Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 13:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fdisk Problemer hjælp !!!

Det startede med at jeg havde xp på min comp, så ville jeg formatere det hele, og få lavet det sådan at jeg kun har to partioner i stedet for de tre som der var.
Jeg gik dernæst ind i fdisk og slettede alt, og skulle så til at lave en primær partion da problemet opstår.
Den bliver hele tiden stående på 0% i kontrolering af drevintegritet. jeg har pråvet at lave partionerne i starten af xp installationen men der opstår også problemer som at hele tiden vil have en partion med 8 mb :(.
Min hardisk er en 80 gb seagate, please hjælp.
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 14:14 #1
De 8 MB kan du ikke slippe af med hvis du vil køre XP. De er reserveret til installationsoplysninger. Hvis du skal af med alle partitioner og starte helt forfra, kan du bruge fx delpart.exe eller aefdisk der begge kan hentes på nettet. Men tjek lige om din disk er i orden med Seatools fra Seagate (der muligvis også kan skaffe dig af med alle partitioner)
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:19 #2
dvs at de 8mb ikke er et drev som der bliver lavet
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 14:22 #3
Jo, det kan  man godt sige-eller en systempartition - men den skal være der.
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 14:24 #4
Hvilken fdisk bruger du/der er nogle størrelsesbegrænsninger i bootdisk 98 startdisken-det er muligvis derfor du ikke kan køre den..
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:31 #5
det er en me diskette
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:33 #6
lige nu pråver jeg at installere xp, således så det ud da jeg skulle vælge partion:'

1. 30000mb ca
2. 45000mb ca
3. 8 mb "som ikke er partioneret"

mystisk med de 8 mb
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:35 #7
nu kunne xp ikke engang formatere.

JEG BLIVER VIRKELIG GLAD HVIS DER ER EN DER HAR EN LØSNING OG GIVER MIG DEN
DERFOR HÆVER POINTENE TIL 300
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:36 #8
DE Ekstra 100 vil blive givet.
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 14:37 #9
Det passer da meget godt. 80 Gb harddisk er ikke 80 Gb plads når man formaterer. Det er faktisk snyd fra fabrikantens side. Kan ikke huske det præcist, men det er noget med at DOS regner med 1024 og harddisk-fabrikanten regner med 1000 når de angiver størrelsen på disken. Har været oppe fornylig her på Eksp., hvor en eller anden gav en god og detaljeret forklaring.
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 14:38 #10
Hjælp !!!!!!
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 15:00 #11
jeg har lige slettet alle partioner og pråver nu at lave en primær
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 15:16 #12
Du har fået de oplysninger du skal bruge for at komme videre. Hent Seatools hos Seagate og tjek dit drev i første omgang.
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 15:30 #13
jamen jeg har jo slettet alt på compen med problemerne så jeg kan jo ikke gå ind i windows og bruge det:
Jeg sider ved en anden comp
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 15:34 #14
http://www.seagate.com/support/seatools/index.html

Hent Seatools Desktop på den maskine du sidder ved nu. Den fremstiller en bootdisk med alle de ting du behøver. No need for Windows...
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 15:39 #15
okay jeg pråver
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
14. september 2002 - 15:43 #16
pråv at skrive trin for trin det jeg skal gøre på deres side
Avatar billede hub Nybegynder
14. september 2002 - 15:46 #17
Du downloader Seatools Desktop til en computer. Kører den fil du har hentet. Når den beder om det, sætter du en tom diskette i drevet. Der laves nu automatisk en bootdiskette som du sætter i din egen maskine. Boot fra denne diskette og lad programmet tjekke din disk.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2002 - 16:46 #18
start op på din ME startdiskette gå ind i fdisk på  normal vis i stedet for at oprette en partition på f.eks. 10 GB så opret en på f.eks 10%
gør den partition aktiv formater den med din ME diskette efter formatering genstart skriv fdisk/mbr genstart på din XP skive efter du har installeret XP brug XP til at oprette resterende partitioner
Avatar billede konex Nybegynder
14. september 2002 - 23:04 #19
Start op på din XP cd

Når du så kommer til punkt hvor du skal vælge hvilke partion du vil installer på sletter du alle minus den på 8MB.

Så opretter du først den på 35GB og derefter den på 45GB.

Når dette er gjort vælger du den partion hvor XP skal ligge på og vælger at installer på denne så får du en mulighed for at vælge om du vil formater, her vælger du at formater (jeg ville selv bruge NTFS).

PS mange af dine spørgsmål virker som om du ingen tålmodighed har, dette er et absolut most når man arbejder med computer, har du ikke dette bur du nok overveje at betale dig fra dette arbejde eller finde en ven der vil hjælp dig.
Avatar billede alrua Nybegynder
15. september 2002 - 23:31 #20
Fidusen med de "falske" gigabyte er at computerne bruger det binære talsystem - altså nuller og ettaller...det betyder at alle tal skriver som 2^n (2 i n'de).
En kilobyte er altså i computersprog 2^10, en megabyte er 2^20, en gigabyte er 2^30 osv.
Problemet er at harddiskproducenterne ikke retter sig efter dette. For at få deres harddiske til at se større ud angiver de en gigabyte som 1.000.000.000 byte og ikke de 1.073.741.824 byte som det er i computersprog. Det giver altså en forskel på 73.741.824 byte eller ca. 70 MB. Når du ganger dette tal med 80 får du altså en forskel på 5600 MB (ca. 5,5 GB).
Altså viser computeren din 80GB harddisk som 74,5 GB. Det er klart at jo større din harddisk er, desto større er denne forskel.

Til løsningen på dit problem - hvis du vil dele harddisken op, gør du bare dette under Windows XP installationen. Du beder den bare om at slette alle partitioner og derefter oprette 2 nye - så store som du nu vil have dem.
Derefter vælger du bare hvilken partition du vil installere XP på, og beder om at formatere den.

NTFS er klart at foretrække frem for FAT32, men vær opmærksom på at ældre versioner af windows (win9x/me) ikke kan læse NTFS - så hvis du skal lave dualboot bliver du altså nødt til at bruge FAT32. Hvis du bare skal have 2 partitioner under winxp er der imidlertid ikke noget problem i at have dem begge som NTFS.

Håber du kan bruge det til noget, selvom jeg vist er lidt sent på den i forhold til spørgsmålet.

-Alrua
Avatar billede dallewingduck Nybegynder
16. september 2002 - 11:29 #21
tak for rådende men hardisken var defekt
Avatar billede alrua Nybegynder
16. september 2002 - 15:52 #22
lol :D