Avatar billede lokum Nybegynder
04. september 2002 - 15:09 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Optimering af .swf-hastighed

Min film kører langsomt i NOGLE browsere!!!
(På min egen maskine kører den perfekt..!)

Men hvordan optimerer jeg min film bedst?

- lavt/højt fps (frames pr. second)?
- nedsætter fotostørrelser/grafik?
- scripter alpha-tweenings?
- færre løkker?
- andet?

I princippet ved jeg godt, at JA til alle disse vil optimere min film. Men nogle er nok langt mere afgørende end andre...?

- Svar nu kun hvis du har KONKRET erfaring med dette. Jeg kan godt selv sjusse mig til et okay svar, men jeg søger konkret viden på dette felt, f.eks. om scriptede alphatweens er mere processor-krævende end de "manuelt" oprettede (ikke-scriptede).

Lokum. (-;
Avatar billede barklund Nybegynder
04. september 2002 - 15:14 #1
Først skal du finde ud af, om det er script eller grafik, der trækker processor kraft. Jeg går ud fra et det ikke (som du skriver) er andre browsere, der giver problemer, men andre computere (cpu, memory osv)...

Prøv på en computer, hvor den kører langsomt at åbne din swf direkte og skalere dit vindue langt ned... Kører den stadig langsomt, så er det script, men hvis den kører hurtigt, så er det grafik!
Avatar billede flyveren Nybegynder
04. september 2002 - 15:15 #2
altid kør i 72 dpi på photos og sæt dem ned i den størrelse de skal ha
bryd dit site op i flere .swf filer og load dem når du skal bruge dem
Avatar billede mat Nybegynder
04. september 2002 - 15:40 #3
min fine flash games studio nævner en række ting på grafik siden som du bør være varsom med. alpha, som du selv nævner, gradients og skrift er angaviligt ikke særligt processorvenlige.

men det er på grafiksiden, og der ved jeg jo at du har en god ide om hvad du skal passe på. Rent kodemæssigt kan du måske finde noget inspiration her:

http://flasm.sourceforge.net/#optimization

..og jeg har masser af erfaringer med at få mine flashmovies til at ryge ned i noget der ligner 5 fps ;) hehehe...men som artiklen vist nævner er multiple hitTests på en masse ting der flyver rundt rent avs avs

god vind

mat
Avatar billede mat Nybegynder
04. september 2002 - 15:40 #4
..og mine stavefejl er undskyldt :P
Avatar billede barklund Nybegynder
04. september 2002 - 15:42 #5
Hvis det er mx, så er det ikke nødvendigt at bruge flash4-syntax som der står i optimeringen hos flasm (mat's link)... Men i flash5 er det en stor hjælp!
Avatar billede mat Nybegynder
04. september 2002 - 15:46 #6
..og lokummet, hvis jeg kender ham ret, har stadig ikke fået MX, eller hvad lokum?  :)

barklund > heller ikke med tellTargets istedet for with?
Avatar billede timmelimsen Nybegynder
04. september 2002 - 15:52 #7
Kunne väre sjovt at läse en sådan dokumentation som Mats link, bare rettet mod MX actionscript...
Nogen der har set noget lignende?

Timmer.
Avatar billede barklund Nybegynder
04. september 2002 - 16:09 #8
MX er optimeret... Det hurtigste er også det nemmeste, altså clip._x eller _root.noget.nogetandet istedet for eval()'s og så videre...

Derfor er en sådan dokumentation nok lidt overflødig... Men jeg kan da lige lure rundt omkring...
Avatar billede snarf3001 Nybegynder
04. september 2002 - 21:14 #9
Min erfaring er:
1) jo lavere frames per second jo større er chancen for at det kører cool. Jeg bruger selv (næsten) altid 24 fps.

2)Undgå så vidt muligt alpha overhovedet. Det gør ingen forskel om det er scriptet eller tweened.

3)Størrelsen på fotos har ikke så meget med afviklingen at gøre, som det har med den samlede filstørrelse. Min erfaring er at store billeder ikke nedsætter ydelsen, andet end i preloaderen.

4)Jeg har læst et sted at løkker er ret så processor-krævende, og at det smarteste man kan gøre er at bygge if.. else.. statements op således at det mest sandsynlige "if"  ligger øverst , for når den ekskverer det, går den ikke gennem de resterende "if"'er.

5) Det mest effektive jeg kender til er at opbygge sin film således at der ikke sker så mange ting samtidig, men at de istedet skiftes til at fyre den af i filmen. Med lidt snilde kan man gøre så brugeren aldrig opdager at du i virkeligheden kun laver en ting ad gangen.

6) Hvis du har vektor-grafik så optimer det en masse. Så meget det overhovedet kan tåle og så lige lidt mere. Især i animationer skal du overveje om ikke du kan pille en masse detalje ud i de sekvenser hvor der er fart på. Øjet lægger ikke mærke til at grfikken er noget sjusk mens det bevæger sig når bare det er pænt mens det står stille. Flash indbyggede "optimize" er ok, men langtfra perfekt. Hvis du virklig vil optimere din grafik skal du gå ind og gøre det manuelt efter du har "optimized". Min erfaring er at det er her man kan vinde allermest perfomance (men nu har jeg jo som regel osse en masse håndtegnet grafik i mine sager).

Well det var mine gode råd baseret på mine egne oplevelser i flashlantis.
Avatar billede snarf3001 Nybegynder
04. september 2002 - 21:16 #10
...og for guds skyld : masser af kaffe!
Avatar billede lokum Nybegynder
04. september 2002 - 22:32 #11
Tak for de både gode, interressante - men samtidig også fine svar... he he...!! Nå, men snarf skal jo ha point (fed guestbook! ((-; - hihi) - men mat og barklund skal vel også ha en slat... smid et par svar!
(Og ja, mat, jeg arbejder stadig i 5, men twister til MX i næste uge!)

- Nescafè rules!
Avatar billede mat Nybegynder
04. september 2002 - 22:45 #12
det glæder mig at du (endelig) opdaterer... :)

god vind

mat
Avatar billede lokum Nybegynder
05. september 2002 - 20:22 #13
Mig en fornøjelse, d'herrer! ((-;
Avatar billede lokum Nybegynder
05. september 2002 - 20:22 #14
>mat> - tak!
og selv god vind! Vi snakkes ved...