Avatar billede chr13 Nybegynder
11. september 2002 - 11:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Referencer - mega problemer

Er iøjeblikket ved at lave et excel ark hvor jeg har til opgave at få overblik over over salget i hver måned på et år.

Meningen er at jeg fra et overbliks ark fra f.eks januar måned skal kunne trække data på hver sælger fra dette ark ned til en udregning for hver sælger. Denne udtrækning på hver sælger skal gerne ske automatisk fra det generelle januar overbliks ark.

Overbliks ark fra f.eks januar ser sådan ud:
"måned"  "sag"  "emne"  "i hus af" "solgt" "brutto" "annoncer"

"netto"  "ialt brutto"  "ialt annoncer"  "ialt netto"

- dette er overskrifterne på overbliksarket

Det jeg så gerne ville have er at når der f.eks står et bestemt initial under rubrikkerne "i hus af" og "solgt" i overbliksarket fra januar måned, så trækkes initialerne med ned til de samme kategorier under hver sælger hvor også data der står i cellerne i overbliksarket under "sag", "emne", "brutto" og annoncer trækkes med ned automatisk. Dvs. at man behøver kun at indtaste data i overbliksarket for januar måned. Når disse er indtastet bliver data fordelt automatisk på en table for hver sælger.

Yderligere skal det også være sådan at når jeg har indtastet data i overbliksarket fra januar måned så skal kategorien "emne" som f.eks kan være villa trækkes automatisk  ned i en anden tabel hvor f.eks kategorien villa samlet brutto, annoncer og netto skal regnes automatisk ud.

Er der nogle der kan hjælpe med dette. Har nu kigget i jeg ved ikke hvor mange hæfter med excel, men synes ikke at kunne finde et svar.

Hilsen chr13
Avatar billede katborg Praktikant
11. september 2002 - 11:20 #1
Det kan gøres meget nemt med en "PIVOT-tabel"
Avatar billede chr13 Nybegynder
11. september 2002 - 16:41 #2
kan du uddybe det?
Avatar billede bak Seniormester
11. september 2002 - 17:00 #3
Det lyder interessant, men kræver mindst en pivottabel for hver sælger, samt en opdatringsmulighed. Hvis du har et eksempel så send det lige til tommybak@netscape.net
Avatar billede katborg Praktikant
11. september 2002 - 19:41 #4
Hvilken Excel bruger du ?

Du laver en tabel med feltnavne stående i 1. række og dataene i række 2 og nedefter.

Måned,Sælger,Sag,Emne,I hus af,Solgt,Brutto,Annoncer,Netto

klikker et vilkårligt sted i tabellen, fra "Knap-panelet" 'Pivottabel' vælges "guide" ->Udfør.

Nu skulle du gerne have et nyt regneark med følgende felter
"Slip sidefelter her" - Her kan du fx. placere "sælger", så du kan vælge
"Slip rækkefelter her" - Her kan du fx. placere "Sag", "Emne"
"Slip kolonefelter her" -  Her kan du fx. placere "Solgt"
"Slip dataelementer her" - Her kan du placere "brutto"

Du har nu mulighed for at vælge hvilken sælger du vil se opgørelsen for ved at vælge mellem "Sidefelterne".

mail evt. et excelark med nogle eksempler til jkatborg@yahoo.com
Avatar billede katborg Praktikant
12. september 2002 - 20:59 #5
Der er da ikke behov for en Pivot tabel for hver sælger.
Hvis der er en kolone med "I hus af", og en med "Solgt af", kan man flyttte disse felter op i "Sidefelte" og udvælge en sælger af gangen.

Hvis man fra samme dataark laver 2 pivottabeller kan den ene lave en specifikation af "I hus af" - den anden med "Solgt af"

Opdatering foregår ved at skrive nye data i bunden af datatabelen - Pivottabel dataområde skal være tilstrækkeligt stort fra starten af således at alle række kommer med, alternativ kan man udvide området når det bliver nødvendigt
Avatar billede katborg Praktikant
14. september 2002 - 21:08 #6
Har du fundet en løsning ???