I princippet ved jeg godt, at JA til alle disse vil optimere min film. Men nogle er nok langt mere afgørende end andre...?
- Svar nu kun hvis du har KONKRET erfaring med dette. Jeg kan godt selv sjusse mig til et okay svar, men jeg søger konkret viden på dette felt, f.eks. om scriptede alphatweens er mere processor-krævende end de "manuelt" oprettede (ikke-scriptede).
Først skal du finde ud af, om det er script eller grafik, der trækker processor kraft. Jeg går ud fra et det ikke (som du skriver) er andre browsere, der giver problemer, men andre computere (cpu, memory osv)...
Prøv på en computer, hvor den kører langsomt at åbne din swf direkte og skalere dit vindue langt ned... Kører den stadig langsomt, så er det script, men hvis den kører hurtigt, så er det grafik!
min fine flash games studio nævner en række ting på grafik siden som du bør være varsom med. alpha, som du selv nævner, gradients og skrift er angaviligt ikke særligt processorvenlige.
men det er på grafiksiden, og der ved jeg jo at du har en god ide om hvad du skal passe på. Rent kodemæssigt kan du måske finde noget inspiration her:
..og jeg har masser af erfaringer med at få mine flashmovies til at ryge ned i noget der ligner 5 fps ;) hehehe...men som artiklen vist nævner er multiple hitTests på en masse ting der flyver rundt rent avs avs
Hvis det er mx, så er det ikke nødvendigt at bruge flash4-syntax som der står i optimeringen hos flasm (mat's link)... Men i flash5 er det en stor hjælp!
Min erfaring er: 1) jo lavere frames per second jo større er chancen for at det kører cool. Jeg bruger selv (næsten) altid 24 fps.
2)Undgå så vidt muligt alpha overhovedet. Det gør ingen forskel om det er scriptet eller tweened.
3)Størrelsen på fotos har ikke så meget med afviklingen at gøre, som det har med den samlede filstørrelse. Min erfaring er at store billeder ikke nedsætter ydelsen, andet end i preloaderen.
4)Jeg har læst et sted at løkker er ret så processor-krævende, og at det smarteste man kan gøre er at bygge if.. else.. statements op således at det mest sandsynlige "if" ligger øverst , for når den ekskverer det, går den ikke gennem de resterende "if"'er.
5) Det mest effektive jeg kender til er at opbygge sin film således at der ikke sker så mange ting samtidig, men at de istedet skiftes til at fyre den af i filmen. Med lidt snilde kan man gøre så brugeren aldrig opdager at du i virkeligheden kun laver en ting ad gangen.
6) Hvis du har vektor-grafik så optimer det en masse. Så meget det overhovedet kan tåle og så lige lidt mere. Især i animationer skal du overveje om ikke du kan pille en masse detalje ud i de sekvenser hvor der er fart på. Øjet lægger ikke mærke til at grfikken er noget sjusk mens det bevæger sig når bare det er pænt mens det står stille. Flash indbyggede "optimize" er ok, men langtfra perfekt. Hvis du virklig vil optimere din grafik skal du gå ind og gøre det manuelt efter du har "optimized". Min erfaring er at det er her man kan vinde allermest perfomance (men nu har jeg jo som regel osse en masse håndtegnet grafik i mine sager).
Well det var mine gode råd baseret på mine egne oplevelser i flashlantis.
Tak for de både gode, interressante - men samtidig også fine svar... he he...!! Nå, men snarf skal jo ha point (fed guestbook! ((-; - hihi) - men mat og barklund skal vel også ha en slat... smid et par svar! (Og ja, mat, jeg arbejder stadig i 5, men twister til MX i næste uge!)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.