Avatar billede brevkasserne Nybegynder
15. september 2002 - 12:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

DVD+RW/DVD+R eller DVD-RW/DVD-R???

Jeg står og skal købe en DVD-brænder, men ved ikke hvilken slags jeg skal vælge!

Der er jo så mange forskellige DVD-formater.

Jeg vil gerne høre ris/ros omkring alle de forskellige formater og hvilket mærke DVD-brænder jeg skal købe (Philips, Sony, Pioneer med flere).
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
15. september 2002 - 17:32 #1
Det er der ikke mange der ved noget om!
Avatar billede bbs Nybegynder
15. september 2002 - 18:55 #2
Jeg kan skaffe billige dvd-r medier til dig, DVD-R og DVD-RW.
Så en der kunne brænde dem ville jeg købe.. Det er også dem der generelt er mest billige, altså dvd-r og dvd-rw skiver.
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
15. september 2002 - 20:58 #3
Jamen hvad er forskellen?

Lidt info omkring de forskellige formater og brændere ønskes...
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
16. september 2002 - 19:00 #4
Slet ingen der ved det?
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
16. september 2002 - 20:22 #5
nå... fandt selv ud af det på http://www.vcdhelp.com/
Avatar billede hsm Nybegynder
25. marts 2003 - 10:20 #6
brevkasserne >> Har du et dybt link?
Avatar billede kev. Nybegynder
15. juni 2003 - 11:55 #7
Ved godt, at dette er et gammelt spørgsmål, men jeg står selv og skal købe en dvd-brænder nu, så jeg vil lige give min kommentar ved på vejen.

Har bl.a. kigget i DVD FAQ'en >>
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

Hvor der også er en henvisning til en artikel om rewritable dvd'er >>
http://www.emediapro.net/EM1999/parker1.html

Umiddelbart giver ovenstående nu ikke nogen vurdering af, om DVD-R eller DVD+R er bedst.

Dog er nr. 1 og nr. 2 under "Mest populære" på edbpriser.dk's dvd-brænder kategori DVD+R drev >>
http://www.edbpriser.dk/hardware/dvd-braendere.asp

Og der er også en tendens til, at DVD+R anbefales mest, hvis man læser indlæg her på eksperten >>
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=DVD%2BR+DVD-R

Funktions/brugs-mæssigt har jeg ikke fundet nogle konkrete og brugbare forklaringer på eller test af, at det ene format skulle være bedre end det andet.

Og pris-mæssigt er der ingen forskel. F.eks. koster Verbatims medier til DVD+R og DVD-R det samme >>
http://www.wesellcd.com/shop/productlist.asp?Id=54

Har dog besluttet mig for at købe et Pioneer DVD-RW drev, og efter at have kigget på "brevkasserne"'s link, mener jeg nu ikke at have valgt forkert, da der skrives, at DVD-R er lidt mere kompatibel (generelt i forhold til drev og afspillere) end DVD+R. Men okay, jeg ved jo ikke, hvor gammel artiklen er.

Der er også en dvd compatibility list, og i ratings ligger Sony og Pioneer typisk øverst.

Netop Sony har jo den fordel, at de har lavet brændere, der kan klare begge formater, så dette må vel næsten være "det bedste valg".

Sony's er desværre også lidt dyrere og ikke noget, jeg pt. har råd til, så jeg holder mig til et billigere drev, der kun kan tage et format. Og så er det vel nærmest stadig en smagssag, om man vælger DVD-R eller DVD+R.
Avatar billede norbert Nybegynder
15. juni 2003 - 12:38 #8
kwv., du har sikkert ret i, at det er en smagssag om DVD-r eller DVD+r, men jeg synes alligevel du lige skulle læse dette:
http://www.twice.com/index.asp?layout=story&doc_id=120651&display=breakingNews

Ha' en go' dag
Norbert.
Avatar billede kev. Nybegynder
15. juni 2003 - 13:30 #9
Hej Norbert,

Tak for linket. Nu læste jeg ikke hele artiklen, men det korte af det lange var vist, at DVD+RW blev anbefalet (og valgt) oftest. Selvfølgelig sammen med dual-drive (som jeg også selv ville have valgt, hvis jeg havde haft de 500-1000 kr. ekstra).

En helt anden ting er dog, at der i artiklen (ligesom i artiklen, der henvises til i DVD FAQ) lægges meget vægt på ReWritable. Om dette blot er fordi, at nye brændere i dag, er RW og ikke kun R, eller om der er andre årsager, ved jeg ikke. Men på nuværende tidspunkt er mit formål med dvd-brænderen den samme som med cd-brænderen, altså at brænde data ud og bebevare dem.
Avatar billede kev. Nybegynder
15. juni 2003 - 13:39 #10
Okay, hvis man ikke går efter mærker som HP, Sony og Pioneers kommende Dual, så er den mest populære på edbpriser.dk faktisk en dual til under 2000 kr. og produceres af NEC >>

http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=28542010
Avatar billede iverjakobsen Nybegynder
02. juli 2003 - 23:05 #11
Der er også en anden mulighed, det er DVD-RAM som Panasonic/Matsushita står bag. DVD-RAM er genskrivbare medier, disse fås som enkeltsidede eller dobbeltsidede (9,4 gb), men naturligvis kan de dobbeltsidige kun aflæses en side ad gangen. Men hvis du også skal bruge det til at brænde DVD-film, så fylder det jo mindre når der kan være 9,4 gb på en disc.

DVD-RAM drevene kan også gemme i DVD-R formatet.

Mvh. Iver
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
25. november 2003 - 15:04 #12
Hej. Jeg stod selv i den samme situation for 3 ugers tid siden og vil her give dig en masse nyttige råd og noget hjælp.
Jeg tænkte længe over om jeg skulle have en + eller - brænder og købte til sidst en combo fra pioneer (pioneer 106-D) til en god 1000krone seddel. Den er absolut pengene vær og hvis der er problemer med den kan firmwaren opdateres på www.pioneer.com
Jeg vil også fortælle dig at næsten alle dvdafspillere kan aflæse - formatet og at - også er det billigste dette kan dog kun bemærkes ved store køb af dvder. Hvis du virkeligt går efter en billig brænder skulle du overveje en lite-on og opdatere den med en uoriginal firmware der ændre epremoen i brænderen så den BÅDE kan brænde + og - formater og jeg kan garantere dig for at det virker og hvis du har interesse for et link kan du kontakte mig på molok@e-mail.dk dette gælder også hvis du får brug for mere hjælp.

Det var alt jeg havde og sige til dig og held og lykke til!
Nederst er der lige lidt små goder jeg syntes du skulle se på

Lir:
Du kan også købe utroligt billige cder på www.wesellcd.com
og leje utroligt billige film på www.digitarian.dk