Avatar billede e-doux Nybegynder
05. september 2002 - 09:07 Der er 82 kommentarer

Værnepligt

Eftersom det her er en fri debat, så vil jeg gerne vide hvad I mener om Værnepligt i Danmark. Jeg skal skrive en opgave i dansk om værnepligt.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:13 #1
Jeg syntes det er helt i orden med værnepligt i Dk.Jeg ser selv frem til at jeg skal ind og springe. Og jeg ved fra andre at at det giver noget både på det mentale og på det sociale plan.!
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:13 #2
Jeg synes sgu det er fint. Alle burde ind (Efter min mening), da man bliver VOKSEN derinde. Ligeledes lærer man hvad godt kammeratskab og venskab er. Man lærer at stole på folk, og arbejde sammen. Det burde ALLE igennem. MEN det var bare min mening. God fornøjelse med din opgave.
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:14 #3
Situationen taget i betragtning mener jeg vi udelukkende skal have en "professionel hær" og ikke unge der er "tvangsindlagte" i 9 måneder. Jeg mindes, da man skulle sende soldater fra den Internationale Brigade til en krigszone og de blev spurgt om "vil i med". Er man inde, har man valgt det ansvar og skal ikke spørges - det må være deres job og det de får pengene for.  Det er anderledes med de 18-19 årige der er uheldige i en lodtrækning.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
05. september 2002 - 09:14 #4
Jeg mener det er et levn fra en tid der ikke mere eksisterer. Vi bruger en masse penge på at tvinge unge mennesker ind i millitæret selvom de overhovedet ikke har lyst, og de bliver måske nødtil at afbryde en uddannelse.
For det andet burde Danmark være et frit og fredeligt land, men det virker lidt dobbeltmoralsk at man alligevel tvinger mennesker gennem en uddannelse der i bund og grund går ud på at slå et menneske ihjel.
Istedet burde man afskaffe værnepligten og bruge pengene på at uddanne profesionelle soldater der kan sætte ind i de projekter i verden som Danmark er engageret i.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:15 #5
HVIS man valgte og droppe forsvaret ville landet få store problemer ved en evt krig eller anden krise!!
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:15 #6
>ljweb: Det har du 100% ret i. Det er ikke bare et job som alt andet
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:16 #7
viper >> jeg har ikke været inde, men jeg mener at vide både hvad godt kammeratskab og venskab er, jeg stoler på folk og er også god til at samarbejde. Jeg synes ikke man kan skære alle over dén kam, men det er korrekt at mange bliver guidet ind på en bedre bane end hvad de måske har lagt for dagen før de kom ind. Pludselig regner folk med en og det giver et ansvar at leve op til
Avatar billede morten_leth Nybegynder
05. september 2002 - 09:16 #8
jeg må nok indrømme at jeg synes også det er ok med værnepligt i DK fordi det styrker en. jeg vil gerne i form men jeg kan ikke få taget mig sammen og det kommer man jo nok hvis man kommer ind i hæren mon ikke!!!!
Avatar billede sprutnik Nybegynder
05. september 2002 - 09:16 #9
pimpz-> Det danske forsvar er en stor joke. Vi har ikke noget forsvar der kan gøre en forskel i en krigssituation.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 09:17 #10
Jeg mener at værnepligt er en god ting. Og den skal bibeholdes. Hvis vi ikke havde værnepligtige, skulle vi jo have en kæmpe stor styrke af fast personel (fast ansatte i forsvaret), og ville koste en masse penge. Når de værnepligtige er færdige, mangler de kun omskoling - ialt ca 3 mdr uddannelse - så er de klar til at "gå i krig". Skulle vi komme i krig i danmark, så skal der jo være nogle soldater til at beskytte landet. Jeg mener også at vi har et godt system, med at man har mulighed for at trække frinummer, og at man kan melde sig frivillig, hvis man skulle trække frinummer.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:20 #11
sprutnik og ljweb<<< i for det til at lyde som om at det er med vild tvang at unge mennesker kommer ind forsvaret. der findes også folk som ser mere positivt på det!!
Jeg syntes der er store fordele ved at der er mullighed for at komme ind som ung. hvem ved måske ender man med at arbejde med det på langsigt!!! der er jo andre job i det end lige at løbe march og skyde med våben!!!!
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:21 #12
sprutnik> jeg vil give dig ret på mange punkter men ikke at der er nogle der må afbryde deres uddannelse, da man bare kan søge om udsættelse og søger man fordi man er under uddannelse får man værnepligten udsat.

derudover vil jeg sige at jeg var glad for min tid i værnepligten, men mener ligesom mange andre at et totalt profesionelt militær ville være bedre og ikke det tombola haløj
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:22 #13
der er mange der gerne vil ind, ja men så burde de melde sig frivilligt og så kan vi se om vi kan lave et militær ud af dem
Avatar billede sprutnik Nybegynder
05. september 2002 - 09:22 #14
pimpz-> det er mere princippet i at blive tvunget til noget man er modstander af. Der er masser af muligeheder for at komme IND i millitæret, men meget få for at slippe for det.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 09:25 #15
sputnik -> Det er fint at danmark skal være et frit og fredeligt land, helt enig med dig! Men hva så når Sadam eller Osama har en anden mening omkring vores land? Hvem skal så forsvare det? Måske kan vi ikke gøre den store forskel i den store verden, men i samarbejde med andre lande kan vi gøre en kæmpe forskel! Når vi nu er med i FN, skal vi jo også stille nogle soldater til rådighed, så vi kan hjælpe hinanden, hvis man skulle komme i krig.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:25 #16
sprutnik<< jeg har overhovede ikke noget imod dem vil prøve at komme "uden om"
Jeg ser heller dem som ikke har lyst til at komme ind at de springer fra.
Det gør det bare bedre for dem som virkelig har lyst til at ude med et godt bidrag!!!
Avatar billede sprutnik Nybegynder
05. september 2002 - 09:27 #17
dmdisco-> det er rigtigt det med man ikke behøver at afbryde sin uddannelse. Men hvis jeg skulle indtil millitæret når jeg er færdig med at læse, så er jeg næsten 30:(
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:27 #18
pimpz >> lad mig grave et eksempel op fra familien med min kære bror, da han skulle til session betalte han sig fra at en læge skrev at hans ryg var skæv og derfor ville blive afvist til helbredsundersøgelsen. Det er komplet latterligt, at en der virkelig ikke ønsker at komme i militæret kan være uheldig og trække et bestemt nummer.

Militærtjeneste er godt for dem som ønsker det - men hvis en som netop min bror kom ind alligevel vil han kunne ødelægge mere end han gavner for de andre værnepligtige. Det vil være komplet spild af resourcer at trække en sådan gennem 9 måneder mili - han ville nu nok blive nægter med det arbejde der dermed følger.

Hvis blot det foregik på en ren frivillig basis var man sikker på at alle der kom ind var motiveret til opgaven, ville gennemføre og kunne regnes med i en evt. krigstid. Jeg kender flere der har været inde, nogen har fået det bedste ud af det, andre har spildt næsten ét år af deres liv... Retfærdigt ?
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:28 #19
karstenlaursen >> Jeg er sortset helt enig med dig. for jeg syntes hellerikke det ville være så fedt hvis f.eks Sadam eller Osama stod og bankede på min dør for at likvidere mig;(
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2002 - 09:30 #20
Jeg er kaptajn i hæren, og det farver selvfølgelig min holdning til værnepligt meget.

Værnepligt er efter min mening af afgørende betydning i et demokratisk land. Forsvaret af vores land er et potentielt farligt job, der kræver at de der deltager, afsætter et år af deres liv, til dårlig løn, til et job, der til tider er ubehageligt, altid er krævende og fysisk hårdt. Jeg finder det vigtigt at dette job "rammer" bredt i befolkningen og ikke særlige "sociale klasser" eller særlige områder af landet.

Jeg har den største respekt for dem der aftjener deres værnepligt uden vrøvl. De løser et vigtigt job i vores demokrati og signallere at vi er villige til at ofre noget for de mange goder vi har i vores samfund
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:31 #21
ljweb>>> Nej selvfølgelig er det ikke retfærdigt!!!! men nogle gange må man bare bide i det sure æble ;(
Alle har mullighed for at blive mili nægter!!!!
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:31 #22
bufferzone >> er "demokrati" ikke netop noget om det frie valg, fremfor at blive tvunget ind i noget man ikke ønsker ?
Avatar billede krukken Juniormester
05. september 2002 - 09:32 #23
Jeg har selv været i militæret, og jeg mener at en prof. hær ville være at fortrække. Specielt fordi at mange af de unge mænd som bliver tvunget ind i hæren ikke er gearet for at komme i hæren. Og så vidt jeg ved er det aldrig en fordel at på dutte en person en uddannelse som man ikke ønsker at tage.
Jeg vil sige at jeg havde en god tid i militæret, og fik virkelig noget ud af det, både kammerater og personligheds udvikling, men da jeg havde planlagt et udddannelseforløb inden jeg vidste at jeg skulle ind og aftjene min værnepligt, blev det så at sige forsinket 2 år.
Desuden er det jo et problem at mange regner med at når de kommer ind for at aftjene sin værnepligt, så regner de fleste med at det kun er de 8-10 eller 12 måneder som du har meldt sig til, men virkeligheden er en anden. Hvis man forsøger at gøre tingene så godt som man kan og faktisk gør som ens overordende siger, risikere man at bliver indstillet til sergent eller militærpolitimand. Dermed kan man risikere at blive tvunget til at blive i militæret i omkring 2 år.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:32 #24
sprutnik> så er det jo et valg, jeg kom først ind da jeg var 22 for der var en naturlig pause mellem studierne.
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:32 #25
OK HER KOMMER MENINGEN: Det er korrekt at vi bliver nødt til at have en hær - En PROFF HÆR - Det er klart. MEN uanset hvad synes jeg de 18'årige skal ind. De kan jo lære en masse, og tage det som en oplevelse. De kan jo bare stoppe i hæren efter "rekruttiden" hvis de ikke ønsker at være der. Der er jo rigeligt der ønsker at gøre karriere i hæren, og det er jo fint nok. Der burde man sætte ind og uddanne alle soldater "lidt" bedre.

Det hjælper jo heller ikke at DK er "kyllinger" - Ment på den måde at det sgu altid er USA m.m. der står i front, og "vi" kommer aller bagerst med "forsyninger" osv. Vi skal i front som alle andre og tage vores del af kagen. På den måde kunne vi måske også lære af erfaringerne, og derved uddanne soldaterne lidt bedre.

Den episode med den internationale brigade, der alligevel ikke turde. Det kan sgu ikke være rigtigt. Jeg ved ikke om de unge synes det er "rambo" eller lign. når de er i brigaden, men det er sgu krig, og det burde "hæren" nok være lidt bedre til at informere om inden de unge melder sig - En prøve eller lign..
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:33 #26
der er stadig ikke nogen som bliver tvunget!!!!
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:34 #27
Nej der er vel altid mulighed for at "fælde træer" eller sådan noget - Måske CV!!!
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:35 #28
CV?
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:36 #29
Som jeg har sagt tidligere så er der andre typer af arbejde i mili end det man i første omgang forbinder med det!!!
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:36 #30
CF - Sorry
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:37 #31
Man kan jo også lave mad derinde - Blive kok måske.. Det må være lækkert at skralde kartofler til 200 mand på et skib
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. september 2002 - 09:38 #32
Personligt synes jeg det skulle være obligatorisk at få TILBUDET om at aftjene værnepligt. Men det skal være valgfrit om man vil modtage tilbudet.

Jeg tvivler meget på, at folk der aftjener værnepligt imod deres vilje er til nogen som helst gavn. Tværtimod er jeg sikker på, at bare én person der er inde imod sin vilje, kan sænke moralen for mange der egentlig gerne vil gøre en indsats.

Jeg trak selv frinummer. Det var jeg jeg glad for. At rive 9 eller 12 måneder ud af min kalender, var bestemt ikke det der passede bedst i mine planer den gang.
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:38 #33
pimpz >> ikke tvunget i mili, men tvunget til noget der reelt er spild af tid og resourcer for alle. Dér er problemet begravet.

viper >> vedr. Danmarks rolle skal det nok tages op i regeringen der efter min mening er kyllingerne i den debat. Under krigen i Jugoslavien døde på et tidspunkt et par unge mennesker, tragisk men det er krig. Det blev blæst op i pressen og i regeringen med sagen - hvad havde man forventet ? at styrte i krig uden tab ?

PS. Har faktisk selv overvejet en officersuddannelse, men kan desværre ikke klare de fysiske krav - gammel skade :( Så jeg er på ingen måde anti-mili, bare på den rigtige måde
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:39 #34
nå du mener Beredskabskorpset
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:39 #35
denne gang......??? hmm.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:40 #36
ljweb >>> hvorfor skal alle ikke være med til at hjælpe hinanden???
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:41 #37
Selvfølgelig er det trakisk når nogle danskere dør, men ikke mere end amerikanere eller andre - Jo måske "Alkaide" krigere. Det er efter min mening ok (Med chance får at blive høvlet ned).

Vi skal som sagt kæmpe på lige fod med alle andre
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:41 #38
>dmdisko - Jepski
Avatar billede dmdisco Nybegynder
05. september 2002 - 09:42 #39
e-doux >>> du har slet kommenteret noget i denne debat
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:44 #40
pimpz >> vi lever jo ikke i ét kommunistisk land ...
viper >> tragisk ja, men man må være forberedt på at det sker
Avatar billede -viper- Nybegynder
05. september 2002 - 09:46 #41
Ja, der er noget galt i regeringen..
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:47 #42
ljweb<<< Det ved jeg skam godt men jeg mener bare at alle dem som har mulligheden for det burde hjælpe med så godt de kan!!! Selvfølgelig er det lysten der bære styrken:)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. september 2002 - 09:47 #43
Trak frinummer 36000+ men kom ind fordi jeg er uddannet elektronik mand. I mine 8 måneder brugte jeg ikke min uddannelse til noget, en bager eller elektrikker ikke kunne have lavet mindst lige så godt.

Afskaf værnepligten, en professionel hær er bedre motiveret og motivation er alt afgørende for at udfaldet bliver godt i en krig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. september 2002 - 09:49 #44
Giver ikke en skid for værnepligten - var ikke inde da jeg blev kasseret p.g.a ryggen.

Som nævnt er jeg sikker på at en professionel hær er det bedste.
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 09:49 #45
motivation er faktor no 1 for ethvert job, ikke kun værnepligt
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:50 #46
Det giver jeg dig også ret i;)
Avatar billede phrozia Juniormester
05. september 2002 - 09:54 #47
I englang findes værnepligten ikke. Der stiller man op hvis man vil, eller lader være hvis man ikke vil.
Avatar billede random_act Nybegynder
05. september 2002 - 09:56 #48
james_t_dk> du trak altså ikke fri nummer. Med et fri nummer kan man ikke under nogen omstendighedder komme ind og springe uden for krigs tid, med mindre man melder sig frivilligt. Du har ramt i midter gruppen af numre. Da jeg var inde og trække sammen med min bror (elektronik mekaniker) fik vi at vide hvis man har en uddanelse så talt de normale tal ikke for en. Vi kom begge i midter gruppen (for normale) men fordi min bror er uddannet ændres talende så han endte i den gruppe der skal ind.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 09:56 #49
ja det kunne godt ske man skulle overveje det i Dk!!!! Men så er jeg også bange for at tilmeldinger vil være alt for lavt;(
Avatar billede random_act Nybegynder
05. september 2002 - 09:59 #50
Det gennem gående tema her er spild af resursor ved at tvinge de få folk ind som ikke vil. Det ville koste noget mere hvis man lavede en prof. hær, for sådan en hær ville blive en karriere og det skal være godt betalt for nogen gider det. Det ville koste staten meget mere for at lave sådan en hær.
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 10:02 #51
Det har både fordele og ulemper ved at oprette en prof hær!!!
Fordelen kan fleste vel se!!! Men hvad så med Ulempen??? Der vil blive nedlagt en del kaserner og det vil måske udløse afbejdsløshed!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2002 - 10:04 #52
ljweb>Demokrati er ikke kun frit valg, det er også ansvar og pligt til at yde for at det kan bestå. Hvis det kun var frit valt hedder det anarki
Avatar billede random_act Nybegynder
05. september 2002 - 10:04 #53
plus der er mange butiker der lever af at have en kaserne i nærheden. De vil gå neden om og hjem.
Avatar billede random_act Nybegynder
05. september 2002 - 10:05 #54
ljweb>Demokrati er ikke kun frit valg, det er også ansvar og pligt til at yde for at det kan bestå. Hvis det kun var frit valt hedder det anarki
^^^^^^^^^^^^
helt korect.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 10:10 #55
Man skal også lige tænke på de frivillige, det kan godt ske at de er frivillige, men det er altså ikke alle der kan bruges, bare fordi man er frivillig er det ikke ensbetydning med at man kan bruge et gevær, programmere en radio, samarbejde, har psyken i orden. Det kræver noget at være en "god soldat"
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 10:28 #56
Selvfølgelig gør det naturligvis det;)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. september 2002 - 10:39 #57
Værnepligten burde afskaffes! At tvinge unge ind i forsvaret istedet for at de får sig den uddannelse de gerne ville have istedet for, synes jeg er umoralsk og forkasteligt! Vi har dog stadig brug for militær, men kun profesionelle, frivllige soldater. Hvorfor skal man tvinge unge til at sove i mudder og gå så mange km. hver dag, hvis de hellere vil på universitet og f.eks. være fysikere eller dataloger?
Avatar billede pimpz Nybegynder
05. september 2002 - 10:42 #58
dcgeek <<< inden du begynder at snakke om alt det der med tvang, så skulle du måske lige læse andres indlæg!!!! DET ER STADIG IKKE TVANG AT KOMME I MILI!!!!!!!
har du aldrig hørt om at være mili nægter???
Avatar billede krusell Nybegynder
05. september 2002 - 10:53 #59
Nu har jeg ikke læst alt igennem, men kun skimmet det. Så hvis jeg kommer til at træde nogle over tæerne, undskylder jeg på forhånd.
Først min mening om sagen: Nej, jeg mener ikke Danmark skal fortsætte med værnepligten. Men derimod gå over til en mindre, men mere proffesionel hær.
Til det med, at "i tilfælde af krig...". Hvem skulle vi komme i krig med? Vi ville alligevel ikke være istand til at forsvare os uden hjælp fra større lande.
Til det med, at "Man bliver voksen derinde...". Hvis man nu tog penge fra militæret og sørgede for bedre uddannelsesforhold og boliger til unge, ville det ikke være så nødvendigt, at komme i militæret for at bliver voksen.

En anden sag er hjemmeværnet. Hvis man nu nedlagde det og brugte pengene derfra til politiet, ville der heller ikke være brug for dem.

En masse af mine venner er lige komme ud fra militæret. Nogle af dem havde selv valgt det. Nogle havde ikke. Og en enkelt meldte sig "frivilligt" som sergent, efter hans værnepligt.
Ikke en af dem er mere moden/voksen i forhold til dem der ikke har været i militæret og hvad de var før. De er bare blevet kodet med en masse ligegyldigt. Såsom, at man skal sige kontrollere istedet for checker. Selvfølgelig en masse militær viden, som hvordan man stormer et rum, hvordan deres våben virker og hvilke der er i hæren.
De er selvfølgelig mere modne da de kom ud, end da de startede... Men hvem bliver ikke mere moden af at leve i 2 år? Ligegyldigt hvad man så end laver.
Nu kender jeg også et par stykker, der var militær nægtere. Og det er da i det mindste en god ting, ved det nuværende system. Billig arbejdskraft. Det er dog nok ikke helt etisk korrekt, at tvinge folk, der ikke gider at lære at slå ihjel for en sag det ikke er sikkert de kan gå ind for, bare fordi en højerestående (?) mand siger de skal, til dummearbejde...

krusell

(jeg har ikke lige checket det igennem for trykfejl eller lign. da jeg er på arb)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. september 2002 - 10:58 #60
"DET ER STADIG IKKE TVANG AT KOMME I MILI!!!!!!!
har du aldrig hørt om at være mili nægter???" <- det er det da... at være militærnægter er om muligt endnu mere formålsløst. Blive sendt ud i noget arbejde, man oftest ikke kan bruge til noget som helst karrieremæssigt, til en minimal løn.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 11:08 #61
Krusell -> Lige en kommentar til det at hvis vi skulle komme i krig. Du siger at vi ikke vil kunne klare os uden hjælp. Det er i og for sig rigtig, men vi får ikke noget hjælp hvis vi ikke gir noget hjælp. Bla til FN, som er nok dem der vil komme og støtte os. De kræver at vi stille X antal soldater til rådighed, som jo er fair nok. De hjælper os og vi hjælper dem!

Jeg ved godt at nogen bliver mere voksen i forsvaret, men det skal ikke være grunden til at beholde værnepligten. Det er en forkert måde at bruge pengene på. Værnepligten skal bruges til at uddanne soldater med, for at sikre og beskytte danmark i en evt krig. Jeg kan godt li tanken om en proffesinel hær, men jeg tror ikke der vil være soldater nok til at løse opgaven, eller penge for den sags skyld.

Der bliver også snakket om at politiet skal have hjemmeværnet penge, så har vi ikke længere brug for dem. Det er ikke rigtig, hjemmeværnet løser mange opgaver for bla politiet og forsvaret. Og de får altså ikke noget i løn! Og hjemmeværnets udstyr, er aflagte uniformer og matriel fra forsvaret. Hjemmeværnet har også en stor betydning, hvis der skulle blive krig i Danmark. Det er nemlig dem som kender nærområderne, og derved kan hjælpe hæren, søværnet og luftværnet med at placere sig i tærrenet! Så jeg mener bestemt ikke at vi kan undvære dem!
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 11:18 #62
bufferzone & random_act >> demokrati at bestå andre, ja okay - jeg kender det fra dagligdagen i forbindelse med at betale for danske "samfundsnassere" ... Som udenlandsdansker slipper man desværre ikke for den danske skat, eller - som de mener, jeg er mere knyttet til Danmark end hvor jeg bor... *hmm* Måske er jeg ikke så demokratisk anlagt som jeg burde, men anarki er heller ikke ønskeligt.

Men når i så siger vi skal bistå hinanden og yde for samfundet, hvad er det så de unge værnepligtige yder specielt til ?
Avatar billede krusell Nybegynder
05. september 2002 - 11:22 #63
Vi skal jo også havde de X antal soldater. Bare ikke flere og ikke klare det igennem værnepligten. Så for vi også nogle mere motiverede soldater, der formodenligt bliver bedre i stand til at klare de opgaver, de bliver sat til, så de laver fatale fejl, som i Afghanistan. (Jeg undskylder mange mange gange, hvis jeg tager fejl her, men så vidt jeg ved/ka huske, skyldtes det fejl fra dansk side).
Om der vil være soldater nok... Hhm, det vil jeg ikke prøve, at gøre mig klog på, men jeg tror det ville kunne lykkes.
Måske er der her for lang ude, men hvad nu hvis man kunne "leje" nogle fra hæren, til at udføre special-opgaver? Sprængniger, kurser, show eller lign..

De opgaver hjemmeværnet løser for politiet og militæret. Ville de ikke kunne løses for de penge vi for fri fra dem? Deres udstyr koster altså stadig noget. Det er ikke kun aflagt militær udstyr.
Og krig i Danmark? Jeg ved godt, at man aldrig skal sige aldrig. Og at det rent faktisk godt kan lade sig gøre, men alligevel. Jeg tror ikke der kommer krig i Danmark. Ikke i mange mange år.
Måske skal vi heller ikke helt undvære dem, men bare skære ned på dem.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. september 2002 - 11:23 #64
Hvis man er militærnægter, kommer man bare til at lave samfundstjeneste.
Og hvad så med dem der ellers gerne ville være fysikere eller dataloger eller have andre høje uddannelser? Hvorfor skal man trampe på dem? Det gør man liget netop med værnepligten eller samfundstjeneste!
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 11:23 #65
Tjenesten som Værnepligtig:
Formålet med værnepligtstjenesten i Forsvaret er at uddanne dig til at kunne
deltage aktivt og effektivt i forsvaret af Danmark i tilfælde af krig.
Du skal uddannes til at kunne indgå og virke i en enhed og samtidig til alene
og sammen med din enhed effektivt at kunne løse de pålagte opgaver i en krigs-
situation.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 11:25 #66
dcgeek -> hvis du er igang med at læse til fysikere eller datalog, så kan du få udsættelse på din værnepligt, så de uddannelser er da slet ikke i fare.
Avatar billede kokoko Nybegynder
05. september 2002 - 12:44 #67
karstenlaursen: fint nok at man kan få udsættelse, men kunne du tænke dig at du skulle ud og lave noget som ikke interesserer dig og oven i købet til en elendig løn efter en lang videregående udd.?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. september 2002 - 13:20 #68
At regeringen kan finde på at tvinge folk ud i værnepligt eller samfundstjeneste er simpelthen forkasteligt. Almindelige lovlydige borgere bør ikke udsættes for en sådan tvang! De skal selv have lov til at bestemme hvad de vil, det skal regeringen ikke bestemme!
Avatar billede uffelgaard Nybegynder
05. september 2002 - 13:33 #69
Jeg synes ikke værnepligten burde være lovpligtig...

men hvis, det nu engang skal være sådan - synes jeg, kvinder og mænd burde aftjene på lige vilkår.
Hæren som den er nu, er kønsdiskriminerende.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
05. september 2002 - 13:42 #70
Det næste bliver vel, at du også vil have mænd skal lære at vaske op? :)
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 14:21 #71
kokoko -> Jeg synes du ser meget egoistisk på det. Det handler om at hjælpe dit land med at løfte en opgave. Det land som lige har betalt dit lange studie (bla SU, lærer løn, bygninger, forskning osv), kan man så ikke give noget igen?

dcgeek -> Skal lovlydige borge så også have lov til at kører 120 km/t på motorvejen? Regeringen tvinger dem jo til at køre max 110 km/t!!
Jeg synes det er rimeligt nok at man giver noget til sit land. Danmark giver jo mange ting igen til borgerne, man kan jo næsten få hjælp til alt idag.
Når man lige har inkasseret 5 år SU, så skal man ikke tude over at man skal ind og aftjene sin værnepligt i ca 9-12 mdr. Og så får man endda penge for det, mere end sin SU!
Igen handler det om at hjælpe hinanden, danmark hjælper bla dig med en udd, og du hjælper danmark med at sikre vores "konge dømme"
Avatar billede limemedia Nybegynder
05. september 2002 - 14:25 #72
karstenl >> sikre vores "konge dømme" mod ?
Avatar billede kokoko Nybegynder
05. september 2002 - 14:33 #73
karstenlaursen : nu må du da lige holde... "Kan man så ikke give noget igen?".... Godt nok får jeg SU under hele min udd. , men jeg skal så sandelig love for at jeg nok skal få det betalt tilbage i form af skat, afgifter osv...

"Hjælpe mit land med at løfte en opgave?" .. Hvad er det for en opgave? at bruge skattepengene eller hvad? .. for selvom jeg kommer ind og aftjener min værnepligt så kan de ikke tvinge mig til at tage til ud i den store verden og repræsenterer lille danmark... så hvad kan de lige bruge det til at jeg skal ind og hoppe?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
05. september 2002 - 14:46 #74
Regeringen burde ikke tvinge folk til at være soldater, hvis de ikke vil være det! Det ser jeg ingen grund til!
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 14:47 #75
kokoko -> Nej de kan ikke tvinge dig ud i den store verden! Men de kan tvinge dig til at forsvare dit land hvis vi kommer i krig!

Og din skat, den går altså til meget andet end at betale din egen SU, det burde du da at vide. Så selvom du betaler skat osv, så tror jeg ikke at du selv får betalt det du har fået i su tilbage. Der er jo også mange andre ting staten betaler, for at du kan få din uddannelse, som tidligere nævnt!

Jeg er ikke expert i hvad forsvaret opgaver er, men de har deres opgaver, og dem skal vi hjælpe med løse.
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
05. september 2002 - 15:01 #76
Her er hvad forsvaret har til opgave!:

Formål og opgaver

Lov nr. 122 af 27. februar 2001 om Forsvarets formål, opgaver og organisation mv. trådte i kraft den 1. marts 2001.

Forsvarets formål

Det militære Forsvar skal bidrage til at fremme fred og sikkerhed.

Forsvaret udgør et væsentligt sikkerhedspolitisk middel og har til formål
1) at forebygge konflikter og krig,
2) at hævde Danmarks suverænitet og sikre landets fortsatte eksistens og integritet og
3) at fremme en fredelig udvikling i verden med respekt for menneskerettighederne.

Forsvarets opgaver

Forsvaret har 6 overordnede opgaver:

1. Konfliktforebyggelse, krisestyring og kollektivt forsvar.
Forsvaret skal som en integreret del af NATO i samarbejde med allierede styrker kunne deltage i konfliktforebyggelse, krisestyring samt forsvar af NATO&#8217;s område i overensstemmelse med Alliancens strategi.

2. Suverænitets- og myndighedsopgaver.
Forsvaret skal kunne konstatere og afvise krænkelser af dansk suverænitet og varetage myndighedsopgaver.

3. Tillidsskabende og stabilitetsfremmende opgaver.
Forsvaret skal kunne deltage i tillidsskabende og stabilitetsfremmende opgaver samt dialog og samarbejde på det forsvarsmæssige område med lande uden for NATO med særlig vægt på de central- og østeuropæiske lande.

4. Fredsstøttende opgaver.
Dansk Forsvar skal med militære midler kunne bidrage til løsning af konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver.

5. Andre opgaver.
Forsvaret skal efter forsvarsministerens nærmere bestemmelse og forhandling med vedkommende ministre kunne løse andre opgaver.

Forsvarets andre opgaver falder sædvanemæssigt inden for et meget bredt spektrum og har det til fælles, at opgaver nes løsning enten er en hensigtsmæssig følge af den virksomhed, som det militære forsvar i øvrigt udfører, eller er et udtryk for, at samfundets civile ressourcer på det pågældende område ikke er tilstrækkelige eller ikke er så egnede

som Forsvarets ressourcer. Der er tale om varetagelse af eller deltagelse i offentlige tjenester og om forskellige for mer for permanent eller lejlighedsvis opgaveløsning.

Forsvaret har siden 1. januar 1996 haft ansvaret for Statens Istjeneste og har siden 1. januar 2000 haft ansvaret for den statslige maritime miljøovervågning og håndhævelse samt den statslige maritime forureningsbekæmpelse til søs.

Forsvaret udøver fiskeriinspektion ved Færøerne og Grønland og yder bistand til de lokale samfund.

Forsvaret bidrager til eftersøgnings- og redningstjenesten.

Forsvaret udfører ammunitionsrydning mv. og yder efter anmodning bistand til politiet, Told og Skat, redningsberedskabet, Sygehusvæsenet mfl.

Forsvaret samarbejder med og støtter det øvrige totalforsvar. TotalForsvaret er et samarbejde mellem Forsvaret, politiet,

redningsberedskabet og det civile beredskab, som udgør de fire totalforsvarskomponenter. Med henblik på at optimere indsatsen i tilfælde af katastrofe, krise eller krig, herunder sikre effektiv og afbalanceret ressourceudnyttelse, koordineres den samlede indsats mellem civile og militære myndigheder i totalforsvarssamarbejdet.

6. Opretholdelse af indsatsevne.
Forsvaret skal råde over styrker af hæren, søværnet og flyvevåbnet, hvis størrelse, kampkraft, udholdenhed, mobilitet og fleksibilitet gør det muligt at løse de under nr. 1-5 nævnte opgaver. Hjemmeværnet deltager som en del af Forsvaret i løsningen af de opgaver, der påhviler de tre værn.
Avatar billede nordvest Nybegynder
05. september 2002 - 19:07 #77
hejsa

kort sagt. værnepligten er spild af tid og af statens penge, og jeg mener personligt at den samt hjemmeværnet sku væk, og vi i stedet skulle uddanne langt flere professionelle soldater da vi ligger på et meget højt niveau på det område. Langt højere end alm. soldater og hjemmeværnet kan præstere hvis det utænkelige skulle ske at nogen gad og angribe danmark.

værnepligten bør derudover afskaffes da jeg ikke mener at man kan tillade sig og "tvinge" unge mennesker til at tage værnepligt, da mange ik ønsker det men skal i gennem det da det er obligatorisk, det bør derfor være sådan at hvis man vil i militæret så melder man sig selv, og dem der ikke vil de slipper. Og vigtigst af alt så sparer dette staten for utrolig mange penge som vi mangler andre steder i samfundet som er langt vigtigere at få dækket, uden at man tager penge fra alle de forkerte områder såsom folkeskolerne, og de ældre og sygehusene, kerneområderne i samfundet, eller ulandsbistanden som man skærer kraftigt ned på for bla. at kunne lave et i forvejen dybt urealistisk skattestop. så det korte af det lange !, fjerne værnepligten samt hjemmeværnet og brug pengene der hvor der er brug for dem, og lad de folk der vil i militæret melde sig til en uddannelse som prof. soldat og lad os andre bestemme selv.

hilsen Nordvest
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
06. september 2002 - 08:19 #78
Nordvest -> Jeg tror, at de penge du vil spare, på at afskaffe værnepligten og hjemmeværnet, de vil gå til at uddanne de ekstra soldater, de kræver for at Danmark/forsvaret kan løse ovennævte opgaver. En proffesionel soldat koster ca hvad 4-6 værnepligtige koster.
Avatar billede pimpz Nybegynder
06. september 2002 - 09:23 #79
Er der aldrig nogen som skal have point???
Avatar billede krusell Nybegynder
06. september 2002 - 10:48 #80
Hvorfor?
Vi er jo tydeligvis ikke færdige med at diskutere sagen.
Jeg tror nærmere vi snart skal have nogle tal på bordet.
Vi har en gruppe, der tror vi sparer penge på en proff hær og en gruppe, der mener det bliver dyrere.
Jeg er lige stået op, så skal have mig noget at spise før jeg går i krig med det :)
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
06. september 2002 - 11:42 #81
Jeg tror ingen af os herinde, er i stand til at sige om det bliver dyrere at have en proff hær, eller om det bliver billigere.  Det skal der vist en større revision til for at finde ud af det.
Avatar billede Rasmus Risager Praktikant
03. april 2017 - 09:48 #82
Jeg er blevet indkaldt til session, og jeg skal derfor ind og trække nummer, og det ville jeg egentlig også kunne forstå, hvis altså det var det samme for alle. Jeg ønsker ikke at lyde som en "butthurt" mandschauvinist, men det er da lidt fjollet, at vi i det her moderne samfund snakker om, at vi alle skal være lige, men så bliver samtlige mænd tvunget til at bruge enten en hel dag på det, eller flere måneder af sit liv, som jo egentlig i teorien ødelægger samtlige af dine fremtidsplaner.
Hvis det stod til mig, skulle det afskaffes, da der allerede i forvejen er mange, der tilmelder sig frivilligt, og det er fjollet at trække mange unge mænd ind og lave noget man ikke vil. Det skal ikke afskaffes, så unge ikke har muligheden for det, men det burde ikke være lovpligtigt.