Avatar billede striboldt Nybegynder
05. september 2002 - 13:44 Der er 44 kommentarer og
5 løsninger

Mobil ord betyder ???

Hejsa allesammen

Jeg sider lige og kigger i et mobil blad og falder over disse følgende ord. Vil meget gerne vi hvad det er og hvad forkortelsen betyder fx SMS (Short Message Services):

Dualband -
Tripleband -
Tri-band -
GSM -
GPRS -
E-GSM -
Timeslots -
SMS -
MMS -
Pixels -
Håndfri
IR -
EFR -
DECT -
EMS -
Java -
T9 -
MP3 -
PDA -
UMTS -
WCDMA -
MHz -
GAP -
i-mode -
Highspeed -
HSCSD -
Smartphone -
3G -
ICQ -
Polyfoniske -
Vibrator -
SIM Toolkit -

Håber en masse kan hjælp mig :)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:47 #1
PDA - personal digital assistant
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:48 #2
IR - Infra Red (infra rød)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:49 #3
PDA lille håndholdt computer, f.eks. palm eller Compaq IPAQ
MHz Mega Herz antal millioner hertz, frekvensangivelse f.eks. for radio, telefoni og computere
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:50 #4
ICQ ~  I seek you, online message system, hvor du kan sende beskeder til/chatte med dine venner og meget mere
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:51 #5
ICQ = I Seek You (det er den rette oversættelse ;))
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2002 - 13:52 #6
Prøv at se på www.whatis.com og hvis du ikke kan dinde det der, så prøv på www.howstuffworks.com
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:52 #7
(too late ;)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:52 #8
Tri-band og Tripleband er det samme, bruges indefor mobiltelefoni. Disse telefoner kan benytte tre frekvensbånd i modsætning til dualband som kun kan benytte 2 (GSM 900 og 1800)
Avatar billede schaefner Juniormester
05. september 2002 - 13:53 #9
www.it-leksikon.dk - Her kan finde svar på mange af dem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:53 #10
GSM = Global System for Mobile communications
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:53 #11
polyfonisk = flertonig (det vil sige flere toner samtidig)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:54 #12
MMS Multimedia Message Service kan transportere billeder, lyd og video (SMS kun tekst)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:55 #13
Pixel = et billedpunkt på en skærm (f.eks. kan en skærm have en opløsning på 800x600 pixels)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:56 #14
GPRS = General Packet Radio System
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:57 #15
vibrator, noget der vibrerer. Inden for mobiltelefoni benyttes ordet om telefoner/batterier der kan vibrere når telefonen ringer eller der modtages beskeder... (hvis man ønsker at undgå generende larm under et møde f.eks.)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 13:58 #16
Java, programmeringssprog, er ved at vinde inpas i mobiltelefoner til spil og programmer
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:59 #17
DECT = Digitally Enhanced Cordless Technology
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 13:59 #18
HSCSD = High Speed Circuit Switched Data
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
05. september 2002 - 14:00 #19
Dualband - 2 bånd GSM 900/1800 er normalt
Tripleband - 3 bånd GSM 900/1800/1900 er normalt
Tri-band - samme som Tripleband
GSM - hmm... kan ikke huske forkortelsen men det er de bånd din telefon ringer over
GPRS - et nyt form for "bånd" hvor man kan ringe... er vist ikke oppe at køre endnu
SMS - Smart Messaging Service
MMS - Multimedia Messaging Service
Pixels - det er opløsningen
Håndfri - siger sig selv, det er normalt et headset så du kan snakke i mobilen uden at holde ved den
IR - InfraRød-port
DECT - Det er en trådløs telefon til huset... har en begrænset rækkevidde... altså ikke nogen mobil...
EMS - billedbeskeder til Ericsson
Java - programering, dvs du kan få nye spil og programemr til mobilen
MP3 - Musik-format... det er komprimeret musik som downloades via computeren, det men det skal købes via nettet og det er ikke lovligt at kopiere til MP3 fra musik-cd'er
PDA - Det er en lommecomputer
UMTS - endnu et bånd som der ringes fra...
MHz - Det er sendefrekvensen
Highspeed - stor hastighed!?!
Smartphone - mobiltelefon med Microsoft-styresystem
3G - ny 3. generation af Mobiltelefoner
ICQ - er et chat-program der skal installeres på computeren... ikke noget til mobiler... www.icq.com
Polyfoniske - betyder at det lyder mere rigtigt i stedet for de almindelige bip-lyde
Vibrator - siger sig selv... telefonen vibrerer når den ringer eller du får en besked
SIM Toolkit - Simkort med nummer osv.

håber det kan bruges
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:02 #20
MP3 er en forkortelse for MPEG 1, Layer 3
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:03 #21
ferrari brian> sms betyder ikke Smart Messaging Service - det betyder Short Message Service ;)
Avatar billede loonz Nybegynder
05. september 2002 - 14:04 #22
Vibrator: telefonen kan vibrere, når nogen ringer. Er smart, hvis man sidder til møde, og ens telefon er på lydløs.
MP3: musikformat som fylder meget lidt i forhold til andre formater, selvom kvaliteten stadig er ligeså høj.
Polyfoniske: normale ringetoner har kun et meget ringe udvalg af toner, og derfor muligheder. Polyfoniske ringetoner kan afspille "rigtige" melodier.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:05 #23
SmartPhone er en blanding af en håndholdt computer (PDA) og en mobiltelefon
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:05 #24
loonz >> er de svar ikke ligesom kommet før? :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:06 #25
loonz + ferrari brian > læs lige hvad heán spørger om :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:06 #26
heán = han
Avatar billede loonz Nybegynder
05. september 2002 - 14:09 #27
ladyhawke> var godt i gang med at skrive, så havde ikke opdateret i noget tid.

Stigers> Well, vibrator er vist ikke ligefrem en forkortelse for noget, og det er polyfoniske ringetoner heller ikke, så jeg måtte hellere komme med en forklaring istedet ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 14:10 #28
loonz> det er ok ;)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:10 #29
Timeslot - enheder (8 timeslots) som GSM-nettet inddeler ´trafikken´ i.
Normalt har man en timeslot til at sende og en til at modtage. Med GPRS stilles flere timeslots til rådighed for til dataoverførsel. Jo flere timeslots - jo hurtigere overførsel.

Ofte vil man modtage med flere timeslots end man sender; fx tre til modtagelse og en til at sende - hvilket kaldes ´tre ned og en op´- eller ´3+1´.
Hastigheden pr. timeslot er 13,4 Kbps i GPRS-nettet, og man kan råde over 8 timeslots.
I HSCSD kan der rådes over fire timeslots med en hastighed på 14,4 Kbps.
Avatar billede ferrari_brian Nybegynder
05. september 2002 - 14:10 #30
Det er som sagt ikke alt der er forkortelser.. og det er ikke alt der har med mobiler at gøre... :-(
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:11 #31
loonz >> du er ikke den eneste der har oplevet det :o)
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:11 #32
GAP: 1) Generic Access Profile;
specifikation inden for trådløs telefoni, der betyder, at andre GAP-kompatible DECT-apparater kan tilsluttes anlægget.
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:12 #33
W-CDMA:
Wideband Code Division Multiple Access;
transmissionsteknologi, der er en variation af CDMA med mulighed for datatransmission med høj hastighed.
IMT-2000 standarden UMTS tillader W-CDMA som en af flere metoder til transmission. Andre variationer af IMT-2000 er CDMA-2000 og TD-CDMA. Japan og Europa vil primært anvende W-CDMA, mens det Nordamerikanske område vil anvende CDMA-2000. Begge teknologier tilhører IMT-2000 familien af 3G teknologier.
Avatar billede ladyhawke Novice
05. september 2002 - 14:13 #34
HSCSD:
High Speed Circuit Switched Data;
standard, der gør det muligt for mobiltelefoner, at sende data med en hastighed på 43,2 Kbit/s.

Det fungerer ved at man bruger flere timeslots til at sende / modtage data i, man kan bruge op til 4 timeslots, der kan fordeles med 1 upstream og 3 downstream, 2 i hver retning eller 3 upstream og 1 downstream.

Et timeslot har traditionelt givet mulighed for data overførsel på 9.6 kbps, men nogle GSM / DCS operatører har ændret deres net, således at man kan overføre 14.4 kbps pr. timeslot.
Avatar billede striboldt Nybegynder
06. september 2002 - 01:12 #35
ferrari brian>> GPRS - er kommer på mange mobiler :)
                ICQ - er noget til mobiler den nye siemens M50 her det :)
Avatar billede striboldt Nybegynder
06. september 2002 - 01:28 #36
Så nu mangler jeg kun 4 ord :)

T9
EFR
E-GSM
i-mode

og hvis der nogle mobil ord jeg ikke skriv må i meget gerne komme med dem :)

Hvorfor jeg spørg om alle disse ord er fordi jeg laver en jeg en mobil side så jeg håber jeg må brug det i har skriv til mig eller skal jeg nok rette det til :)
Avatar billede ladyhawke Novice
06. september 2002 - 07:51 #37
EFR Enhanced Full Rate, EFR-talekodning giver en klart forbedret tale- og modtagerkvalitet. For at få fordel af EFR skal både net og telefon understøtte denne funktion.
Avatar billede ladyhawke Novice
06. september 2002 - 08:01 #38
E-GSM Extended GSM
Extended GSM øger kapaciteten på det eksisterende GSM net. Opratørene udnytter frekvensbåndet, som ligger i udkanten af de frekvenser, der er i brug. Flere E-GSM tilpassede telefoner giver mere plads på GSM nettet og mindsker risikoen for overbelastning af nettet.
Avatar billede ladyhawke Novice
06. september 2002 - 08:07 #39
i-mode, mobilt japansk internet (nyere alternativ til WAP)
Avatar billede ladyhawke Novice
06. september 2002 - 08:15 #40
T9 er så vidt jeg kan finde ud af et synonym for intelligent tekst og det benyttes i/som ordbog i mange mobiltelefoner...
Avatar billede ladyhawke Novice
06. september 2002 - 13:28 #41
BTW Mine svar må du gerne bruge, det ville dog være smart at formulere det lidt bedre til hjemmesiden :o)
Avatar billede ladyhawke Novice
09. september 2002 - 07:35 #42
Hmmm... mangler du svar på noget, siden du ikke har lukket spørgsmålet endnu ???
Avatar billede striboldt Nybegynder
10. september 2002 - 08:38 #43
Ladyhawke>> jeg har ikke være hjemme i weekenden så har ikke læst de sidest svar :)

man jeg tror jeg har alt hvad jeg pt skal bruge :)

Det virker som om du kender rigtig meget til mobil verden
Avatar billede ladyhawke Novice
10. september 2002 - 08:41 #44
Tjahh, det kan godt være jeg ved en del, men nogle af svarene har jeg da søgt efter (google og it-leksikon kan give svar på mangt og meget :o)

Hvis du har hvad du skal bruge kan du jo lukke sp. og fordele pointene som du har lyst :o)

Hvis der senere opstår nye spørgsmål, kan du jo oprette et nyt spørgsmål...
Avatar billede striboldt Nybegynder
10. september 2002 - 16:45 #45
Jeg fandt lige 2 til :)

SAR-Værdi -
Stemmesyrning -

Hvordan regner man pixel ud i mm ???

Forkorkelsen for Nokia smart messaging er det NSM ???
Avatar billede ladyhawke Novice
11. september 2002 - 14:42 #46
SAR-værdi:
Specific energy Absorption Rate;
mål for, hvor meget effekt kroppen - i et område svarende til mellem 1 og 10 gram kropsvæv - maksimalt modtager fra mobiltelefonen, og måles i Watt per kilo (W/kg).
EU´s grænseværdi for SAR-værdi er 2,0 W/kg.
Generelt kan man sige, at jo lavere SAR-værdi en telefon har, des lavere effekt bliver man påvirket af, hvilket betyder, at temperaturpåvirkningen bliver mindre.
Avatar billede ladyhawke Novice
11. september 2002 - 14:48 #47
stemmesyrning??? Mener du stemmestyring? i så fald er det muligheden for at styre visse funktioner ved at tale til din telefon, f.eks. Sig "ring til Ole" til mobiltelefonen, så ringer den op for dig, hvis den understøtter det og er indstillet til det...

mht. pixels->mm afhænger af dpi (dots per inch - bruges ofte ven printer/scanner insdstillinger) altså hvor mange pixels pr. tomme. Du kan ikke omregne direkte...

NSM: Det ved jeg ikke, men jeg kunne ikke lige finde noget om NSM hos nokia...
Avatar billede ladyhawke Novice
11. september 2002 - 15:17 #48
Tak for pointz :o) Håber du har fået noget stof til hjemmesiden...
Avatar billede imp-utc Nybegynder
20. november 2002 - 12:19 #49
MP3 er en forkortelse af MPEG-1 Audio Layer 3 hvilket igen er en forkortelse af Moving Picture Expert Group 1 Audio Layer 3 hvilket igen igen nok vil sige at det er en standard udviklet af Moving Picture Expert Group og at det er versioin to. MPEG-1 er et video format så Audio Layer 3 vil nok sige at tredje lag i filen er lyd laget. Første Lag er jo nok nogle informationer om filen og andet er jo nok selve video...
Men men men, det skal lige siges at jeg gætter... ;)

//imp