Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:17 Der er 44 kommentarer

Patchkabel's maximale længde?

Hey!

Jeg har lagt et patchkabel inde fra min værelse og op på taget og ind i stuen, og sætter så RJ45 stik på, men nej - det virker ikke! - så tænkte jeg, det må være et brud på kablet, så jeg lånet et multimeter og måler alle lederne i kablet, og finder at der intet brud er på kablet!
- Er der nogen der har prøvet noget lign. eller ved hvordan man løser sådanne et problem!?

Mvh
Morten
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
03. september 2002 - 17:20 #1
jeg mener max længden er 141 meter for kat 5 kabel
Avatar billede bramming Nybegynder
03. september 2002 - 17:20 #2
Har du tjekket om det er rigtig tilsluttet???
>>Bramming
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:21 #3
Og det skal lige siges at jeg 99% sikker på at stikkene sidder rigtigt på da jeg prøvede at skifte dem begge to 3 gange og lavede 6x10 meters kabler samme dag og de virkede allesammen første gang.
Mvh Morten
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:22 #4
ja - det burde de!
Avatar billede bramming Nybegynder
03. september 2002 - 17:25 #5
Prøv at vende kablet så det kabel der sad i den ene ænde bliver sat ned i den anden ende..!!!??

>> Bramming
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. september 2002 - 17:25 #6
max længden er 100meter
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:37 #7
OK, tak for maxlængden, og det er så slet ikke noget problem, for der er ikke mere end 50 mtr tror jeg! HVad skulle det hjælpe at vende kablet om!? Og desuden kan jeg heller ikke, da det er monteret "på" huset!
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. september 2002 - 17:38 #8
nej det er liggegyldigt hvilken ende der er hvor..

jeg tror du har samlet det forkert
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:41 #9
aggelund =>
er det krydset eller lige igennem

http://www.brinck.dk/patch.asp
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:43 #10
vi var 2 der begge tjekkede stikken hver for sig..! alle 6 .. vi kunne INGEN fejl finde..! men så må jeg jo bare prøve at samle det igen..! hvis der ikke kan være andre fejlkilder..!!

Mvh Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:43 #11
Har du checket for EMI (Elektroniks støj)
Køber kablet sammen med mange andre kabler, størm, antenne, osv?
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:43 #12
Det er lige igennem... Via min switch! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:44 #13
kunne lyde som der er "støj" på linen..

er det alm UTP kabel du har bruget?
eller bruger du STP kabel?
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:44 #14
jeg har målt modstanden i kredsløbet..! og nej, kører kun sammen med andre kabler 2 mtr max..! det burde ikke være noget problem..! - Det havde jeg tænkt på! :)

Mvh Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:45 #15
damn jeg staver at HT!

Løber kablet sammen med eller forbi andre strømkabler?
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:45 #16
Det er UTP kabel som jeg købte en rulle af 100 mtr hos brinck!
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:45 #17
jeg forstod hvad du mente..! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:47 #18
du kan ikke måle støj ved at måle modstanden *mener jeg*

du skal have fat i noget udstyr som kan måle svingningerne.. et oscilliskob (mener det staves sådan).. eller noget ligende..
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:49 #19
Hmm ok! - Det vil heller ikke have noget betydning hvis modstanden var den samme i et patchkabel der virker!? - Sikkert ikke!
Pis, Hvor fanden kan jeg finde en oscilliskob?! (glem stavningen :) - så spørger pænt på skolen..!

Mvh Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 17:52 #20
jeg synes du skal kontakt din fysik lærer eller elektronik lære (hvis der er en ungdomsskole inærheden) og se hvad de kan låne dig af udstyr til at måle det med..

Jeg har sendt et link til retaxes, i håb om at han ved mere om hvordan man måler støj end jeg ;o)
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 17:56 #21
Retaxes?! Der er en elektrokinlærer på ungsomsskolen (lyngby) - men jeg har ikke meldt mig på holdet.. - så det kan være jeg bare skal snakke med min fys-lærer, og hvis det ikke hjælper så må jeg tage aktion på ungsomsskolen..!  :)

Mvh Morten
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2002 - 19:40 #22
ja, nu har jeg set lidt på spm. og min første tanke var stående bølger som følge af dårlig tilpasning enten i den ene ende eller den anden.
Løsning: find ud af hvilken impedans der bør være begge steder, se om du kan afslutte den ene med en modstand på 50 Ohm.
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 19:45 #23
Det lyder som en meget stor modstand..! men hvad mener du med at afslutte den ene med en modstand på 50 ohm ?! - kredsløbet ligger i øjeblikket på 5,3 ohm..!

/Morten
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2002 - 19:58 #24
det var et skud, jeg kender jo ikke generatoren (derfor 50Ohm), lyder som en LF forstærkerudgang, right?

hvad skal det gøre godt for?
RJ45 og 5,3 Ohm lyder lidt skævt for mig
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 20:11 #25
Ja.. men jeg ved heller ikke hvorfor jeg er begyndt at snakke om ohm.. da det bare var for at måle kredsløbet for at finde ud af om der var et brud..! generatoren er en switch..! :) og jeg ved ikke hvilken strømstyrke og spænding der bliver udsendt af den..! men jeg ved ikke hvormeget den forstærker... lidt gør den vel..?

/Morten
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2002 - 20:24 #26
hvad skal det gøre godt for, du skriver at det skal bruges som et patchkabel.
hvad skal det patche.

Impedanser og modstande kommer kun på tale hvis der er en generator, sender eller andet i den ene ende og noget der modtager signalet i den anden ende.

Du har brugt et Ohm-meter og fundet ud af at kablet er helt, med har du målt om det er kortsluttet, blot en lille tråd der ligger forkert et sted i stikkene er nok.
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 20:32 #27
hvordan man kan man måle om det er kortsluttet? Og jo, det er jo sjovt nok en generator og en modtager i hver ende af patchkablet - mig der ikke rigtigt fattede noget..! det skal patche et lokaltnetværk! :)

/Morten
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. september 2002 - 20:35 #28
jeg blev klar over at det var et netværkskabel, det skal da bare virke, modstand eller ej.

Jeg ved du har cheket det grundigt, men du kommer måske til at starte på en frisk med nyt kabel og nye stik
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 20:53 #29
Nyt kabel kan du glemme..!! :) Jeg vil prøve at sætte endnu flere stik på, nye forsøg..! :) for jeg har sq ikke råd og tid til at ligge et nyt kabel..!
Det tog 3 timer at ligge det...!
Og ja - det skal da bare virke...! :) men hvis modstanden er for stor så kan de minimale strømstyrker der operereres med i et patchkabel ikke klare det...?

/Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 20:56 #30
hmm, prøv at kontakt din lokale elektrikker, de har nogle forskellig måle instrumenter til at måle netkabler med..

du skal dog IKKE regne med at de låner dem ud, da det er udstyr til 20.000kr+
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 21:02 #31
aggehund => og du er selvfølgelig 100% sikker på at netkortet virker ikke?
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 22:06 #32
hehe lol - jo selvfølgelig..! :) For det er min bærbare som jeg sidder og har tilsluttet netværket når jeg sidder i mit værelse! Men hvis jeg skal bruge den i stuen til nogle projekter eller noget, så er det rart at jeg kan hente ting over netværket..! :) og surfe rundt derinde..! men JO, det virker! :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 22:40 #33
jeg tror det er noget støj som forusager det..
du er 100% sikker på at du ikke har lagt det ved, over, under, rundt om strøm kabler, antenne kabler, bare noget som har et magnetfelt?
Avatar billede konex Nybegynder
03. september 2002 - 22:40 #34
Begge stik er enes ikke?

Jeg fik lavet et hvor det ene var spejlvent af det anden stik.

http://www.brinck.dk/patch.asp du skal bruge nr 1 til begge.
Avatar billede aggehund Nybegynder
03. september 2002 - 22:47 #35
Konex => Det ved jeg godt.. ! :) De er ens begge steder.. og som jeg har skrevet så har jeg lavet 6 patchkabler..! :) som alle virker..! -
rkhdk => Det løber faktisk langs et kabel, jeg ved ikke lige hvad der kabel bruges til, men det er ikke mere end 3 mtr..! - kan det skyldes det?!

/Morten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2002 - 23:04 #36
aggehund => der er 2 forskellige netværkskabler til RJ45

UTP => Unshielded Twisted Pair
STP => Shielded Twisted Pair

UTP bruges til normale netværk, da der normalt ikke er så meget støj, da de ikke ligger omkring støj kilder..

STP bruges normalt til vægtrækning, og længere trænkinger, hvor støjkan forekomme

derfor er STP også det dyrer
Avatar billede aggehund Nybegynder
04. september 2002 - 14:42 #37
Ok, Det vil sige at hvis jeg skal trække et langt kabel forbi nogle mulighvis støjkilder - så skal det være Sheilded?

M
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. september 2002 - 14:45 #38
YeP, det er ikke så modtagelig som UTP kabel!

Så du skal bruge STP istedet for..

hvis du vil være 100% sikker på at kablet ikke er modtagelig for støj, så skal du bruge optiske fiber, men det er ALT for dyrt.. ;o)
Avatar billede aggehund Nybegynder
04. september 2002 - 14:47 #39
jaa.. det koster kasser for 3 mtr.. (400 kr mener jeg..! :)  men tak for hjælpen, jeg vil lige undersøge hvad sådan en fætterledning koster...! og tjekke hvor der ligger forstyrende ledninger..!!

Indtil videre, tak! :)
M
Avatar billede ronaldowitch Nybegynder
06. september 2002 - 12:11 #40
Tjeck lige denne link
http://www.ramelectronics.net/html/cat5e_cables.html
Her er alle informationer omkring netværkskabler. Du finder også hvordan farvekoden skal være, for hvis man har buttet rundt på parrene virker kablet kun ud til 20-30 meter! Så det kunne jo tyde på at du ikke har fulgt standarden for cat5 UTP kabler.
mvh
ronaldowitch
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. september 2002 - 11:52 #41
ronaldowitch =>
følges denne:
http://www.brinck.dk/patch.asp
(brinck.dk er PT nede!)

så er maximal længden på UTP/STP 100m mellem 2 noder/repatere
Avatar billede aggehund Nybegynder
07. september 2002 - 23:30 #42
Jeg bruger standarten indenfor cat5 UTP..! :) Så det burde virke på til 100 mtr..!!
Avatar billede dark_one Nybegynder
05. november 2002 - 13:16 #43
DU kører ikke det lange kabel fra et modem til en switch vel ?

//Dark
Avatar billede aggehund Nybegynder
05. november 2002 - 14:05 #44
næh nej.. jeg bruger fra switch til comp...

/morten
http://Partyplanet.dk