Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:04 Der er 56 kommentarer og
5 løsninger

FPS som mennesket kan opfange...

ok jeg står med en påståelig person her der mener at vi kan se opfange 60 billeder i sekundet...

og det passer jo ikke...

selv mener jeg der er ca. 17 men er der nogen der kan give en ramme grænse ???

(XX-XX)

og bevis herfor....
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:08 #1
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 13:09 #2
hvis vi kun kunne se 17 fps ville der jo ikke være en grund til at tegnefilm bliver lavet med 25 fps
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:09 #3
Essensen af det lader til at være, at øjet tilpasser sig omstændighederne. Det interessante er at en film kræver 18 billeder i sekundet for at virke "levende". Men det er ikke det samme som at øjet kun kan opfatte 18 billeder i sekundet.
Avatar billede 7th Praktikant
09. september 2002 - 13:11 #4
Avatar billede 7th Praktikant
09. september 2002 - 13:16 #5
Avatar billede 7th Praktikant
09. september 2002 - 13:17 #6
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:19 #7
Mat >>> det er en helt anden historie...

Peterpop >>> du opfatter spm forkert...

det har ikke noget med hvor mange billeder i sekundet vi kan se... men hvor mange billeder vi kan opfange...

og så passer mit ca. 17 meget godt med dine 18..

alt det med at det bliver klare jo højere vi går op i billeder i sekundet er en helt anden historie...

det har noget at gøre med at vi skal opfange et helt rent billede for at det er ultra klart... og der vil kun et tal du... nemelig uendelig... for det der skar når vi ser et 100Hz fjernsyn mere klart end et 50Hz fjenrsyn, er at vi faktis opfanger 2 billeder på en gang... og så skaber det en utydelighed... og jo flere billeder vi viser i sekundet, jo mindre chance er der for at det sker så det kan ses...
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:25 #8
Det er dig der stiller spm forkert så... og hvis du mener kun uendeligt mange vil give det reneste billede, er vi jo også nødt til at kunne opfange uendeligt mange, og så holder mine 18 og dine 17 ingen steder.

Derudover, hvis du har læst artiklerne, vil du også kunne se at øjet slet ikke opfatter billeder, men kun lysstrålerne. Det med billederne er kun noget mennesket har fundet på for at kunne gengive bevægelse.

Så mit svar er: Du har ret og din ven har ret og ingen af jer har ret.
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:28 #9
hvorfor opfanger alle spørgsmålet som "hvor mange billeder i sekundet kan mennesket se???" det er et helt andet spm... og der er en betydelig forskæl...

vi vil altid være i stand til at se forskæl mellem 30 og 60 FPS eller 60 og 100 eller 100 og 100.000 eller 100.000 og 100.000.000 men hvor mange bileder opfanger vi egentlig af disse...

spm er lidt svært at forklare... men efter som en film faktisk er flydende allerede ved de 18 FPS så ligger det deromkring... at det så ikke er pænt pga at vi mange gange når at få 2 billeder ind på en gang ved denne hastighed, det er noget andet...
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
09. september 2002 - 13:31 #10
Jeg vil sige det sådan!! at - du kan se 65 fps eftersom du kan se skærmen flimrer hvis den kun kører med disse 65, kommer du dermed op på 90 vil det nok nærme sig at du ikke kan se dem! men alt dette er kun et gæt og evt en påstand som jeg lige har siddet og tænkt på! :)
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:33 #11
peterpop >>> igen... prøv lad sankken gå over i naturen...

tank ikke på fjernsynet eller computeren...

når du går udenfor og kigger på et træ... hvor mange Billeder i sekundet sendes der fra dine øjne til din hjerne...

og nej jeg stille faktisk ikke spm forkert... det jeg spørge om er hvor mange billeder vi opfanger... vi kan se uendelig mange beleder i sekundet, det er der ikke en grænse for, men hvor mange opfanger vi...
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:34 #12
> hvorfor opfanger alle spørgsmålet som "hvor mange billeder
> i sekundet kan mennesket se???"

Måske fordi det at se og det at opfange betyder det samme! Jeg forstår godt spørgsmålet, men hvis man kan se 1 milliard billeder i sekundet, men kun opfanger 18 hvad i alverden skal man så med de sidste 999999982 som ikke bliver brugt til noget.
Jeg holder fast ved min sidste kommentar :)
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:38 #13
> når du går udenfor og kigger på et træ... hvor mange Billeder
> i sekundet sendes der fra dine øjne til din hjerne...

Det understreger min kommentar med lyset. Naturen sender selvfølgelig ikke i billeder, og det er vores øjne bygget til. Derfor opfatter de lysstrålerne der rammer vores nethinder. Det er kun menneskeskabte ting som bif og tv der sender i billeder. Og til det formål har man fundet ud af at så og så mange billeder giver det bedste resultat.
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:38 #14
Det er selvfølgelig et lidt Tricky SPM, som man ikke nødvendigvis vil kunne svare på... men vi ved at der ikke skal mere til end 18 billeder isekundet for at en film virker levende, så må talet også ligge deromkring når vi går ud i naturen...
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:41 #15
peterpop >>> ja dine øjne modtager en lysståle, det ved jeg godt... men ud af den, dannes der et billede... som faktisk vender på hovedet... det der så sker derefter, er en komunikation mellem hjerne og øje... og det er ikke lys, men elektirske impulser... det det hele så går ud på er, hvor mange af disse impulser sendes fra øje til hjerne i sekundet....
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:43 #16
og det er enda også forkert...

for det er faktisk bare atomer vores øjne bombarderes af... lys er faktisk også noget plader vi har opfundet, og det siger man nok også om atomer endag... men når vi når der ud, så bliver det en alt for ulidelig diskution...
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 13:48 #17
Jeg tror vi er ude i noget filosofisk nu :)
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:51 #18
peterpop >>> og endelig... til kommentaren om uendelig mange billeder i sekundet vil vise det rensete billede, det er jo også korekt... lille eksempel:

100 billeder i sekundet, dit øje opfanger billede nr:

5 & 6, 11 & 12, 17 & 18, 23 & 24, 29 & 30...

du ser altså teoretisk set 2 billeder på en gang hver gang der sendes et signal fra dine øjne... kun ved uendelig antal billeder i sekundet vil du kunne op fange et helt rent billede...

vi kan jo stille tiden tilbage til dengang man reklamerede ved at erstatte hver 30. billeder eller noget med en reklame, det virkede for vores underbevisthed opfangede det, men vi opfangede det aldrig... (det er også kun noget der siges at de gjorde...) hvis vi kunne opfange 60 billeder i sekundet så ville vi kunne gå ud af den biograf og snake om at det var da skide iriterende med den raklame der var sat ind for hver 30. billede...
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 13:53 #19
"men vi ved at der ikke skal mere til end 18 billeder isekundet for at en film virker levende, så må talet også ligge deromkring når vi går ud i naturen..."

- nix, som det udemærkede link, der blev postet ovenfor, konkluderer er det jo slet ikke sådan vi ser...vi ser ikke "billeder i sekundet"

..og er lys ikke fotoner?
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:54 #20
peterpop >>> filosofi er faktsik også meget mere videnskabligt end du tror... mange af de største filosoffer gennem tiden var faktisk videnskabsmænd af en eller anden art... (har haft filosofi i skolen...)
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 13:55 #21
mat >>> spørgsmåler er hvormange billeder kan vi opfange... der er ikke tale om hvad dine øjna kan se, men hvad din hjerne kan opfange...
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 14:01 #22
jamen hvis det ikke er i billeder i fps-forstand vores hjerne opfatter er det jo en usammenlignelig størrelse. At vise billeder i en lang række er jo som nævnt noget vi har opfundet for at gengive virkeligheden. Men det er ikke ensbetydende med at vores hjerne opfatter et vist antal billeder i sekundet når vi valser rundt i skoven - der er selvfølgelig noget der kunne pege i den retning, men det er alt for abstrakt til mig på nuværende tidspunkt til at jeg kan sammenholde alle de oplysninger i den postede artikel.

..det kan osse være at jeg tænker helt skævt idag :)
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:04 #23
Hvad nu hvis man mangler det ene øje, kan man så kun se halv så mange billeder?
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 14:08 #24
Abstrakt er lige ordet!

>ja dine øjne modtager en lysståle, det ved jeg godt... men ud af den, dannes der et billede... som faktisk vender på hovedet... det der så sker derefter, er en komunikation mellem hjerne og øje... og det er ikke lys, men elektirske impulser... det det hele så går ud på er, hvor mange af disse impulser sendes fra øje til hjerne i sekundet....<

Du kan ikke tale om at det er billeder der bliver sendt til hjernen. Det er impulser du her snakker om. Jeg er ikke læge eller filosof, men jeg mener at antallet af impulser til at udgøre et billeder kan variere, og antallet af impulser til hjernen kan variere, så derfor er det umuligt at sige SÅ mange billeder kan du "opfange" i sekundet.
Avatar billede peterpop Praktikant
09. september 2002 - 14:10 #25
Hold kæft mand! Jeg er lige så påståelig som din ven :)
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 14:13 #26
mat >>> nej og så aligevel, for det er på en måde billeder i den forstand... for ellers så ved jeg ikke hvad vi kan kalde det vi ser... når vores øje er blevet bombet med en potion fotoner, så sammensættes det til et billede i vores hoved... og det sker kun et vis antal gange per sekund...

det kan så være forskællig mellem dig og mig, det kan være det sker 18 gange ved dig, men kun 16 ved mig... men vi kan godt sammenligne det lidt, men vi skal være meget påpasselige...
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 14:17 #27
peterpop >>> egentlig ikke for du er da enig i at en film virker levende ved 18 FPS ;o)...

en anden ting er at det er rigtigt at det kan variere det med antal impulser der sendes til hjernen, men fra øje til hjerne variere det ikke mellem 10 og 100... det er et nognlunde konstant flow som max, om vi så "drosler ned når vi sover, det vides ikke men de kunne være sjovt... men det gider vi slet ikke snake om."
Avatar billede md_craig Nybegynder
09. september 2002 - 14:19 #28
skwat >>> det kunne da være morsomt, men naaahh,, tror jeg ikke. men det gider vi ikke smække ind i diskutionen også
Avatar billede prodic Mester
09. september 2002 - 14:29 #29
I følge bogen "Mærk verden" af Tor Nørtranders bliver vi "konstant" bombarderet med 11 mil. stk information per sekund, og vores bevisthed kan kun opfange 7 stk per sekund.
De overskydende bliver sorteret via nogle generaliseringsprincipper der gør at vi ud fra de 7 kan genkende ting uden at have set det hele.
Skræmmende, men specifkt hvor mange vores øjne opfatter at disse 11 mil. stykker information kan jeg ikke huske, da det er noget tid siden jeg læste den.
Om det har nogen sammenhæng mellem FPS og andet ved jeg ikke - men illustrerer meget godt at vi "ser" mere end vi umiddelbart opfatter.
Avatar billede xyborx Nybegynder
09. september 2002 - 14:31 #30
Det er måske måske også værd at bemærke, om billederne opfattes digitalt (et billede af gangen) eller analogt (flydende, konstant)...?
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 14:32 #31
"når vores øje er blevet bombet med en potion fotoner, så sammensættes det til et billede i vores hoved... og det sker kun et vis antal gange per sekund..."

gør det det? altså vi er enige om at virkeligheden bliver streamet ind i vores hjerne når vi ser? så jeg tror slet ikke at det giver mening at snakke om at vores hjerne tegner et vist antal "billeder" i sekundet...vores hjerne tolker elektriske impulser sendt fra vores øjne til vores hjerne, disse er baseret på lys partikler der bombarderer vore øjne (med lysets hastighed) :P

<citat>
This all begins with a nerve impulse in the optic nerve triggered by rhodospin in the retina, which takes all of a picosecond to occur. A picosecond is one trillionth of a second, so in reality, theoretically, we can calculate our eyes "response time" and then on to theoretical frames per second (but I won't even go there now).
</citat>

det er vel din fps i hjernen, men som de fleste "kloge hoveder" er enige om er vores måde at opfatte virkeligheden ikke et fps-spørgsmål
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:32 #32
En anden teori:

Når man nu er stiv, skyldes det slørede billede så at øjet bliver i stand til at opfatte flere billeder, men at hjernen ikke kan følge med?
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:34 #33
Det der med fotonerne tror jeg ikke på da:

Hvis øjet skulle fungere som modtager, ville det være udformet som en parabol, og det er det ikke.
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 14:37 #34
skwat > øjet er en temmelig snild indretning udviklet over en pæn slat år....hvis øjet ikke er en modtager hvad fanden er det så?

Fotoner = lys, den eneste grund til at du kan se noget som helst er lys ;)
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:40 #35
det må i sagens natur være en sender.

Fotoner = lys er forkert
lys er Fotoner er korrekt
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 14:47 #36
skwat > det eneste et øje kan sende er blikke, og mine sender er et jævnt skeptisk et af slagsen mod dig lige nu.

4 = 2 + 2 // korrekt ikke sandt?
2 + 2 = 4 // er det ikke også korrekt??
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:51 #37
lys indenholdt i Fotoner er korrekt

Der er mange andre ting der er fotoner end lys, ultraviolet stråling bla.

gammastråler optræder også som fotoner.

(p.s. det med sender er for sjov, hvis det forholdte sig sådan ville vi også kunne se i mørke)
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:52 #38
mig = dreng
dreng = mig
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2002 - 14:53 #39
(læg mærke til at jeg IKKE bruger ligmed i Kommentar: skwat
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 15:13 #40
nu er det et par år siden jeg havde fysik i gymnasiet (og jeg fulgte ikke særlig meget med)

men bare fordi lys ligger uden for de spektre vi kan se (ultraviolet f.eks) er det vel stadig lys?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. september 2002 - 15:28 #41
mat > I den tankegang er ALT der vibrerer lig lys - og dvs. at alt ER lys ;-)
Lys er defineret ved en hvis frekvens.

Og det undrer mig at der ikke er nogen der har været inde på f.eks. fluers frekvenshastighed (og her mener jeg fps) - De har nemlig en frekvens på 60 fps (hvis jeg husker ret) og det er bl.a. derfor de er så forbandet svære at klaske! For de ser alting "langsommere" end os mennesker! Så de kan nå at se hånden der er på vej, og dermed flytte sig.
Avatar billede mat Nybegynder
09. september 2002 - 15:36 #42
metal_hansen > hehe, ja ok så bukker jeg mig (faldt lige over en def. af lys :)

Skal fluer nu osse rodes ind i denne fine diskussion?  :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. september 2002 - 15:41 #43
*GGG* ;-)
Avatar billede md_craig Nybegynder
11. september 2002 - 10:49 #44
peterpop, mat, skwat og især prodic må gerne smide et svar...
Avatar billede skwat Praktikant
11. september 2002 - 12:22 #45
svar
Avatar billede prodic Mester
11. september 2002 - 12:24 #46
Det er hermed gjort :)
Avatar billede mat Nybegynder
11. september 2002 - 14:44 #47
svar :)  (god diskussion)
Avatar billede md_craig Nybegynder
11. september 2002 - 14:47 #48
ja så mangler vi bare pedderpop (peterpop)
Avatar billede peterpop Praktikant
12. september 2002 - 16:13 #49
Det kan jeg ikke (altså smide et svar)... du har brugt alle pointene ;)
Avatar billede md_craig Nybegynder
12. september 2002 - 16:28 #50
næææ... men sådan er det når man kommer lidt for sent... når jeg udsender sådan er Request så venter jeg gerne ca 24t+ med at aceptere...

;o)
Avatar billede peterpop Praktikant
12. september 2002 - 18:53 #51
Ja ja, du behøver såmænd ikk' forklare dig. Jeg klarer mig nok... ;D
Avatar billede skwat Praktikant
12. september 2002 - 22:26 #52
Nej du gør ej.

Kan det tænkes at peter ikke har set den mail fra robotten da hans øje kørte async med hans skærm?

Jeg tror faktisk at jeg har en pointe der, hvis øjet fanger billeder, ville man havde det samme handikap som tv optagelser har når man filmer en skærm - right?
Avatar billede md_craig Nybegynder
13. september 2002 - 00:03 #53
skwat >>> øhh... diskutionen er over...

de kloge ingenøre på mit arbejde siger desuden det samme 15-18 "FPS" eller hvad vi nu skal kalde det... så det må stå i nogle lærebøger et sted...
Avatar billede skwat Praktikant
13. september 2002 - 08:51 #54
md_craig: hvis du mener at diskutionen er over, hvorfor deltager du så?
Avatar billede md_craig Nybegynder
13. september 2002 - 09:18 #55
det var bare en afsluttende konklusion ;o)
Avatar billede skwat Praktikant
13. september 2002 - 09:28 #56
Jeg er en af de bruger der ikke behøver points som motivation til at deltage i et spm
Avatar billede grumskaev Nybegynder
12. april 2004 - 20:48 #57
menneskets øje kan opfange 24 billeder i sekundet - alt over 72 Hertz er for øjet tydeligt/klart
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2016 - 22:01 #58
et menneske kan se 60 billeder i sekundet
XD
Avatar billede skwat Praktikant
28. juni 2016 - 15:18 #59
Sejt! Hvem har talt det?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
21. august 2016 - 04:05 #60
Det kan man ikke bare sådan svare på, da det afhænger af det enkelte menneske i den konkrete situation, inklusiv lysets bølgelængde (som er forskellig alt efter farve og lysintensitet), hvor meget bevægelse der er, personens erfaring, personens fokus og personens humør.
Det bedste du kan gøre for at få et/flere konkrete svar på spørgsmålet ville være at lege med det og finde ud af, hvad du kan se i forskellige situationer og tilstande.
Mennesket ser normalt heller ikke et helt billed af gangen:
http://carl.videnskab.dk/blog/giv-kroppen-lidt-credit-hjernen-far-rigeligt-i-forvejen
http://carl.videnskab.dk/blog/forudsiger-hjernen-alt

Men ifølge denne side skulle det være normalt at kunne se mellem 10 og 60 billeder i sekundet alt efter lysstyrke.
http://illvid.dk/mennesket/kroppen/hvor-mange-billeder-kan-oejet-opfatte-i-sekundet

Så konklusionen må være, at i alle sammen har delvis ret.
Avatar billede FatterIkkeEnSkid Praktikant
01. februar 2023 - 20:58 #61
Jeg fatter ikke en skid af hvad i fabler om. Hvordan kan i alle have forskellige meninger. Jesus og jeg fatter hat.

Skål og stort tillykke med absolut ingenting altsåå

Mvh
Fatter ikke en skid