Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:10 Der er 46 kommentarer og
2 løsninger

projekt netværk

Hej!

Jeg står og skal sætte vores 3 pcer i huset sammen i et netværk jeg regner med at gøre det på følgende måde:

PC1 -<>- Router (LOKALE1)

Router -<>--<>--PC2 (LOKALE2)
      -<>--<>--PC3 (LOKALE3)

Jeg regner med at køre et kabel ud fra routeren, ind i

en væginstalation med hun stik, til lokale 2 og 3.
Og fra vægen køre et han han stik ind til selve pcen.

Lyder dette som en god måde at lave netværket på?

Routeren er en jeg får fra stofanet, så jeg kan dele min internet forbindelse mellem de 3 computere, kan jeg via denne router også lave netværksforbindelse mellem computerene, så jeg kan dele filer og printere?
Og hvordan skal det sættes op?

Hvilken farve rækkefølge skal kablerne sættes i netværksstikne og hunstikket i vægen?

mvh christian
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:12 #1
Det skal lige siges at PC1 køre med windows XP og de to andre køre med windows 98.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 09:20 #2
Hvordan er dine vægstik lavet? - er det RJ45 drops? - hvordan er de forbundet? (sammenhængende kredsløb eller forberedt på krydsfelt?)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:20 #3
Hej!

Der ingen grund til 2 router. Det er kun nødvendigt med en router/switchs som "ringer op" til din bredbåndsudbyder.

Du ligger bare et kabel fra routeren ind til en ny switchs i lokale2 som altså har forbindelse til routeren den vej. Og pc2 og pc3 har jo altså som sagt adgang til ISPen via routeren som sidder i den switchs der er i lokale2 som har et kabel ind til lokale1 hvor ISPen/routeren står.

Forstår??
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:33 #4
Vægstikket er RJ45.
Hvad vil sammenhængende kredsløb og forberedt på krydsfelt sige?
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:36 #5
det er også kun meningen med en router :-)

PC1 -<>--Router---<>--PC2
              ---<>--PC3

Er det korekt? skal der både bruges en switchs og en router???
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:38 #6
Altså du kan også godt kun bruge en router !

Sådan her

[ROUTER med 4 porte]
PORT 1              -> PC1
PORT 2              -> PC2
PORT 3              -> PC3
PORT 4              -> (ledig)
WAN                  -> Stik fra dit adsl modem...
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:38 #7
VIl så anbefale en router som har auto MDI/MDIX på alle porte!!
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:41 #8
Regner med at købe den router de anbefaler fra stofa. er det god nok til formålet?
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:42 #9
hvilken router er det ??
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 09:44 #10
kan ikke lige huske det kan evt. ses inde på stofanet.dk under familie opkobling :-) har ikke lige tid til at gå ind og tjekke selv *s*
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:45 #11
Hm.. der står "Netkit med StofaNet 5-switch" og/eller "Netkit med StofaNet 8-switch"

Kan deres forbindelse godt smides direkte i en switchs...fedt nok!
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 09:46 #12
Jeg ved nemlig slet ikke hvordan stofanet internet virker, men hvis de siger at en switchs kun er nødvendigt er det jo helt fint og en billigere løsning i den sidste ende...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 09:59 #13
Forstår jeg dig ret, vil du køre pc'erne ned i vægstik. Det kan du ikke, hvis det er et samenhængende kredsløb.

Skal du bruge vægstik, er det nødvendigt med 1 drop pr. vægstik ved din switch.

Jeg prøver at illustere det ved en lille tegning: www.rondefisker.dk/nanoq/net.jpg (don't mind mine tegnefærdigheder)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 09:59 #14
da det er kombineret router/switch slår du blot router og switch/hub sammen til én enhed.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 10:00 #15
Men bemærk at hvis du vil bruge vægstik, skal der være ét stik pr. drop ved din switch...
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 10:01 #16
nanoq > Undskyld jeg blander mig, men hvordan laver man sådan nogle stik så man kan "putte" dem ind i sin router/switchs som jeg eksempelvis lige har. Kunne nemlig godt tænke mig at lave sådan nogle hjemme hos mig selv!!

'nanoq' kan du hjælpe ??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 10:04 #17
mtas, i realiteten bruger du jo bare ét langt cat. 5 kabel der går fra hvert vægstik til et samlet krydsfelt (samling af vægstik som på tegningen) og smider dem i nogle pæne kabelbakker (eller lægger dem ind i væggene, hvis de skal være helt usynlige) :)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 10:06 #18
nanoq, øøh dvs. man kan have et krydsfelt for at lave det.

Her hvor jeg sidder lige nu (på min skole) har vi jo masser af netstik, i nogle kabelbakker og de er godt nok forbundet til et krydsfelt -> men hvordan er de stik lavet??

Fordi de skal jo forbindes til krydsfeltet??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 10:14 #19
"krydsfelt" i dette tilfælde, betyder blot at der er ét kabel pr. stik.

Dvs. hvis du har 3 vægstik i huset, skal de forbindes til 3 stik i "krydsfeltet". Krydsfeltet kan i dette tilfælde blot bestå af 3 vægstik sat ved siden af hinanden.

I realiteten er hvert vægstik blot et langt kategori 5 kabel med et vægstik (hunstik) monteret i hver ende, istedet for de almindelige rj45 hanstik.
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 10:16 #20
nanoq, jo jo men det er ligesom fattet nu - men hvordan laver jeg de stik i væggen???
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 10:18 #21
Dem køber du i en elektronikforretning. Så er det bare at klemme kablerne på. Der medfølger som regel en ganske god tegning der beskriver dette :)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 10:24 #22
Du skriver klemme kablerne på, dvs. der er RJ45 stik på begge sider af vægstikkene ???
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 10:30 #23
vægstikkene er jo i realiteten ikke andet end RJ45 hunstik monteret på en plade. De monteres på kablerne på samme måde som når man selv monterer RJ45 hanstik. Det gøres nemmest med specialværktøj, men kan med lidt snilde klares uden.
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 10:33 #24
okay jeg må vist være lidt dum i dag :P

fordi hvis de vækstik men køber har 2 RJ45 netstik på hverside (identiske!) så er det vil ligesom at sætte 2 netkabler sammen i forlængelse ikke???
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 14:01 #25
så jeg skal altså både have fat i en router og en swich/hub ?
hvilke ip og dns osv. skal de forskellige computere have?

Når jeg sider med en rj45 stik, hvilken farve rækkefølge skal de enkelte kabler sættes i?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 14:10 #26
Du skal kun have fat i BÅDE router og switch/hub hvis IKKE der er intergreret switch i din router. Det kunne godt lyde til det var tilfældet.

Din router har sansynligvis DHCP funktionalitet - så lad den om at tildele IP adresser til dine pc'er. De vil typisk få noget lig 168.0.0.1, 168.0.0.2, 168.0.0.3 og et dertil passende subnet. Routeren er sansynligvis prækonfigureret med DHCP opsætning. Bare bibehold denne :)

Jeg er ikke med på hvad du mener med farverækkefølge på kablerne - dropkabler findes i 2 versioner (når man ser bort fra UDP/SDP - men det er uvæsentligt i dette tilfælde). Krydset og ikke krydset.

Det krydsede kabel skal du sansynligvis kun bruge mellem din router og din switch/hub's uplink port... men igen KUN hvis der ikke er integreret switch i din router.
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 14:13 #27
jeg laver selv kablerne og sætter stikne på kablene, da der ellers skal laves nogle ret store huller rundt omkring for at kunne trække kablerne :-)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 14:41 #28
aaahhh... :)

well... du skal bare sørge for at kablerne går lige igennem...

standard er

1. hvid/orange
2. orange
3. hvid/grøn
4. blå
5. blå/hvid
6. grøn
7. brun/hvid
8. brun

og altså

1 -> 1
2 -> 2
3 -> 3
4 -> 4
5 -> 5
6 -> 6
7 -> 7
8 -> 8

NanoQ
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 14:44 #29
ok, jeg smutter ned til og køber det jeg mangler, så skal det lade sig se om jeg kan for forbindelse igennem :-)

alle kablerne skal laves som overstående eller?
ikke noget med at krydse nogle?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 14:47 #30
kun hvis du skal bruge et kabel mellem router og switch skal det være krydset... men dette kabel følger sædvanligvis med switchen, hvis du skal købe sådan én... Så du skulle kun behøve at lave "lige-igennem" kabler :)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 15:16 #31
nanoq > den farve opsætning du har angivet er det til IKKE krydset kabler??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2002 - 15:19 #32
mtas => nanoq's tenging er lige igennem, IKKE krydset!

her er den lidt bedre vist

http://www.brinck.dk/patch.asp
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 15:23 #33
ja
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 15:25 #34
rkhdk > okay takker, så sidder jeg altså lige nu med et krydset kabel i hånden (dog er der bare startet fra den anden side end vist på tegningen men det giver jo vel det samme når man gør det begge steder!)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 15:31 #35
Hmm.

på brinck.dk fandt jeg under
"Vægdåser" produktet "Beigefarvet RJ45 vægdåse med skruetilslutninger" til 39,- kr.

Hvad er det 'rkhdk' ???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2002 - 15:32 #36
RJ45 netstik til væg montage, ligesom du har til strøm (stikkontakter)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 15:36 #37
Okay, men dvs. der er RJ45 stik på den ene side men hvad så med den anden ?? Fordi hvis du kan hjælpe kunne jeg da godt tænke mig sådan nogle stykker...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2002 - 15:43 #38
nu ved jeg ikke hvor meget chsko6 synes om at vi spammer chsko6 spm, onkring dine problemer.. men så længe chsko6 ikke siger noget.. så vil jeg prøve..

nu ved jeg ikke om du nogen siden har samlet et stikkontakt.. men det er faktisk på samme måde..
du har dit UTP kabel (uden stik på), og føre det op i dåsen igennem et hul i væggen, eller i siden af dåsen.. nå kablet så er kommet der ind, så fjerner du ca 2.5cm af det omliggende grå plastik på UTP kablet, så du blotlægge de 4 par snoede ledninger..
så kigger du på dit væg montag.. (på mit var der 2 farve kode, en til krydset og en til lige igennem..), jeg valgte lige igennem på alle mine dåser (har sat 4 op i huset!), så følger du bare den farve kode på RJ45 stikket, som er for lige igennem.. (min var sådanne en klemme en, hvor man lagde ledningerne efter farverne, og klemte dem samme til sidst).. og så har du et væg stik!
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 15:56 #39
Ja men ellers må jeg jo oprette et spm hvis det er nødvendigt.

Jo jeg har samlet en stikkontakt (praktik som elmand:)!

Men dvs. jeg skal faktisk bare bestemme en stikket skal være krydset eller ikke krydset og derved føre stikket hen til min router ik??
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. september 2002 - 16:01 #40
stikket skal ALDRIG være krydset i et vægstik :)
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 16:03 #41
okay..hvorfor ik??
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 16:03 #42
ej joke :P
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 16:04 #43
rkhdk > Hvis du har ICQ kunne vi forsætte der, da mit problem slet ikke har sit eget spørgsmål og derved overholdes reglerne jo!!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2002 - 16:06 #44
mtas => det er 20min siden jeg kontaktede dig over ICQ
Avatar billede mtas Nybegynder
04. september 2002 - 16:06 #45
øøhh nåå..
Avatar billede chsko6 Nybegynder
04. september 2002 - 17:48 #46
går igang med mit projekt nu :-)
i må gerne fortsætte jeres snak her gør ikke noget, det kunne jo være man kunne lære noget *s*
Avatar billede chsko6 Nybegynder
05. september 2002 - 08:18 #47
tak :-)
Avatar billede mtas Nybegynder
05. september 2002 - 09:11 #48
takker for point...