Avatar billede michael_007 Nybegynder
09. september 2002 - 16:58 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Ændring af Boot-sekvens og farvekvalitet.

Første spørgsmål: Jeg har installeret Windows XP Pro og Linux Red Hat i Dual boot, hvordan ændre jeg så den som default vælger Windows XP. Jeg har læst et andet svar hvor man skulle ændre det i /boot/grub/grub.conf men kunne ikke få det til at virke.

Andet spørgsmål: Da jeg installerede Linux Red Hat fik jeg en fejl ved opsætningen af skærm og skærmkort, så nu kører jeg 1024x768 8bit farver. Jeg ved man kan ændre det i Xconfigurator, men den siger hele tiden fejl ved alle de ting jeg vælger. Er der andre steder hvor man kan ændre det, ligesom når man højre klikker på skrivebordet i Windows.
Avatar billede herlock Nybegynder
09. september 2002 - 17:21 #1
Så er det nok "default="  du skal ændre i lilo.conf
husk at udføre kommandoen lilo som root efter ændringen.

Vedr. X prøv XF86Setup (store/små bogstaver som vist)

Herlock / www.linuxplanet.dk
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 17:33 #2
herlock >> han skriver jo grub ;o)

michael_007 >> du kan editere i /etc/X11/XF86Config(-4), men det er dog mere langhåret.
Avatar billede michael_007 Nybegynder
09. september 2002 - 18:12 #3
okay, jeg editere XF86Config og har fundet følgende:
Section "Screen"
        Indentifier "Screen0"
        Device "ATI|Rage Mobility M3 AGP 2X"
        Monitor "My Monitor"
        DefaultDepth 8
        Subsection "Display"
              Depth 8
              Modes "640x480"

Jeg regner med at det er de to sidste jeg skal ændre på så der f.eks står Depth 32 og Modes "1024x768"

Vedr. Boot, så i grub, har jeg sat default til 1 da den stod på 0 hvor jeg regner med at 0 er Linux og 1 er Windows XP men kan stadig ikke få det til at virke.
Avatar billede michael_007 Nybegynder
09. september 2002 - 18:25 #4
hmm...af en eller anden grund så virker min boot sekvens, nu kan jeg automatisk boote op i Windows XP.

Så mangler jeg kun problemet med at ændre opløsning.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 19:12 #5
der skal ændres DefaultDepth 8, depth og modes.
godt at det andet virker.
Avatar billede michael_007 Nybegynder
09. september 2002 - 19:13 #6
Hvis jeg gerne vil skifte mellem de forskellige modes hvad gør jeg så?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 19:31 #7
så ændrer du i filen og genstarter X-serveren (ctrl+alt+backspace)
Avatar billede michael_007 Nybegynder
09. september 2002 - 19:38 #8
Jeg takker, hvis du lige smider et svar ind så skal du få dine point.
Avatar billede herlock Nybegynder
09. september 2002 - 19:55 #9
Det er da også rigtigt...jeg er "speed-reader" ind imellem ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 20:11 #10
helt ok.
men tag lige herlock med også ;o)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 20:11 #11
og det burde så være et svar...
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. september 2002 - 23:46 #12
takker.