Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:15 Der er 28 kommentarer

Windows XP viser ikke den rigtige mængde fri diskplads

Hej,

Explorer viser, at D:\ har 476MB fri diskplads, selvom jeg har slettet 4GB diskplads. Det er et problem, da jeg skal redistribuere fri diskplads i Partition Magic, men PM tror også, at der kun er 476MB fri.

MS skriver noget med at stoppe Indexing Service og starte den igen. Det hjalp mig ikke.

Nogen idéer ?

Tak,
Martin
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:21 #1
og du kan ikke kører en scandisk???

/jsc
Avatar billede bongobride Nybegynder
12. september 2002 - 20:21 #2
Prøv at scanne drevet for fejl
Avatar billede bongobride Nybegynder
12. september 2002 - 20:22 #3
d'oh
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:22 #4
YES :) jeg kom først for engangs skyld!!!
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:23 #5
Jeg har kørt chkdsk på drevet: ingen fejl og 476MB diskplads konkluderer den.
Avatar billede katborg Praktikant
12. september 2002 - 20:24 #6
Højreklik og vælg egenskaber kør en "diskoprydning"
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:25 #7
:( øv, så ved jeg ikke lige hvad der er galt!

/jsc
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:26 #8
Diskoprydning hjalp ikke desværre.
Avatar billede radiohead Nybegynder
12. september 2002 - 20:27 #9
har du tømt papirkurven? :) hehe
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:30 #10
fuck, hvorfor tænkte jeg ikke på det??? DO'h

/jsc
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:30 #11
Jeg kan se i min eventmanager, at en application service har problemer. Den siger:

error:
Cleaning up corrupt content index metadata on d:\system volume information\catalog.wci. Index will  be automatically restored by refiltering all documents.

Warning:
1 inconsistencies were detected in PropertyStore during recovery of catalog d:\system volume information\catalog.wci.

En "nørd" der ved, om dét er problemet og hvad jeg skal gøre for at løse det?
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:32 #12
Det er ikke papirkurven :)
Windows er install. på C.
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:35 #13
der er noget der hedder "kvota", kig under dit drevs egenskaber og se om du har rodet i disse instillinger under fanebladet kvota!

/jsc
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:37 #14
nope er quota ikke krydset af.
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:37 #15
du har måske lavet nogle delinger af drevet ud på forskellige bruger, med et maximum!?
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:37 #16
"quota er ikke" hedder det på dansk.
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 20:37 #17
ok - så ved jeg det ikke
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:38 #18
Drevet er ikke delt på nogen måde. Jeg er eneste bruger.
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:38 #19
Det er noget, der er sket efter den crashede midt i at kopiere noget til drevet.
Avatar billede katborg Praktikant
12. september 2002 - 20:44 #20
Har du mulighed for at flytte de data som ikke må slettes og så formatere drevet ?
Avatar billede snowball Novice
12. september 2002 - 20:45 #21
Mit gæt er de skjulte systemfiler og dermed også WinXP's System Restore som let tager flere GB hvis man ikke slår det fra ! Hvis du ikke har brug for at kunne gendanne dit system, så prøv og gør som der står på http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=1015 ! Hvis du skal bruge Sytem Restore, så kan du evt. slette nogle gamle "entry points" hvis du har flere liggende !

Snowball
Avatar billede snowball Novice
12. september 2002 - 20:49 #22
Du kan også prøve at få vist de filer som WinXP normalt gemmer for dig og så prøve og check'e den frie plads igen. Det gør du ved at åbne en folder og vælge menuen Tools -> Folder Options -> Fanebladet View -> Fjern krydset i "Hide protected opreating system files". Så kan der let komme et par GB frem ved at gøre det, så du kan se de reelle forbrug af plads da ting som din pagefile bliver talt med!

Snowball
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 20:50 #23
Jeg har gjort som dit link siger snowball, men jeg kan hverken åbne eller slette mine system volume information folders.
Avatar billede snowball Novice
12. september 2002 - 20:52 #24
Du kan heller ikke slette den manuelt, men hvis du slår det fra som der står på den side jeg linker til, og du så genstarter, så skulle indholdet af den folder meget gerne være meget mindre !

Snowball
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 21:01 #25
Har lige genstartet, det ændrede intet desværre, men tak for alle dine forslag!
Avatar billede katborg Praktikant
12. september 2002 - 21:10 #26
Med Windows Commander har jeg ingen problemer med at både se og slette filer/mapper under \system volume information\
Avatar billede ayla Nybegynder
12. september 2002 - 21:23 #27
OK, så har jeg løst problemet!

Det er lidt pinligt, men jeg havde glemt at jeg for nyligt havde installeret Norton Antivirus 2003. Den har jo en fantastisk feature kaldet Norton Protected Recycle Bin...

Den havde da været så flink at gemme 10GB slettet data uden at oplyse mig om det. Jeg slog den fra og nu er alt normalt.

Sorry jeg ikke tænkte på det før og tak for jeres mange forslag!

Martin
Avatar billede jsc Nybegynder
12. september 2002 - 21:42 #28
hmm ja okayyy - point taking... der twister du den lige!!! :)