Avatar billede moghasu Praktikant
11. september 2002 - 13:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til netværker

Når nu jeg har stablet følgende på benene: 2 computere og en netværksprinter forbundet til en switch, og switchen til en ADSLrouter, hvordan får de 2 computere så adgang til den skide printer...
Forbindelsen til internettet virker upåklagelig.
Jeg skal nok have det ind med skeer!!
Avatar billede moghasu Praktikant
11. september 2002 - 13:21 #1
Glemte at oplyse at det drejer sog om Windows 98 2. udgave
Avatar billede jimse Nybegynder
11. september 2002 - 13:27 #2
Er printeren udstyret med printerserver? Hvis ikke er du nødt til at tilslutte den direkte til en af computerne og dele den herfra.
Avatar billede moghasu Praktikant
11. september 2002 - 13:38 #3
Printeren er en hp 5000 med en printserver
Avatar billede jimse Nybegynder
11. september 2002 - 14:47 #4
Så skulle du kunne følge vejledningen der er fulgt med printeren. Printeren har en ipadresse og det er den du skal tilslutte computerne til.
Avatar billede moghasu Praktikant
11. september 2002 - 15:43 #5
Ja, det er rigtigt: Printserveren har en IPadresse, men hvordan slutter jeg så computeren til denne ?
Avatar billede jimse Nybegynder
12. september 2002 - 07:04 #6
Windows 2000 og xp kan gøre det uden videre, men 98 skal bruge et lille program til at lave printerkøerne på den lokale maskine. Jeg skal prøve at finde det, hvis der ikke er fulgt noget med printeren.
Avatar billede moghasu Praktikant
12. september 2002 - 09:33 #7
Det drejer sig om en hp5000 printer med en extern printserver der sidder i printerens parallelport. Med denne server fulgte et program der hedder "PS Admin"
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
12. september 2002 - 15:32 #8
Er det en netværks printer!?

Har du prøvet at installere programmet på en lokal comp og forsøge der frem med dette!? der kommer nok en linje hvor du skal skrive printerens ip adresse!! hvis det ellers er en netværksprinter, så du kan koble den til netværket direkte! :P
Avatar billede jimse Nybegynder
13. september 2002 - 07:10 #9
Hvad hedder printeren præcis. evt. også navnet på printserveren.
Avatar billede moghasu Praktikant
13. september 2002 - 09:31 #10
HP5000 og printserver DP-101P+ fra D-link
Avatar billede moghasu Praktikant
13. september 2002 - 14:38 #11
Nu har jeg fundet ud af det. Føj for pokker men det gik.
Her er forklaringen: Computere og printeren med printserver er forbundet til en switch som er forbundet til en Speedstreamrouter fra TDC. Nå, denne router tildeler automatisk ip-adresser til de computere der er på strengen, og man har altså allerede her et netværk.
Skal der tilsluttes yderligere hardware til netværket, som her en printserver, skal det ske på samme netværksstreng som det der er i forvejen. Voila, med printserveren fulgte et lille administrationsprogram og via dette kan det lade sig gøre at ændre printserverens IP-adresse til samme streng som allerede eksisterede.
Og så kørte det. Reten efter manualerne: instalering af Lpr for TCP/IP Printning og efterfølgende en port. Blot skal man være opmærksom på at printserveren skal stilles op til at være til en PJL Printer, når det er en HP printer det drejer sig om. HP skulle være den eneste prionter på markedet der kører på den standard.
Avatar billede moghasu Praktikant
11. juni 2004 - 16:46 #12
For at lukke spørgsmålet