Avatar billede entity_x Nybegynder
10. september 2002 - 21:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Primær bus master IDE controller

Jeg har et problem med subjekt i win98.

Dette betyder at begge mine disks kører med nedsat hastighed.. Rigtig meget nedsat.

Kan se en fejl 10 under mine primæer drivere men ingen under mine sekundære og de benytter samme driver??

Windows her derfor sat begge mine disks til: Drev X anvender filsystem af typen MS-dos kompatibilitetstilstand.. Nogen der ved hvad jeg skal gøre??

Jeg har prøvet og opdaterer mine drivere via nettet uden held.

HELP PLZ
Avatar billede anuseren Nybegynder
10. september 2002 - 23:34 #1
det var godt nok et spørgsmål med mange underlige ord... *G*

Kører du med 2 harddiske på den primære kanal?
Avatar billede entity_x Nybegynder
10. september 2002 - 23:40 #2
Ja, der er en del ... *G*

Jeg er ikke sikker om de køre på samme kanal.. hvordan ser jeg det??

Har ikke rørt ved for meget da jeg er bange for at komme til at skulle reinstallere hele windows.. Dette er min fars comp. Hvis der sker noget får jeg skylden for alt.. *G*
Avatar billede anuseren Nybegynder
10. september 2002 - 23:56 #3
hvad er det lige præcis dit problem er?

subjekt i win 98 ????????
Avatar billede entity_x Nybegynder
11. september 2002 - 00:22 #4
Min primære disk controller er ikke installeret rigtigt. Dette har medført en nedgang i ydelse på mine disks. Jeg ved ikke om det er muligt at slette den primære kontroller uden at skulle slette c-drevet. Finder Windows bare en ny ved boot?? Jeg har prøve at update via nettet uden held.

Håber det gav lidt flere informationer!!
Avatar billede anuseren Nybegynder
11. september 2002 - 00:24 #5
du kan sagtens slette din primære kanal fra enhedshåndtering uden det gør noget ved din disk...
Avatar billede anuseren Nybegynder
11. september 2002 - 00:25 #6
hvad hedder dit bundkort? så kan jeg evt. finde en driver til det?
Avatar billede halifax Nybegynder
11. september 2002 - 01:45 #7
DOS kompatibilitetstilstand betyder, at drevene håndteres af 16-bit drivere (IDE controleren), der sløver ydeevnen betragteligt.
Kan skyldes at der indlæses forkerte drive (evt. via config.sys? Se efter og slet dem.)
Kan også skyldes et (ældre) cd-rom drev med 16 bit drivere som Windows ikke kan genkende. Et sådant bør derfor ikke sidde på samme IDE som harddisken.

Svært at sige mere præcist uden at vide, hvad du har været ved "at rode med" eller måske flyttet rundt på. - Mere info, tak.
Avatar billede entity_x Nybegynder
11. september 2002 - 13:58 #8
Da det ikke er min computer ved jeg ikke rigtigt hvad der er pillet ved.

Dog ved jeg at bios er opdateret for at understøtte en større HD.

Under harddiskcontrollere under enhedshåndteringer ser jeg 3 ting.
1.Primary bus master ide controller(dual fifo)
2.Secondary ide- controller (dual fifo)
3.VIA Bus Master PCI IDE-Controller

nummer 1 indeholder fejlkode 10.

Som sagt har jeg prøvet at opdaterer uden held.
Kan det tænkes at via driverne skal opdateres??
Der sidder ingen gamle cd-rom drev. Det ene er en hp brænder dog en lidt ældre model. Den anden er et dvd drev.

Håber det hjalp lidt :)
Avatar billede entity_x Nybegynder
11. september 2002 - 14:08 #9
Jeg har gennemset config.sys
Da jeg ikke husker den gamle kode godt er her hvad jeg fandt.

DEVICE=C:\essolo.sys
device=c:\windows\command\display.sys con=(ega,,1)
country=045,850,C:\windows\command\country.sys

dette er det eneste i config.sys
Er der noget af det der skal slettes??
Avatar billede gpa Nybegynder
11. september 2002 - 15:36 #10
Sidder de på et forkert kabel (gammel type ATA66)?
Ellers opdater BIOS og VIA driverne.
Avatar billede halifax Nybegynder
11. september 2002 - 15:39 #11
Det sidste først: Intet unormalt her. DEVICE=C:\essolo.sys må være DOS driver til ESS Sound Card. Right?

Det andet om harddiskcontrolere: De tre linier ser rigtige ud. Har tilsvarende i min pc med VIA chipset. (Skal linie 1 og 2 ikke være ens? Altså ikke med "bus master" i linie 1)

Desværre ved jeg ikke, hvad fejlkode 10 betyder.  :(

I BIOS under Integrated Peripherals 4 punkter: Primary (master & slave) og Secondary (master & slave).
De skal alle have indstillingen Auto.

Er alt dette i orden kan det vel tænkes at opdatering af drivere vil løse problemet. Da det er bundkort med VIA chipset skal der opdateres med VIA's 4in1 drivere.

Er det også det, du har gjort?  Driverne er her  http://www.viaarena.com/?PageID=2

Hjælper det dig, lægger jeg gerne et svar.
Avatar billede entity_x Nybegynder
11. september 2002 - 22:28 #12
Jeg har opdateret mine via drivere o nu hedder den ikke længere noget med bus master. Desværre har jeg nu fejlkode 10 på både primary og secondary.

kode 10 betyder at driverne enten ikke er instaleret eller de er forkerte.. Dette fatter windows bare ikke. Den skriver at de er de bedste til jobbet.
Jeg har ikke prøvet at opdatere bios da jeg er bange for at ødelægge noget.
Har smadret 1 bios på den måde :)

I øvrigt. I bios er der 2 indstillingsmuligheder. Der er prim/second (PIO) tror jeg det er. Der er desuden Prim/second (UDMA).
Hvilken af de 2 skal bruges?? som det er nu er PIO enabled og udma disabled-
Avatar billede entity_x Nybegynder
11. september 2002 - 22:29 #13
Kan ikke tro der er noget i vejen med kablerne.. Har brugt den tidligere med denne comp. uden problemer.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. september 2002 - 02:05 #14
PIO og UDMA er to standarder - eller protokoller - inden for IDE interfaces. UDMA (Ultra DMA) er den hurtigste og det bør din BIOS stå til. Din BIOS har åbenbart ikke mulighed for at sætte Auto? (det har min Award bios 6.0) Det gør, at min harddisk kører UDMA100 mens mit DVD drev kører PIO mode 4.

UDMA (også benævnt ATA100) bruger fladkabel med 80 ledere, mens de ældre standarder har 40 ledere i fladkablet.
De nye standarder er bagudkompatible med de ældre.
Det er muligt du ved alt dette, men jeg skriver det, da du ikke har oplyst, hvad din (fars) pc er udstyret med.

Overførselshastighed for de forskellige er:
Pio mode 0 = 3.3MB/s
Pio mode 1 = 5.2MB/s
Pio mode 2 = 8.3MB/s
Pio mode 3 = 11.1MB/s
Pio mode 4 = 16.6MB/s

Ultra DMA 2 = ATA33 = 33MB/s
Ultra DMA 4 = ATA66 = 66MB/s (Er i Tvivl om den hedder DMA 3 i stedet for 4)
Ultra DMA 5 = ATA100 = 100MB/s
Ultra DMA 6 = ATA133 = 133MB/s

så hvis du kører med en "lav" PIO mode er det klart, at din diskydelse er utrolig sløv. - Det kan også være årsagen til, at VIA driverne ikke virker korrekte.

Tjek det efter.
Avatar billede entity_x Nybegynder
16. september 2002 - 19:10 #15
Undskyld jeg ikke svare før nu..

Jeg prøvede at sætte udma funktionen til auto. Desværre kunne jeg ikke ænder pio indstillingerne så de stod også til auto. Dette betød at computeren ikke længere kan finde mine cd-rom drev. :)
Jeg har prøvet at stille demm tilbage uden held.

Jeg har dog ikke længere mulighed for at rode med computeren da jeg befinder mig i den anden ende af landet.
Dog synes jeg du skal ha dine point som en tak for hjælpen.

Så halifax hvis du lige smidder et svar får du dine points.

Mvh
Martin
Avatar billede halifax Nybegynder
17. september 2002 - 03:25 #16
Jeg lægger hermed gerne et svar.
Jeg håber sandelig den finder cd-rom drev igen.

I min Award BIOS er IDE indstillingerne sat til auto. (din bios kan være anderledes). Ved opstart for jeg vist følgende:

Pri. Master  LBA, ATA100 (min harddisk)
Pri. Slave  None
Sec. Master  DVD, ATA33
Sec. Slave  CD-RW, PIO 4

Hvorfor DVD og brænder viser forskelligt er jeg ikke 100% sikker på. Andet end at det må skyldes forskelligt interface på de to drev. Det må være drevene, der "styrer" tilslutningen - og forudsat at IDE controleren på bundkortet tillige understøter de forskellige standarder.

Dette blot til orientering i tilfælde af, at du kan bruge den viden fremover.
Avatar billede entity_x Nybegynder
17. september 2002 - 20:45 #17
det kigger jeg så lige på.. Foreløbig tak for hjælpen