Avatar billede nozferatu Nybegynder
12. september 2002 - 18:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Panik på ASUS P4S8X board og XP

Har netop opgraderet min computer: nyt ASUS P4S8X board, ny P4 2400 Mhz processor og endelig 512 DDR 2700 RAM (øvrig dele er: 32 MB Geforce 2 v7700 grafikkort, 2 stk. IBM DTLA 30 og 60 gigs diske og en Hewlett Packard 7200 12x brænder).

Problemet for mig ligger i opstarten. Jeg har fra en vens computer fuldstændig re-partitioneret den, formateret og har installeret nyt styresystem (først XP home og har også prøvet XP professional). Efter BIOS er kørt ind dukker en besked op hvor den siger: "NTLDR mangler". Det hele startede med, at jeg fik blå skærm med en eller anden syret fejl på, som jeg ikke fattede en skid af. Jeg har prøvet at boote op fra en ORIGINAL Win XP Home skive, og installere mens den sidder koblet på min egen maskine: her dukker der igen denne blå meddelse op, og installationen stopper.

Jeg ved med 100% sikkerhed, at disken var tip top inden min opgradering, og jeg har kørt en kontrol af den i min kammerats XP (som både scannede for fejl i systemet og i på sektorene).

Har måske selv en svag mistanke om, at det ligger i opsætningen af BIOS'en, men den må jo for fa'en jo være spritny (da bundkortet jo er ret så nyt).

Nogen der har en god idé, jeg har svedt over dette i 24 timer nu, og jeg er på nippet til at /&¤/#"&/&¤"/#%&¤#/%&¤/&"#/&¤/!"¤.................. ;o)
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:36 #1
Installer på din egen comp eller start i konsolmode og kør en fixboot
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:38 #2
Problemet skyldes at du når du installere på hans comp ikkke får lagt bootfilerne på din disk men på hans istedet.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
12. september 2002 - 18:42 #3
har kørt en fixboot..........

Men jeg slentrede lidt rundt på nettet og fandt svaret (tror jeg):

NTLDR Last modified: Thursday, October 11, 2001

Short for NT Loader, a program loaded from the hard drive boot sector that displays the Microsoft Windows NT startup menu and helps Windows NT load.
Often a user will see the message "NTLDR is Missing" after attempting to install Windows 2000 or Windows XP, or upgrade a Windows 95-based or Windows 98-based computer to Windows 2000 or Windows XP. The message appears after the first reboot. This occurs only if Windows 95 or 98 has been installed on a drive with the FAT32 file system.

To correct the problem, the user must boot the computer with a Windows 95 or 98 Startup diskette or another bootable diskette with sys.com on it. Then, at the "A:\>" prompt, type "sys c:" and press "enter." A "System Transferred" prompt should appear and then the user must reboot the computer without the diskette.

Vender igen når det er prøvet.
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:46 #4
UPS. det her overså jeg sq.
"Jeg har prøvet at boote op fra en ORIGINAL Win XP Home skive, og installere mens den sidder koblet på min egen maskine"

PS. koblet på hvor?? på ATA100 controller. Eller 33
Avatar billede nozferatu Nybegynder
12. september 2002 - 18:48 #5
ATA100 (tror jeg)
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 18:51 #6
Hmm, De gange jeg har installeret på en 100 controller er det altid via f6 og en driverdiskette. Det kan omgåes ved at installere på ATA33 til at begynde med, og siden sætte disken tilbage igen.
Avatar billede nozferatu Nybegynder
12. september 2002 - 18:52 #7
Øhmmm, hvordan gør jeg så det ??
Avatar billede gl_kurtj Nybegynder
12. september 2002 - 19:13 #8
Nu er det lidt svært at se på billedet ved Asus, men det blå slot er ihvertfald ATA100/133.
Istedet sætter du din disk i den primære ATA33 (sort slot) kig i manualen, og booter på den istedet for.

Kan du ikke gøre det på den måde, er kortet for nyt for mig. :-(
Avatar billede nozferatu Nybegynder
17. september 2002 - 18:58 #9
Jeg bliver desværre nød til, at lukke spørgsmålet, da dette viste sig at bero sig på en hardware-fejl på motherboardet (efter en uge med 12 timer foran computeren hver dag). Så nu får jeg det byttet, og jeg har forretningens garanti for at det virker problemfrit.

Men tak for jeres bud alligevel