Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 12:59 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Min G4 vil ikke starte op - Hjælp...

Hej
Er der nogen her der kan fortælle mig hvad der kan være galt med min Blue/white G4.

Når jeg tænder på knappen sker der nada, ingen pliiing, intet signal til monitoren. Jeg kan høre at harddisken snurrer et par gange og derefter "ingenting" hjælp

/Foodear
Avatar billede mr.mox Nybegynder
02. september 2002 - 13:07 #1
Kunne være en intern ressouce konflikt, prøv at lave en "reset" BIOS opsætning, enten ved at tage Backup batteri ud i 5-10 sekunder eller evt. jumper/knap. Mest sandsynlig hvis der for nyligt er ændret i system konfiguration.
Mvh
Mr.Mox
Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 13:11 #2
OK, den med batteriet har jeg prøvet, monteredet nyt, det hjalp ikke.
På MoBo sidder der 2 reset knapper, dem har jeg oxo prøvet, det hjalp heller ikke...
Der er ikke ændret noget i systemet/maskinen, den har kørt perfekt (læs: uafbrudt) i snart 3 år
/Foodear
Avatar billede dorkstar Nybegynder
02. september 2002 - 13:21 #3
1.: Prøv at hold Æble+Alt+P+R nede, mens du trykker på Reboot-knappen. Hold dem nede indtil maskinen har afspillet startlyden 3 gange (PRAM Reset)

2.: Prøv at hold Æble+Alt+O+F nede, mens du trykker på Reboot-knappen. Hvis maskinen starter vil du komme til en skærm, hovr der står "Welcome to Open Firmware" Herefter skriver du: "mac reboot"

3.: Hvis ingen af disse ting virker, så sæt din System-CD i drevet (du kan åbne CD-skuffen med en clips; åbn låget og find det lille hul lige under skuffen), og start op med "C"-tasten holdt nede. Så vil din computer starte op fra CD'en i stedet for fra harddisken.

4. Det kan også være dit interne batteri, der er gået. Hvis ingen af de ovenstående tips giver resultat kan du prøve udskifte det. Hvis du er rigtig uheldig, er det måske din strømforsyning. der er gået (men det er usandsynligt)

Held & lykke

D
Avatar billede dorkstar Nybegynder
02. september 2002 - 13:24 #4
Mr. Mox: Check lige området inden du giver tips. Der er ingen BIOS-fil i en Mac!

(dvs.: der er noget tilsvarende, det hedder bare noget andet:-))

D
Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 13:35 #5
dorkstar>> Forslag nr. 1 og 2 kan jeg ikke anvende når den end ikke vil "plinge"
Forslag nr. 3 er også prøvet, virker heller ikke.
Forslag 4. Jeg har skiftet batteriet og strømforsyningen fejler ikke noget.

Flere muligheder ?
/Foodear
Avatar billede dorkstar Nybegynder
02. september 2002 - 13:47 #6
Det lyder ikke så godt. Har du åbnet dyret og checket at alle kabler sidder som de skal? Hvis du har en ekstra HD, kan du prøve at sætte den i  istedet for den oprindelige. (Kan også gøres med en ekstern disk. Husk at sørge for at den fungerer som "Master". Jeg frygter en hardwarefejl (evt. på motherboard), men før du smider mask. ud til Apple, skal alt prøves - det er jo ikke ligefrem billigt :-)

D
Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 14:11 #7
Ja, dyret har været åbnet, dejligt nemt, alt sidder som det skal.
Jeg prøvede at udskifte grafikkort/harddisk/SCSI controller/Ram med  tilsvarende HW(fra en maskine af samme type og alder), DEN VIL IKKE NOGET SOM HELST, jeg er oxo bange for at MOBO er gået "kold", det koster mellem 4 og 5 tusind at få det skiftet ud, av for den. Jeg kan købe en ny G4 med MP for under 15000 så det bliver nok løsningen, desværre.

Jeg lader lige ? stå åbent lidt endnu, det kunne jo være at der dukkede en løsning op, I hope!
/Foodear
Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 15:05 #8
Løsningen blev en ny Dual 864 Mhz G4 til 17.500.00 incl moms (Så må hustrubidraget vente)

Tak for hjælpen ...
Avatar billede dorkstar Nybegynder
02. september 2002 - 15:38 #9
Det er da en OK pris! Håber du bliver glad for den.

DorkStar
Avatar billede foodear Praktikant
02. september 2002 - 16:18 #10
Er i gang med at installere op overføre mine "gamle" data.
Da jeg købte den "gamle" G4 var det et kvantespring i hastighed, havde en 6100/60 før ( den kostede 71.000.00 med div. programmer og scanner), håber at opnå endnu et kvantespring...