Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 10:10 Der er 11 kommentarer

Boot problem - haster

Efter at jeg har flashet bios med en opgradering til et giga 6vx-4x bundkort vil maskinen ikke starte op.
Ifølge flash programmet var det udført med succes men da den blev genstartet skete der intet.
Vi har prøvet at skifte fra agp til pci grafik kort men der kommer stadig intet på skærmen.
Det ser faktisk ud til at den ikke kommer særligt lang i boot processen. Det har heller ikke hjulpet at clear cmos og tage batteriet ud og i igen.
Er der nogen der ved hvad man gør? - det haster virkelig
Avatar billede hundevennen Nybegynder
06. september 2002 - 10:15 #1
du skal huske at save til cmos - derefter lukke maskine helt - ikke bare genstarte
Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 10:21 #2
Den blev savet i cmos og den blev slukket helt. Men uanset det er problemet nu at den slet ikke starter op og man intet kan se på skærmen.
Så hvad gør man så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 10:24 #3
du skal slukke for maskinen, hiv netstikket ud, pil batteriet ud, flyt jumperen der resætter din bios.
Gentag det hele blot den anden vej, flyt jumper, indsæt batteriet, tænd for maskinen.

Hører du et bip skal du trykke på Delete, så kommer du ind i bios og her vælger du Load Default Setup, husk at sætte klokke/Dato - Save&Exit.
Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 10:33 #4
Dette er gjort op til flere gange!
Problemmet er at nå man starter maskinen køre den kun i kort tid og lyser lige kort op på power og hd ´LED'erne men der kommer intet på skærmen og ingen bip dernæst går den nærmest i "dvale" men blæseren på processoren køre stadig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 11:02 #5
hvis du har den gamle bios kan du prøve følgende:

tag alle enheder fra undtagen den prim. HDD, sæt et PCI grafikkort i (AGP pilles ud), nøjes med den mindste ramblok.

Sæt disketten med flashprogram og den gamle bios i drevet, start maskinen, går det skulle du gerne kunne flashe den gamle bios tilbage.
Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 11:16 #6
Jeg har taget stort set alt fra. Det eneste der er sat til er én Ramblok, et pci Grafikkort og diskettedrevet, men den kommer ikke så langt at den læser fra a-drevet og derfor er det ikke muligt at indlæse gammel flash fil. Jeg har prøvet at tage strømen fra, tage batteriet ud og ladet den stå et stykke tid og derefter puttet batteriet tilbage og strøm til derefter startet op igen men med samme reultat.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 12:08 #7
det ser sort ud medmindre du kender en med et mobo nøjagtigt mage til dit, så kan der laves et såkaldt Hotswap.

Ellers skal du prøve om de kan flashe den der hvor du har købt mobo.
Avatar billede torben.s Nybegynder
06. september 2002 - 12:10 #8
jeg er ikke sikker ,men det lyder som om at din bios opdatering er gået helt galt. hvis du kender nogen med det samme mobo så tag flash rommen forsigtigt ud af den maskine som virker og sæt den i den maskine som ikke starter op. når den er startet op så sæt den fejlfyldte bios (flashrom) tilbage og opdater den så den virker igen. dette virker hvis flash rommen i sidder i en sokkel og ikke hvis det er loddet fast.
jeg har en gang set at man kunne købe et slags bios rescue kit som bestod af en standard flash rom som kunne bruges til at nødstarte med.
håber det hjælper
mvh torben
Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 12:34 #9
Jeg tænkte på at nu da den ikke læser fra a-drevet men tilgengæld lige lyser op i kort tid på cd-rom drevet, om man måskle kunne boote fra denne(cd-rom drevet).
Er der nogen der ved hvordan man laver en boot-cdrom der automatisk flasher bios'en?
Avatar billede pbm Nybegynder
06. september 2002 - 12:54 #10
Er der slet ingen der kan hjælpe?
Det HASTER da den skal bruges senere idag!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. september 2002 - 14:59 #11
Har du kontaktet det sted hvor du købte bundkortet eller maskinen.

Kender du nogen i din omgangskreds der har et bundkort mage til.

Der er faktisk ikke meget andet at gøre, du har prøvet de muligheder der var tilstede.

Har du prøvet med en bootdiskette og ikke bare en diskette hvor flashprog. og bios ligger på, så kan du jo se om den vil boote på den.

Er du sikker på at alle enheder sidder som de skal, kabler tilsluttet rigtigt, alle kort sidder helt nede i soklerne.