Avatar billede -mathias- Nybegynder
06. september 2002 - 14:55 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

NTFS vs. FAT32

Hvad er forskellen?

fordele / ulemper?
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 14:56 #1
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 14:57 #2
en ulempe ved nfts er at du ikke kan læse det fra en os der kører fat32 medmindre du har en program der kan gøre det.
Avatar billede -viper- Nybegynder
06. september 2002 - 14:58 #3
Fordele -(NTFS) Cpu bruger mindre resurser, da den opdeler i mindre pakker. Dvs. du skal ikke bruge så meget plads til de forskellige ting, og Cpu'en kører faktisk bedre, mere stabilt og hurtigere.
Du får faktisk mere HD plads
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 14:58 #4
det jeg godt kan li ved ntfs er at du har flere muligheder for at styre permissions på filer og foldere
Avatar billede -viper- Nybegynder
06. september 2002 - 14:59 #5
loadet> Ja, det er rigtigt. NTFS er det eneste rigtige
Avatar billede frozty Nybegynder
06. september 2002 - 15:00 #6
hvad er FAT32 ? :ppp
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. september 2002 - 15:02 #7
Frozty>>

File Allocation Table 32 (bit)
New Technology File System
Avatar billede -mathias- Nybegynder
06. september 2002 - 15:05 #8
so be it! :-) Tak for hjælpen
Avatar billede frozty Nybegynder
06. september 2002 - 15:05 #9
lol, var ironisk ment... :p
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 15:05 #10
fat32 ser ud til at være hurtigere .. men skulle oxo være mere stabilt og helt bestemt sikre ..

Hardware:
Asus P2B
CeleronA 300 o/c 504MHz (112*4,5)
128MB SDRAM memory
Maxtor Diamond IDE 5GB
Creative Riva TNT

Software:
NT4 workstation+SP4 (tanpa IE4).
Fat32 for NT ver. 1.04.
Winstone99
Winbench97

Partisi:
1 primary partition 1GB FAT16 (drive C)
2 logical drive di extended partition terdiri dari 1,5GB NTFS (drive D) dan
1,5 GB FAT32 (drive E)

Business Benchmark dengan Winstone99 (winstone units)
NTFS    31,4
FAT32    31,7

Business disk Winmark97
NTFS  1100 KB/s
FAT32  1290 KB/s

Highend disk Winmark97
NTFS  2710 KB/s
FAT32  3070 KB/s
Avatar billede simonvalter Praktikant
06. september 2002 - 15:07 #11
af egne erfaringer kan jeg sige at da win2k kom frem og jeg kørte med det(xp nu!) blev min computer langt mere stabil efter jeg konventerede fra fat32 til ntfs
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 15:22 #12
jamen selvfølgelig skal man da bruge NTFS, der er mange flere fordele ved at bruge det filformat, først og fremmest af sikkerhedsgrunde.

Har aldrig brugt andet end NTFS siden NT4 og Win2k kom frem, kunne da ikke drømme om at køre med FAT32.
Avatar billede intel4004 Novice
06. september 2002 - 18:18 #13
Jeg kører kun med NTFS på et af min drev, og det er partitionen hvor jeg har min rod-mappe til min webserver og alt andet offentligt som eksempelvis ftp og mysql.

FAT32 er benyttet på resten af systemet i tilfælde af at jeg skal i kontakt med de data fra dos, som jo ikke kan læse NTFS drev. Jeg bruger tit dos til at "re-initialisere" systemet igen, såsom at partitionere og indlæse system-images.

NTFS giver dig mindre clusterstørrelser end FAT32 på store partitioner.

Intel4004
Avatar billede raggie Nybegynder
07. september 2002 - 18:28 #14
Synes nu ikke det er så godt (mildt sagt.)

Funktionerne er gode nok, men det fryser konstant. Det gør FAT32 da ikke.

(Det fryser, og det har det altid gjort på min pc.)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. september 2002 - 18:53 #15
raggie> hvis din comp fryser med filsystemet ntfs skulle du se at få undersøgt dit udstyr, der må være et eller andet galt.

Tænk hvis de store firmaer fravalgte NTFS bare fordi deres maskiner frøs fast, kan du ikke se at din logik halter et eller andet sted.

Jeg har som skrevet står brugt NTFS lige siden NT4.0 og siden Win2k kom frem, har min PC været frosset har det vværet af helt andre grunde.