Avatar billede dweb Nybegynder
14. september 2000 - 23:31 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

IBM Ultrastar 2XP 4.55 GB Disk Problem.

Hej

Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg får min IBM Ultrastar 2XP 4.55 GB Disk til at virke på min controller. Det er en 68pin Ultra wide 40 MB/sec disk.

Problemet er at controlleren finder disken som en 17 GB disk med et andet type nr.
Jeg har prøvet alle diverse opsætninger og jumper settings. Den vil bare ikke...
Jeg fik controlleren til at se diskens rigtige type nr. en gang, men det er kun når disken ikke er startet op (startet motoren).

Hvis du kan hjælpe så skriv..... Den giver man point. :-)

VH Jesper

Avatar billede driis Nybegynder
14. september 2000 - 23:34 #1
Hvad for en controller har du?

Hvad for en opsætning fik du det rigtige type nr. med?

Hvilke andre enheder kører på controlleren?
Avatar billede dweb Nybegynder
14. september 2000 - 23:44 #2
En initio IOI-9100UW controller. http://www.initio.com
Opsætning 40MB/sec wide, autostart.
Lige nu er der ikke andre enheder på, da jeg har taget dem alle fra.

VH Jesper
Avatar billede handmade Nybegynder
15. september 2000 - 00:04 #3
Jeg er ikke ret sikker på det her, men kunne det tænkes at disken er fdisket forkert og derved giver forkerte oplysninger til BIOS?
Avatar billede dweb Nybegynder
15. september 2000 - 00:07 #4
handmade --> Det tror jeg ikke, da jeg ikke kan se den i fdisk.

VH Jesper
Avatar billede dweb Nybegynder
15. september 2000 - 00:08 #5
driis --> Det skal lige siges at jeg har prøvet auto delay, men uden resultat.

VH Jesper
Avatar billede jeppeniel Nybegynder
15. september 2000 - 09:16 #6
Hvilket styresystem har du, og formaterede du før.

Hilsen Jeppe.
Avatar billede dweb Nybegynder
15. september 2000 - 09:25 #7
Jeppe --> Det kan jo være lige meget hvilket styresystem jeg har. Jeg har win2000 og storm linux men det ligger på min gamle HP SCSI disk som ikke er sat til lige nu.

VH Jesper
Avatar billede dweb Nybegynder
15. september 2000 - 09:40 #8
Som en lille oplysning kan jeg fortælle at min computer består af:

Asus P65UP5-P6ND Mainboard
Dual 200Mhz Pentium PRO
128 ram 72pins edo
ASUS PCI-SC200 PCI SCSI Controller (Det var min gamle controller, som ikke sidder i computeren mere)
Matrox grafikkort
HP 2.13GB SCSI disk
IBM 8.54 GB IDE disk
16X SCSI CDrom
2X SCSI Brænder
HP DAT Tapebackup SCSI
Soundblaster 128 PCI
Intel 10/100 Mbit Netkort

VH Jesper
Avatar billede powell Nybegynder
15. september 2000 - 11:25 #9
jeg fandt en artikel over en test af  den hdd, du har (http://www.pctoday.com/editorial/hth/970129.html)

Har du ændret på jumpersettingerne på hdd\'en!
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
15. september 2000 - 12:49 #10
Prøv at sætte din gamle SCSI Controller på og se om den kan se din HD. Hvis ikke så kan det jo være at der er en fejl på selve HD\'en. Specielt hvis begge controllere siger at det er en 17 GB HD du har i.
Avatar billede dweb Nybegynder
15. september 2000 - 14:08 #11
ikuyucu --> Der er nok en grund til at jeg har købt en ny controller. Den gamle kan ikke køre ultra wide 68 pin.

VH Jesper
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
15. september 2000 - 14:29 #12
Hej Jesper,

Ja du har ret du havde en grund. OK kan du så ikke låne en fra en du kender eller noget lignende. Grunden til at det vil vær godt at prøve HD\'en med en anden controller er at så har du en lidt bedre ide om hvor henne fejlen evt. kan ligge.
Avatar billede teknik Juniormester
16. september 2000 - 23:20 #13
Jeg går ud fra at alle kabler er checket og vender rigtigt, og at du er fortrolig med SCSI terminering, og er klar over om den er udført korrekt (eller automatisk)...

Iflg controller producentens er evt. terminering på controlleren automatisk...

At du har sat ID-Jumper for HDD til en værdi  (fx.5) , som er en anden end Controllerens standard ID værdi (7??)

...Jeg tænker lige lidt \"højt\" for at høre, om jeg opfatter situationen korrekt...

Du har kun dette ene drev - ny HDD installeret, og der er ikke noget på den ?

> Fortolkes som: Du ønsker at foretage ny installation på netop denne disk, og den skal køre som dit fremtidige opstarts drev....korrekt ?

...Fortsat ud fra den teori... Du prøver at boote på diskette (win98?) win2K er sg\'u da besværligt med ...var det 5? disketter til et opstarts sæt.
- korrekt ??

Hvis det er der du er så: - muligt problem..
...De Standard-drivere som følger med windows fungerer ikke optimalt sammen med din controller

Kan evt. løses ved at bruge Dos-driver, som kan hentes her
http://www.initio.com/drivers/9XU231_1.zip

Løser det ikke sagen, så er det måske en ide at indlæse den seneste firmware,
som bl.a \"løser visse kompatibilitets problemer\".
\"Firmware\" Til SCS-controllerens egen Bios Chip
http://www.initio.com/drivers/91uw_112.zip

...Win 2000 skulle automatisk kende controlleren, så hvis du anvender en anden evt. IDE-hdd med win2000 som master, eller sætter begge controllere i, og booter på din gamle HDD.

Så kunne du jo lidt lettere arbejde med/fejlfinde på den nye SCSI controller&disk...
Windows er nu mere let-håndterbart end DOS for de allerfleste...

mvh:-)
Teknik

Avatar billede dweb Nybegynder
18. september 2000 - 08:35 #14
Teknik --> Tak for dit lange svar, men jeg kan ikke bruge det til så meget.

Mit problem er som sagt at min SCSI controllers BIOS ikke kan se disken som den rigtige, og det vil derfor ikke hjælpe mig meget med en windows eller dos driver.

Den Firmware som du henviser til har jeg allerede, da den var med fra starten, så det løser nok heller ikke meget.

Men eller er jeg glad for alle de forslag.

:-)

VH Jesper
Avatar billede dweb Nybegynder
18. september 2000 - 08:38 #15
ikuyucu --> Jeg har prøvet min disk på flere forskellige controllere.
En ASUS som heller ikke kunne se den rigtigt.
En IBM som godt kunne se den.
Og så min, som ikke kan se den rigtigt.

Men ellers et godt forslag.

VH Jesper
Avatar billede teknik Juniormester
18. september 2000 - 20:38 #16
>>dweb
...Mit svar er ikke så meget et svar...
Det er mere en række spørgsmål, som havde til hensigt at indsnævre antallet af fejlmuligheder...
Den direkte formulering som \"spørgsmål\" kommer desværre let til at lyde som om man taler ned til folk
Det har jeg bestemt ikke lyst til, da du lyder til at have en hel del SCSI erfaring,
mens min egen er ret begrænset, så det er mest ment som tankebobler der måske kan få dig til selv at se løsningen...
De konkrete tvivlsspørgsmål, som jeg spørger om kan derfor synes ganske banale, men de står stadig ubesvaret, og kan dermed ikke udelukkes, set fra denne ende af.
Og uden at kunne udelukke, og dermed indkredse problemet, så er det svært at hjælpe

...Jeg spørger derfor igen(direkte):
...Med erfaring for at 70-80% af alle SCSI funktions problemer skyldes disse ting....

1. Hvilken terminerings indstilling benytter du på controller ?
2. Er termineringen automatisk ?
3. Hvilken terminering benytter du på på Drev/kabel ?
4. Hvilket enheds ID har din controller ?
5. Hvilket enheds ID har du sat HDD til ?

------------------------------------------------------------------------

Desuden er det interessant i hvilken situation problemet opstår...
I mit svar gættede jeg som du kan se på \"opstart med Boot-diskette...\"
Jeg kan godt gætte igen:
Sætter du Controller/HDD til og tænder PC...og ikke andet...???

Men hvis ikke du svarer på modspørgsmålene, (dem med ? ved...)
så bliver man hurtigt træt af at gætte....

mvh:-)
teknik

Avatar billede teknik Juniormester
18. september 2000 - 21:08 #17
I IBM\'s FAQ er et lignende, omend ikke identisk spørgsmål besvaret med
..Udskiftning af Controllerens BIOS Chip
http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rt=0&rs=0&org=hdd&doc=16BBEF861026F93486256756006E33FD

IBM\'s support indeholder også denne \"banale\" checkliste, som måske var et forsøg værd.http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/rma/chkscsi.htm

mvh :-)
Teknik
Avatar billede dweb Nybegynder
19. september 2000 - 15:20 #18
teknik -->

1. Automatisk (har prøvet selv at sætte terminering op, ingen forskel)
2. Ja
3. HD / active termination ON
4. 07
5. 00

Lidt til det med bootdisk.
Jeg har prøvet at boot på en win98 bootdisk og på min ide disk, men det kan jeg ikke bruge til noget da den ikke kan indentificere disken.
Dos driveren har jeg også prøvet og den kan godt se disken som det samme som controllers bios, og igen hvis jeg prøver at lave noget på disken, så kan den ikke indentificeres.

MVH Jesper
Avatar billede teknik Juniormester
19. september 2000 - 21:58 #19
>>dweb
Ok...så må de nemme muligheder siges at være brugt op.
..Hvis du har prøvet med et andet SCSI kabel...?

Her er lige et bud mere...
Her er et citat fra readme.txt fra Inito\'s 9xu231_1.zip fil....

Den beskriver netop foranstaltninger, som er nødvendige for at få controlleren til at reagere korrekt ved brug af win98 boot disk

B Windows 98 new Installation
--------------------------------

The latest revision of the Initio INI-9XXXU/UW driver is
imbedded in Windows 98. Windows 98 will detect the SCSI
adapter and install the appropriate drivers.

***NOTE***
Using the Installation Boot floppy with Win 98 release.
--------------------------------------------------------
To install using the Installation Boot disk from Microsoft
some minor changes need to be made to the floppy. Make a
copy of the Windows 98 Boot Disk included with the Windows
98 package. Copy the following files to the root of the boot
disk from the DOS directory of the Initio driver diskette
    ASPI910U.SYS
    INICD.SYS
Edit the config.sys file and add the following lines at the
end of the [SETUP_CD] header
    Device=aspi910u.sys
    Device=inicd.sys /D:oemcd001
Place the floppy into the drive and reboot the system. Install
Windows 98 as described in the user manual.

...Hvis du også har prøvet det... og det heller ikke hjalp...?
Så er min dom: At du roligt glemme at få den kombination op og køre indtil der kommer en firmware upgrade fra Inito.

Ikke for at være negativ, - men du har allerede anstrengt dig langt mere end det burde være nødvendigt for at få en Hdd op og køre.

mvh :-/
Teknik
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. oktober 2000 - 20:09 #20
Hmm.. afslut spørgsmålet?
Avatar billede dweb Nybegynder
03. oktober 2000 - 22:58 #21
Vil gerne give dig Teknik alle 700 point, da du har været meget aktiv i mit spørgsmål.
Jeg har desværre ikke fået det til at virke.

VH Jesper
Avatar billede teknik Juniormester
04. oktober 2000 - 17:03 #22
Hola Dweb ....Surt at det ikke vil ....Jeg er godt nok blank nu - beklager
Tak for de mange points - det var meget storsindet af dig!!