Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 17:30 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Kan ikke formatere HD

Jeg er ved at samle en computer for én. Jeg har sat en WD 800JB (?) i, og når jeg formaterer den i WinXP Installation, vil den ikke lade sig formatere. Imidlertid virkede en IBM DeskStar 80 GB 120GXP'er heller ikke, så fejlen må ligge andetsteds.

Er der nogen idéer? Jeg er efterhånden helt blank, og jeg står med bollerne i postkassen her... :(

A7V333, XP 1900+, 256 MB DDR333 RAM, Asus DVD-616-ting...

Tak på forhånd.
Avatar billede bbs Nybegynder
03. september 2002 - 17:33 #1
Du går bare ud i dossen med en startdiskette og bruger "format" kommandoen.. Så burde det virke..
Avatar billede pontiac Nybegynder
03. september 2002 - 17:34 #2
Lidt flere detaljer ?
Hvad får du at vide ?
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 17:38 #3
jeg har prøvet go'e gamle "format c: /u" (og /q ligeså! :) )
WinXP inst. siger at "Installation kunne ikke formatere harddisken... disken kan være beskadiget." Men det sagde den osse med IBM'eren... :(
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 17:41 #4
jeg tænker Firmware version på WD'eren... kunne det være?
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2002 - 17:54 #5
Har du jumpet rigtigt?
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 18:06 #6
Jep. Selvfølgelig :)
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2002 - 18:10 #7
Prøv, at tage cdrommen fra, og se om ikke det lykkes. Har du to jumpere på HDèn?
Avatar billede pontiac Nybegynder
03. september 2002 - 18:48 #8
Prøv FDISK / slet partition og Format bagefter.....
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 20:13 #9
nej, ikke to jumpere. FDISK gider ikke.

Det er ret underligt, for jeg har kunnet formatere den til NTFS på en anden computer, og da den kom tilbage i denne kunne denne ikke se at den var formateret til NTFS, men dog at den var formateret.
Avatar billede peet-49 Novice
03. september 2002 - 21:10 #10
Du kan ikke flytte en HD med XP eller Win2000 til en anden computer, så starter den ikke, højst med en fejlmeddelelse om, at den lukker ned for ikke, at beskadige computeren. Prøv, ar hænge den på som slave, og sætte en anden i med windows, og så formater derfra.
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 21:14 #11
jo, ok. men hvis det skal foregå fra masteren så har jeg kun en HD at vælge: Min mors. En 1,2 GB... :)

Og den fucker op i hendes hardware, pga. plugandplay. Nah... det går nok.
Avatar billede skrewz Nybegynder
03. september 2002 - 21:14 #12
Jeg prøver det, for at sige det med andre ord. :)
Avatar billede php3star Nybegynder
04. september 2002 - 17:23 #13
Hvis du før har formateret den til NTFS...
så slet da det NTFS format igen og så prøv om XP kan formatere den.

Hvis du vil have NTFS fjernet... (sådan gører jeg altid)
Så gå ind i FDisk...  vælg slet partition (for det meste er det 3)
og så vælg: slet "non dos" partition.
Avatar billede skrewz Nybegynder
04. september 2002 - 18:57 #14
Har prøvet. XP install (som er det eneste formateringsprogram til NTFS jeg har) vil stadig ikke. Kan det være bundkortet der er fucked up?
Avatar billede php3star Nybegynder
04. september 2002 - 19:01 #15
Ja måske er det det eneste NTFS-formaterings prog du har.

Men hvoefor prøver du ikke at slette NTFS først engang igen...
så du kommer til Fat32 igen.

Og det kan du gøre i Fdisk.
Hvis du ikke ved hvordan kan jeg komme med en forklaring der hjælper dig igennem det.
Avatar billede skrewz Nybegynder
04. september 2002 - 19:28 #16
jeg ved hvordan og jeg har prøvet det. Når jeg beder Fdisk om at bruge 100% af den tilgængelige plads får jeg en partition med ca. 10 GB på. (!)

Jeg tager den i lommen nu og tager om til en kammerat. Hans hardware er næsten identisk, og så installerer vi WinXP fra hans. Jeg vender tilbage med updates.
Avatar billede skrewz Nybegynder
04. september 2002 - 19:28 #17
Stadig MEGET interesseret i ALLE idéer... :)
Avatar billede php3star Nybegynder
04. september 2002 - 19:33 #18
ok... haaber ogsaa at du har oprettet en FAT32 igen efter du har slettet
FDISK partion...
Og haaber ogsaa du har kigget om der maaske er en anden aprtition endu som
du ikke har set og som maaske bruger resten af din hdd plads...  ;))

Ellers har jeg ikke nogen ideer mere.... maaske kommer jeg i tanker om nogen endu...
Avatar billede kingomand Novice
07. september 2002 - 12:56 #19
"Resten"  har skrevet noget om emnet her

http://www.eksperten.dk/spm/229726
Avatar billede skrewz Nybegynder
09. september 2002 - 09:21 #20
Beklager, drengene: Hardwaren virkede perfekt i et A7V266, så det må være bundkortet. Jeg skal bare ha' skrevet til ITButikken og bedt dem om at tage deres bundkort tilbage.

Hermed lukker jeg spørgsmålet. Tak for jeres hjælp/svar.