Avatar billede sorenmt Nybegynder
11. september 2000 - 14:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Installation af cd-rom drev på gammel pentium

Jeg har fået fingrene i en gammel Pentium, som jeg gerne vil sætte en cd-rom drev i.
Jeg har tilsluttet strøm og et IDE kabel.

Men den BIOS hvor jeg skal fortælle computeren, at der er kommet et cd-rom drev i, kender jeg ikke rigtig.
Jeg kan godt finde de steder hvor der er IDE 1 og 2 med p. og s. tilslutning.
Men når jeg så vil indstille ide som cd-rom drevet sidder på, kan jeg komme ind i en menu, hvor jeg kan vælge i mellem mange forkskellige ting. Der er: Auto (Den finder ikke noget) User (skal selv sætte det hele op) og så er der tusinde forskellige kombinationer.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal sætte det op.

Jeg skal indtaste følgende oplysninger hvis jeg vælger user:

Type
Cylinders
Heads
Sectors/track
Write precomp

Avatar billede parazite Nybegynder
11. september 2000 - 14:19 #1
De oplysninger du der giver er dem man normalt skal indtaste for at definere en ny harddisk. Normalt finder computeren selv CD-drevet. Har du prøvet bare at lade den starte op, og se hvad der sker?

- Parazite
Avatar billede php Nybegynder
11. september 2000 - 14:19 #2
Du skal vælge Auto, så finder den ikke noget (står der) men der gør den, bios\'en kender bare ikke den angivende enhed, derfor står der den ikke har fundet noget, men instalerer du drivere (hvis det er en dos maskine) vil det virke !!

//php
Avatar billede sorenmt Nybegynder
11. september 2000 - 14:38 #3
Jeg har prøvet at starte den op med en Win 98 SE startediskette. Der kan jeg også godt gå over på drevet (e:) men hvis jeg skriver install eller dir. skriver den at drevet ikke er klar, og om jeg vil forsøge igen. Men bliver det også løst hvis jeg installere driverne.
Avatar billede parazite Nybegynder
11. september 2000 - 14:41 #4
I DOS vil det blive løst når du installerer driverne, ja. (Er jeg da meget sikker på)
Avatar billede driis Nybegynder
11. september 2000 - 19:38 #5
Sæt IDE porten til Auto i BIOS. (Hvis det er muligt, bør CD-drevet i øvrigt sidde på en IDE kanal for sig selv).

Eftersom du finder drevet, (kan gå til E), men ikke kan læse fra det, er jeg bange for, at CD-ROM drevet er defekt (for du har vel prøvet med forskellige CD\'er så du er sikker på, at CD\'en ikke er problemet, ikke?). Afprøv det i en anden computer (med Win9x, så den selv finder drevet, hvis det virker)Hvis det heller ikke virker her, må du ud at se dig om efter et nyt drev.

En anden mulighed er, at de standard-drivere, der ligger på Win98 opstartsdisketten ikke virker til alle CD-ROM drev, så du skal have fat i de rigtige DOS-drivere til dit drev.