Avatar billede ymmot Nybegynder
09. september 2002 - 22:34 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Man køber en ny harddisk - ?

Man køber en ny harddisk - deler den op med 4 drev som den gamle - og der hvor XP ligger overfører man med Ghost 2002 filerne til den nye harddisk - bytter så om på slave - så den nye er master - men ak nej - den starter ikke op - HVORDAN kan man flytte filerne fra den gamle til den nye harddisk - så man beholder sin opsætning, er der nogen der har prøvet dette før, og fået det til at virke ????? -
Avatar billede annikadk Nybegynder
09. september 2002 - 22:48 #1
Er det samme type harddisk (mærke + størrelse)??
Kan forestille mig at det er et krav, da bootsektorer mm. ikke matcher ellers
Avatar billede ymmot Nybegynder
09. september 2002 - 22:56 #2
Nej det er ikke samme type - den gamle er på 30 GB - den nye på 80GB - men de er begge delt op i 4 drev - men WIN xp vil ikke når den er overført til ny harddisk og sat til master - starte op - også selv om den gamle er taget ud - DER må mangle noget i overførelsen fra Ghost 2002 - det jeg efterlyser er om der er en anden måde at gøre det på
Avatar billede annikadk Nybegynder
09. september 2002 - 22:59 #3
Kan den slet ikke starte op (tænker på safemode)
Men ærligt så tror jeg at ny disk = ny install.
De 2 diske er jo ikke ens opbygget, selvom du deler det i 4 drev osv.
Det "dybe" på disken (bootsektorer mm) vil ikke være ens.
Avatar billede peet-49 Novice
09. september 2002 - 23:02 #4
Har du husket, at formatere drevene på den nye?
Avatar billede ymmot Nybegynder
09. september 2002 - 23:07 #5
Det kan lade sig gøre med WIN 98 - hvis man køber en ny computer har jeg hørt at man kan overføre filerne fra den gamle - og dermed beholde sin opsætning - her er det blot en ny harddisk - sorry men det lyder i mine ører tosset hvis man skal starte op helt forfra - men ok hvis det er tilfældet så mangler XP noget - men der må da' være en der har prøvet dette før -
Avatar billede ymmot Nybegynder
09. september 2002 - 23:10 #6
De er formateret og delt op i 4 drev - ligesom den gamle - og de andre drev virker fint - men ikke C: drevet som XP jo ligger på med en del programmer -
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2002 - 23:21 #7
Det lyder dumt, men prøv at stikke den en Win98 startdiskette
og fdisk/mbr
før du tænker jeg er rablende gal jeg kører Linux sammen med XP og hvis MBR går ned kan den altså reetableres på ovennævnte måde
Avatar billede ymmot Nybegynder
09. september 2002 - 23:28 #8
Jeg tænker ikke du er rablende gal - men jeg er ved at blive det - troede ikke det ville volde de problemer - nu kan jeg ikke mere i dag - men vender tilbage i morgen - og så vil jeg se på dit svar - SÅ tak og sov godt - Lortecomputer
Avatar billede rebecca Novice
09. september 2002 - 23:44 #9
Har du husket at lave C:\ til den aktive partion
Avatar billede ymmot Nybegynder
10. september 2002 - 00:01 #10
Ja - men jeg ser nu at C: drevet som er overført ikke har samme størrelse som det gamle mangler lidt - så Ghost kan nok ikke klare det - alle de andre drev klarer den fint - så det må være noget med XP - Men det her må der da' være nogen der har prøvet før - lyder det tosset at man ønsker at bevare sin opsætning samt programmer - på en ny harddisk -  og mon ikke Microsoft må kunne hjælpe - er nu ude og se efter hjælp på andre sider - men som skrevet kan snart ikke tænke mere.
Avatar billede jones_net Nybegynder
10. september 2002 - 09:33 #11
Jeg har lige lavet samme nummer, og jeg løb ind i lidt problemer, hvor den ville køre consistecy check osv. men så kørte det også:-)
Der er forskel på hvordan forskellige HD's bliver styret af dit OS, og derfor kan du komme ud for, at du ikke bare kan ghoste en tilfældig disk, og regne med at det kører...

Hvis du har mulighed for det, kan du prøve at kopiere i stedet for at ghoste, det er ikke sikkert, at det virker, men det er et forsøg værd, og det hjalp for mig:-)

Men prøv også i fejlsikret tilstand - hvis intet af dette virker, er der ikke meget at gøre...

Hvis du f.eks. skifter bundkort til et nyt chipsæt, er der temelig stor risiko for, at du skal genindstallere, da der er forskellige drivere til de forskellige bundkort...

/J
Avatar billede mr.mox Nybegynder
10. september 2002 - 10:29 #12
Er næsten sikker på at det er IO.sys der er problemet. Den indeholder oplysninger om mediet(størrelse, sektore osv) Så når du skifter medie, skal den formateres for at oprette en ny IO.sys. Normalt når man "flytter" et NTFS system, bør man anvende SYSPREP som pakker den ned og gør det muligt at flytte OS. Jeg ville lave en nyinstallation, smide de gamle data på en anden partition og deefter flytte data tilbage på plads. Det bedste havde været hvis du har en kopi af strenge fra registreringsdatabase, som skal indsættes. Men du kommer nok ikke udenom at geninstallere de fleste af programmerne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2002 - 12:24 #13
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) - skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini - nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini - næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det :) - håber jeg :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2002 - 12:26 #14
Du kan også prøve med en Repair:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341

(Venligst lånt af "resten")
Avatar billede ymmot Nybegynder
10. september 2002 - 22:29 #15
Tak John - nu er jeg nær det perfekte, tak for alle svarene - lækkert at nogen gider hjælpe
Avatar billede ymmot Nybegynder
10. september 2002 - 22:35 #16
Hej John har du fået point ????????
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2002 - 22:38 #17
ymmot> ja jeg har - takker - hjalp det?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. september 2002 - 22:38 #18
Og hvilken en brugte du?
Avatar billede ymmot Nybegynder
10. september 2002 - 23:44 #19
Du kan også prøve med en Repair: Altså den sidste - jeg har fået det op at køre - og er nu ved at prøve det hele af - det ser ud til at virke foreløbig - men det tog sin tid - utroligt det skal være så bøvlet - især når man ikke er så god til disse ting - men blot vil have en computer der kører - og så lidt mere harddiskplads XP er lidt trikky - men ellers god- ha' det
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. september 2002 - 09:30 #20
:)