Avatar billede Slettet bruger
06. september 2002 - 10:31 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

ASP eller PHP?

Jeg skal have programmeret en del til en site, og kan ikke rigtigt bestemme mig om ASP eller PHP er bedst.

Hvilket sprog er bedst, mest stabil, nemmest at udvide med yderligere moduler mm?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2002 - 10:33 #1
Det er jo en religion.

Hvad kender du bedst?

Jeg ville gå efter PHP, men skal du bruge nogle særlige moduler der kun findes i ASP er der jo ikke noget valg.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
06. september 2002 - 10:35 #2
jeg vil også sige PHP men hvis du spørger en ASP programør så vil han/hun jo nok sige noget andet.

jeg vil bare lige nævne at PHP er gratis.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
06. september 2002 - 10:36 #3
hvis du søger her på eksperten.dk kan du jo se hvor mange gange dette spg er kommet op, og det er nogle kæmpe diskusioner det har medført, men igen hvad er bedst kristendom eller budishme.
Avatar billede idm Nybegynder
06. september 2002 - 10:40 #4
Har du selv en Webserver der hjemme. skal du betale for at dir domain understøtter ASP. og PHP er free...

Hvorfor det...

ASP er udviklet af Microsoft hos Microsoft skal du betale for alt.

PHP er udviklet af Linux Nørder. og er derfor gratis, da linux er free.

Så nu er der kun tilbage at finde udaf hvad du skal bruge din side til. og hvad du sprog du så skal bruge...
Avatar billede neteffect Nybegynder
06. september 2002 - 10:43 #5
Med lanceringen af ASP.NET har Microsoft efter min mening skabt usikkerhed om ASPs fremtid. Opfylder APS.NET reelle kunde/brugerbehov eller er det mere et spørgsmål om at sikre Microsofts overlevelse på længere sigt?

Bemærk i den forbindelse hvor mange ubesvarede spørgsmål om ASP.NET, der er her på eksperten. Ofte ganske simple ting folk ikke kan finde ud af at lave med den nye og helt anderledes ASP.NET.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2002 - 11:34 #6
Jeg programmere ikke selv, derfor skal jeg finde ud af hvad det er for et spprog jeg skal have siten lavet i

Jeg har ik selv webserver hjemme.
Avatar billede codevision.dk Nybegynder
06. september 2002 - 11:38 #7
Peter det kommer an på hvad du skal ha lavet. det ved jeg jo, da det er jeg selv som skal lave det - så jeg anbefaler asp.

Ja php er gratis, men ikke alt som er gratis er det bedste.
Jeg akn se at du har ramt alle php udviklerne - det type spm. her kan aldrig få en løsning,,,
Avatar billede codevision.dk Nybegynder
06. september 2002 - 11:43 #8
det her spørgsmål er et spørgsmål om hvem du spørger.....
Der er fejl ved asp og ved php.

php programmørene finder kun dem ved asp :)
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2002 - 11:48 #9
Sådan helt neutralt vil jeg bestemt mene, at php er det letteste at komme igang med, men prøv dig frem. Du kunne jo oprette et gratis webhotel som både understøtter asp og php, og så prøve at lege lidt med begge dele...
Avatar billede dmdisco Nybegynder
06. september 2002 - 11:49 #10
hvis du aldrig har programmeret i nogle af sprogene ville jeg foreslå at læse nogle tutorials om begge sprog og se hvad du syntes bedst om og hvad du syntes er nemmest for dig.
Avatar billede codevision.dk Nybegynder
06. september 2002 - 11:51 #11
asp er helt klart nemmest.

eks. i php skal mans krive response.echo eller bare echo for at lave en skrive funktion.

i asp er det bare response.write

hva er mest logisk ???
Avatar billede idm Nybegynder
06. september 2002 - 13:16 #12
Det mest logiske er echo ?

Men det kommer jo igen an på hvem man spørgen, nu hvor jeg programmere PHP mener jeg at echo er nemmest. men en ASP programmør ville mene response.write
Avatar billede dmcn Praktikant
10. september 2002 - 18:15 #13
codevision.dk : Lær lidt mere om begge sprog før du udtaler dig i spørgsmål som dette. Du aner tydeligvis hat og briller om PHP.
Avatar billede idm Nybegynder
12. september 2002 - 15:59 #14
n0rmality -> er det til mig eller hvad???
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
12. september 2002 - 16:00 #15
ASP
Avatar billede donwang Nybegynder
12. september 2002 - 16:04 #16
Jeg syntes ASP er lidt "wanna be" agtigt!o)
Avatar billede donwang Nybegynder
12. september 2002 - 16:06 #17
Og med php følger jo også Mysql, som er langt mere stabil end MS Acess, eller hvordan man nu staver det!
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2002 - 17:15 #18
ASP forbinder seriøse udviklere vel nærme med MS SQL eller en større database...

Du kan også bruge ASP sammen med MySQL, ligesom PHP kan bruges sammen med Access.

ASP er absolut ikke wannabe agtigt, men jeg sværger selv til PHP, men udvikler ogå i ASP hvis kunden ønsker det. Det kunne jo være de have noget økonomisystem der skulle integreres, her er der mange færdige moduler til ASP.
Avatar billede shjdsi Nybegynder
22. januar 2003 - 11:51 #19
hmmm.... kunne ikke helt lade være med at komme med en lille krølle. Jeg har selv arbejdet lidt i php, visual basic(ikke asp) c++ og c på unix platform. Samt diverse script varianter.

Jeg har det lidt på den måde at man vælger udviklings miljø og sprog udfra hvilken opgave softwaren skal løse. Den "rigtige programmør" hvis sådan en findes :-) burde hurtigt at kunne sætte sig ind i diverse forskelle i syntaxer hvis man er i besiddelse af en hvis erfaring og arbejder med programmering tit.

Med hensyn til spørgeren vil jeg først og fremmest prøve at få et overblik over hvilken funktionalitet sitet skal have. Få det skrevet rimeligt udførligt ned. Og spørg derefter en programmør hvilket miljø sitet skal fungere i rent udviklings mæssigt.

Religion er TRO, TRO er for mig ikke altid fakta, men man har da lov at ha en holdning f.eks linux kontra windows gnu kontra commercielt m.m Men det er sgu lidt svært at tage folk seriøst hvis de f.eks mener at linux,unix er det eneste der dur bare fordi det virker lidt mere hardcore.

Et eks. Sybase Enterpise server performance.

35% bedre på en hurtig Wk2000 med ide raid, end en solaris box med scsi raid af noget større kaliber. Generalt bedre perfomance for denne db på windows og intel maskiner.

EDB er 0 og 1 ikke en skid andet.

Sorry hvis dette støder nogen selvom spørgsmålet er lukket for lang tid siden.