtil videre. Vi snakkes...
Avatar billede beebob Nybegynder
16. september 2002 - 11:29 #19
Det er MEGET muligt at du har fejl på din harddisk
Avatar billede beebob Nybegynder
16. september 2002 - 11:33 #20
Specielt når du har I/O-fejl så er der stor mulighed for at der er fejl på din harddisk, det havde jeg på min gamle harddisk. Der kunne det forekomme at min computer skrev en fejl:
" Fatal Error on "destination" "
og det var selvom den blot stod og lavede ingenting, men var blot på skrivebordet.S
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 11:45 #21
Det skal nok vise sig at Nanoq har ret mht. harddisken!
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
16. september 2002 - 15:42 #22
I har sgu nok ret mht. harddisken. Jeg prøver lige at pille den ud, og lader pc'en køre lidt. Hvis den ikke melder fejl går jeg ud fra at Det må være den der er stået af. Formentlig min seagate 40 GB der er stået af. Den er også 2 år gammel. Ny harddisk???
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 15:53 #23
se om ikke der er 3 års garanti fra fabrikantens side.

Så bliver det nok Nanoq der scorer her ;o)
Avatar billede snixi2002 Nybegynder
17. september 2002 - 16:20 #24
tak for hjælpen så vidt. Kan stadig ikke installere XP, men den kører nogen lunde stabilt i Win98 SE. Det kan jeg leve med. Den går i sort skærm en gang i mellem... Hvad kan det skyldes?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. september 2002 - 17:50 #25
sikkert pga. ramfejl.