Avatar billede delphidaner Nybegynder
11. september 2000 - 11:49 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke bruge GIF og JPG, mm

Jeg har lige geninstalleret Windows, og nu er jeg stødt på et mærkeligt problem:

I billedbehandlingsprogrammer kan jeg kun arbejde med BMP-filer. MSPaint plejer at kunne gemme som GIF og JPG, men det kan den ikke siden jeg geninstallerede.

Jeg prøvede også at installere Adobe Photoshop, men den kan heller ikke arbejde med GIF og JPG - kun BMP. Og det samme er tilfældet med Microsoft Photo Editor.

Jeg tror at det er noget billedtyperegistrerings...noget, som er gået galt et eller andet sted i systemet.

PS: Jeg har haft denne fejl før for et par år siden. Men det løste sig af sig selv.
Avatar billede prodic Mester
11. september 2000 - 11:51 #1
melder dine programmer om nogen form for fejl, eller kan du slet ikke se dem`?
Avatar billede powell Nybegynder
11. september 2000 - 11:56 #2
I din Winini fil skal du intaste hvilke programmer der skal kunne håndtere hvad? Her har du ikke angivet at computeren skulle kunne bruge gif, jpg og andet.

Den nemme løsning vil egentligt være at åbne en gif fil, og tvinge den til at åbne i en grafikeditor af den ene eller anden slags. (vises dine Gif billeder i IE netop nu?)

Har du efter din installation opgraderet din SW-version fra nettet?

Avatar billede delphidaner Nybegynder
11. september 2000 - 13:36 #3
prodic >> Mine programmer melder ikke om fejl, men jeg kan kun gemme som BMP.

powell >> Det er ikke filassociationerne, som er problemet. JPG og GIF er registrerede filtyper, og jeg bruger ACDSee til at åbne dem. Jeg kan sagtens åbne filer, men ikke gemme som andet end BMP.
Avatar billede powell Nybegynder
11. september 2000 - 13:42 #4
Hvad hvis du tvinger efternavnet til at være GIF, bliver den så stadig gemt som BMP?
Avatar billede helkaer Nybegynder
11. september 2000 - 13:48 #5
Jeg tror, du må installere Windows oveni igen - det lyder, som om der mangler noget basalt i din installation. Og sidst, du havde problemet, løste det garanteret ikke sig selv (hvad gør det), men det er sikkert blevet løst ved, at du har ændret noget andet, installeret ekstra programmer eller noget, som har tvunget Windows til at installere det, der mangler. Hvis problemet er, at win.ini filen mangler filtype specifikationer, vil det løse sig ved bare at installere Windows om oveni den, du har nu. Husk backup af data først, selvom jeg godt nok aldrig har set, at det går galt med win95/98.
Avatar billede prodic Mester
11. september 2000 - 13:58 #6
det kan vel ikke have noget at gøre med den bmp-fil du åbner, der gør at du kun kan gemme som bmp.
Det var bare et vildt gæt. For PhotoShop kan da sagtens gemme som både gif og jpg. Bare man gør de rigtigt.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. september 2000 - 15:31 #7
I PhotoShop skal man vælge \"Gem Kopi\" eller hvad den nu hedder fra \"Fil\" menuen.
Avatar billede prodic Mester
11. september 2000 - 15:44 #8
ja eller vælge exporter fra fil-menuen!
Avatar billede mpj Nybegynder
11. september 2000 - 16:14 #9
Min paint har altid KUN kunnet arbejde med BMP
Men det med PS er strange!
Avatar billede delphidaner Nybegynder
12. september 2000 - 11:42 #10
powell >> Selv om jeg tvinger programmerne til at gemme som .GIF og .JPG, så bliver filerne gemt som en bitmap.

helkaer >> Jeg tror at du har fat i noget af det rigtige, men det hjælper ikke at geninstallere Windows oveni. Jeg tror også at jeg sidste gang installerede et eller andet, som løste problemet.

prodic >> Ja, selvfølgelig kan PhotoShop gemme som GIF og JPG, men bare ikke på min computer. Der er kun BMP på listen over filtyper, og hvis jeg prøver at gemme som en anden filtype, så bliver filen alligevel gemt som en bitmap, bare med anden filtype.

mpj >> MSPaint kan godt gemme som både GIF og JPG, hvis den virker korrekt.

Nå, vi har fundet ud af at noget grundlæggende i min Windows ikke virker. Er der nogen, der har et konkret forslag til hvad jeg skal prøve?

Avatar billede prodic Mester
12. september 2000 - 14:09 #11
jeg tror jeg ville starte helt forfra! eller bare ligge systemet oven på igen, det burde da gøre så det virker igen!
Avatar billede delphidaner Nybegynder
13. september 2000 - 09:00 #12
prodic >> Det hjælper ikke. Men jeg har fået en mistanke om at det er min Windows version der er fejl i. Jeg har tænkt mig at prøve med en anden version snarest muligt.
Avatar billede lasse1024 Nybegynder
16. september 2000 - 12:24 #13
PRØV AT GENSTARTE I MS-DOS!! OG SKRIV FORMAT C: /Q
OG SÅ PRØV IGEN!!!!!!!! HELT FRA BUNDEN!!

Avatar billede delphidaner Nybegynder
18. september 2000 - 09:43 #14
Udemærket forslag lasse1024, det vil jeg også have gjort forlængst hvis ikke det er fordi jeg har en 15 GB harddisk, hvoraf en stor procentdel helst ikke må gå tabt. Jeg har hverken CD-brænder eller noget, så det bliver den absolut sidste mulighed.
Avatar billede teknik Juniormester
28. september 2000 - 22:03 #15
-Har aldrig set msPaint med andre muligheder end .BMP - Uanset hvor \"korrekt\" den er

Det er ikke væsentligt, men ingen tvivl om at din Win-installation har fået \"varigt men\"

Du har en mulighed for at lave \"ny windows\" uden at skulle bruge den sure \"format C:\"

Det er en lille smule bøvlet, men det er det jo  også at finde/lagre 10-12GB data

I korte trin foregår det således:  (underforstået at linierne afsluttes m. enter)
Boot på diskette
C:                        (skift til drev C)
cd windows                (skift til windows folder)
del win*.*                (slet de filer, som gør at windows ser den gamle installation)
cd..                      (skift til rod-biblioteket)
ren windows pindows        (muliggør at din nye windows folder kan hedde C:\\windows )
ren progra~1 progold1      (Muliggør at du kan holde gamle og nye porgram inst. adskilt)
ren progra~2 progold2      (samme igen, blot for \"program files folderen)
del *.*                    (sletter alt gammel opstartsinfo som fx. autoexec.bat)
E:                        (spring til CD-drev..hvis det normalt hedder D: )
..varighed i alt under 10 min....derefter:
Install                    (start windows installation)

Derefter skal du alt det hårde arbejde igennem med at installere drivere,
- og alle de programmer som du har brug for i det daglige.
.reg filer for alle spil skal køres igen.
Og en hel masse andet.....

Der er alligevel mange fordele ved denne \"teknik\". De væsentligste er:
Rigtig mange ting kan hentes og genbruges fra dine \"Pindows\" og \"Progold1\" foldere...
Det er fx. mail adresser, favorit-links, alt som var på skrivebordet, genveje m.m.m.
En hel del programmer (25-50%) kører også fint uden at være \"installeret\", så de kan genanvendes uden at skulle installeres påny.
Mange \"savegames\", og de 117 ting man lige glemmer at få lavet backup af bliver bevaret
Dokumenter folderen bevares.
Evt. downloadede drivere o.lign bevares.

- Metoden kan varmt anbefales ! Den vinder i hvert fald stort over \" format C: \"

mvh :-)
Teknik
Avatar billede delphidaner Nybegynder
29. september 2000 - 07:48 #16
Det lyder meget fornuftigt Teknik. Jeg prøver, når jeg kommer hjem. I får respons på mandag.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
04. oktober 2000 - 11:51 #17
Jeg fik desværre ikke svaret mandag, men bedre sent end aldrig:

Det virkede heller ikke. Windows Installation fandt ikke en tidligere installation, men fejlen er der stadig.

Der er nok ikke noget \'skånsom\' svar på dette spørgsmål, så jeg skal nok snart have formateret min computer. Det hjælper nok.
Avatar billede teknik Juniormester
04. oktober 2000 - 17:48 #18
meeeget mystisk....metoden svarer ellers 100% til en blank installation.
...Hvilket antivirus program benytter du ?
Avatar billede delphidaner Nybegynder
05. oktober 2000 - 07:44 #19
Den hedder noget i ret af \"Trend Antivirus\" eller sådan noget. Navnet lyder ikke særlig tiltrækkende, men jeg tror den er ganske OK.

Den scanner filer, når de åbnes, Office-dokumenter for makrovira, når de åbnes, og JavaScript-vira (o.l.) når jeg går ind på en hjemmeside.

Jeg kan dog ikke huske hvor gammel datafilerne er.
Avatar billede teknik Juniormester
05. oktober 2000 - 19:21 #20
...Det var bare et skud...Jeg fiskede mere efter om du egentlig havde et antivirus program.
Odds for at virus er nyere end .dat filerne er små, med mindre du bruger en masse ny software (typisk = WareZ).

Avatar billede delphidaner Nybegynder
06. oktober 2000 - 07:53 #21
Jeg bruger næsten ikke warez, og har ikke fået noget nyt i lang tid.
Avatar billede delphidaner Nybegynder
02. november 2000 - 10:42 #22
Jeg har gjort en interessant observation: Jeg installerede Adobe Photoshop 5.5 her den anden dag, og den kan rent faktisk godt gemme som en masse forskellige billedtyper, deriblandt gif og jpg.

Det er ved fordi at Photoshop skriver til filerne direkte, i stedet for at bruge ActiveX o.l.
Avatar billede teknik Juniormester
03. november 2000 - 00:07 #23
.....rart at det \"faldt i hak\" igen...Hvad er har været galt... Ja det er jo svært at sige....
...Var det også version 5.5 du havde forsøgt med i det oprindelige spm. ?
Avatar billede delphidaner Nybegynder
03. november 2000 - 07:58 #24
Det var vistnok en tidligere version.

Nu kan jeg igen gemme som GIF og JPG (i PhotoShop), og i hvert fald konvertere.

Jeg har tænkt lidt over det med Paint og GIF/JPG. Jeg tror nogle kun kan gemme som BMP er på grund af forskellige udgaver af Windows. Kan det passe?
Avatar billede delphidaner Nybegynder
13. november 2000 - 07:52 #25
Nå, ikke flere indlæg. Jeg lukker spørgsmålet.