Avatar billede eaz Nybegynder
03. september 2002 - 13:43 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Kolonne fra en tabel i en anden tabel?

Hejsa.

Jeg sidder og leger med Access og jeg har 2 forskellige tabeller.
1)
En adresseliste, med fornavne, brugernavne, brugerid'er og koder mv
Felter: "BrugerID", "Fornavn", "Efternavn", "Kode" osv

og

2)
En tabel over hvilke prøver hvilke personer har bestået mv.. Felter: "BrugerID", "Prøve1", "Prøve2" osv...

Sådan som det er nu sidder jeg manuelt og indtaster i begge tabeller, hver gang jeg får en ny bruger, eller der skal slettes en bruger.
Det vil sige at de samme informationer (BrugerID) står faktisk i begge tabeller.

Nu er mit spørgsmål:
Er det muligt at opsætte nogle regler, replikering, relationer eller noget...
der gør at når jeg tilføjer en ny linje (en ny bruger) i den ene tabel, så bliver denne information automatisk overført på den anden tabel... og ligeledes når jeg sletter en person.

På forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
03. september 2002 - 13:46 #1
If you create a record through a from then you can use VBA code to create a record in the second table
Avatar billede been Nybegynder
03. september 2002 - 13:47 #2
Du skal bare oprette en relation mellem de to tabeller, på dit brugerid, blot skal du huske at brugerid i din tabel 2 ikke også skal være tælleren altså tabellens id, men blot et heltal.
Avatar billede proaccess Nybegynder
03. september 2002 - 13:48 #3
Designet på din nr. 2 tabel er forkert... Det giver dig problemerne...

1) BrugerID, Fornavn, Efternavn...  (indeholder alle personer)
2) Bruger, Prøve  (indeholder KUN de beståede prøver)

Derved kan du oprette en relation mellem disse tabeller, hvor en brugers beståede prøver slettes sammen med brugeren.
Avatar billede terry Ekspert
03. september 2002 - 13:48 #4
I am a bit puzzled as to why the information in th esecond table is NOT in the first if it ALWAYS has to exist!
Avatar billede jkrons Professor
03. september 2002 - 17:03 #5
Jeg er enig med Terry. Hvis du kun har hver bruger en gang i den første tabel, er der egentlig ikke grund til at have den ande tabel. Hvis du har faste brugere og faste kurser er der vel tale om en M:N relation, og så skal du i virkeligheden have tre tabeller! En til brugere, en til kurser, og en til at forbinde de to, med nøglerne fra de to øvrige som minimum.
Avatar billede terry Ekspert
03. september 2002 - 20:15 #6
eaz>How about making some comments so we can help you!
Avatar billede eaz Nybegynder
05. september 2002 - 01:12 #7
Hvordan gør jeg helt præcist det Proaccess forslår?
Jeg er ikke 100% nede med Access...

Håber i vil svare selvom jeg fordeler point nu... plz.