Avatar billede radiohead Nybegynder
01. september 2002 - 14:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Regler omkring tabs/noder på hjemmeside...

Hej

Hvordan er reglerne omkring tabulatur og noder på hjemmesider?

Jeg har set adskillige danske guitarsider blive lukket, fordi de havde tabs liggende.
Jeg overvejer nemlig selv at lave en side med tabulatur .

-Radiohead
Avatar billede exxcaliber Nybegynder
01. september 2002 - 15:00 #1
Tag en smut tur på www.goto.dk og søg eks på guitar+noder+regler
Eller håb på at der er nogen der skriver et bedere indlæg end mig
Avatar billede radiohead Nybegynder
01. september 2002 - 15:14 #2
:)
Checker det lige ud.
Avatar billede radiohead Nybegynder
01. september 2002 - 16:31 #3
kan sq ikke lige finde noget der.
Avatar billede abdulrich Nybegynder
01. september 2002 - 16:51 #4
Psyco songs er en dansk side der er lukket pga. brud på reglerne. Der er et link, hvor du kan læse om det.
www.psyco.dk
Avatar billede abdulrich Nybegynder
01. september 2002 - 16:52 #5
Ja, den er jo ikke helt lukket, men der postes ikke tabs og chords mere..
Avatar billede radiohead Nybegynder
01. september 2002 - 17:32 #6
Hvordan kan f.eks www.harmony-central.com og www.greenplastic.com så smide tabs på siden??
Avatar billede prodic Mester
01. september 2002 - 19:46 #7
Som så meget andet så er musikken/noderne etc. beskyttet af loven omkring ophavsret og derfor er det ulovligt at have dem på sin side.
Det kan groft sagt sammenlignes med ulovlige mp3-filer - princippet er det samme, da du bryder en kunstners ret til værket.
Avatar billede prodic Mester
01. september 2002 - 19:47 #8
Grunden til at de 2 omtalte sites ikke er lukket er pga. at de ikke er omfattet den danske lovgivning men lovgivningen i det pågældende land hvor de hører hjemme.
Avatar billede radiohead Nybegynder
01. september 2002 - 21:32 #9
ok... Det vil sige at jeg ikke kan lave en side med noder/tabulatur. øv :(
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
01. september 2002 - 21:34 #10
*snip* Som du måske har bemærket lukkes det ene sangatrkiv efter det andet.
Turen
er nu kommet til Bedloose. Baggrunden kan findes i § 1-3 i
ophavsretsloven:

Kapitel 1 - Ophavsrettens genstand og indhold

Beskyttede værker
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har
ophavsret
til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale
udtrykt
skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller
sceneværk,
som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst,
bygningskunst
eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form
udførte
værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.
Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære
værker.

Beskyttelsens indhold
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
indskrænkninger,
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det
og ved
at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
skikkelse,
i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller
i
anden teknik.

Stk. 2. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at
værket
overføres på indretninger, som kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når
1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån
eller på
anden måde spredes til almenheden,
2) eksemplarer af værket vises offentligt, herunder udsendes i
fjernsyn,
eller
3) værket fremføres offentligt, herunder udsendes i radio eller
fjernsyn.

Stk. 4. Som offentlig fremførelse efter stk. 3, nr. 3, anses også
fremførelse i en erhvervsvirksomhed, der finder sted for en større
kreds,
som ellers måtte anses som ikke-offentlig.

§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse
med,
hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette
gøres
tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden
på en
måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens
litterære
eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde,
medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Dansk Musikforlæggerforening, Danske Jazz- Beat- og Folkemusikautorer
(DJBFA), Danske Populærautorer (DPA) og Dansk Komponistforening vil
sammen
med tilsvarende organisationer i udlandet sætte en stopper for
misbruget af
deres værker. Ligesom de andre aktører skal du have en chance for at
lukke
frivilligt, men det skal ske straks.
Avatar billede funguy Nybegynder
01. september 2002 - 21:35 #11
På en måde forstår jeg ikke hvorfor det er ulovligt at have tabs...
Så længe man ikke tjener noget på at have dem liggende, er det så ulovligt? Og er det også ulovligt at sidde og spille dem ved et lejrbål sammen med andre? For det er vel brud på reglerne? Jeg forstår heller ikke de regler =)
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
01. september 2002 - 21:37 #12
funguy  - det gør jeg heller ikke :) har nemmerlig lavet en side om det... men det blev lukket ned af de hundehoveder der ejede serveren
Avatar billede funguy Nybegynder
01. september 2002 - 21:37 #13
Jeg kiggede lige på goto.dk, og det ville jeg da mene var mere ulovligt end at have tabs! =) Siden er jo rent google.com rip-off, som så bare er tilføjet lidt reklamer!
Avatar billede funguy Nybegynder
01. september 2002 - 21:38 #14
Hehe... jeg synes det er lamt nok... Så vi bliver nok bare nødt til at klare os med de gode udenlandske sites... Men der er jo desværre ikke så mange DANSKE tabs =(
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
01. september 2002 - 21:39 #15
funguy -  nej det er dæleme for meget :(
Avatar billede funguy Nybegynder
01. september 2002 - 21:43 #16
Havde også tænkt på at lave sådan et site... Men hvad hvis man har det liggende på en server i udlandet?? Er det så stadig dansk lov der gælder??
Avatar billede radiohead Nybegynder
02. september 2002 - 12:38 #17
funguy.. Det tænkte jeg også på. Hvis det ikke er dansk lovgivning, så får jeg mig en server i udlandet.