Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 16:33 Der er 44 kommentarer

Linux redhat på nettet!??!

hej!
Jeg har lige fået installeret Linux redhat.
MENMENMEN!!! Det er ganske forfærdeligt, jeg kan ikke komme på nettet.
Jeg har prøvt at oprette en "xDSL" forbindelse, som vilæ have adgangs kode, dem fik jeg jo så ved at oprette mig på tdcs hjemmeside "onlie registrering.
Jeg har bredbånd.
Netkortet er genkendt...
Hvad gør jeg!?`
Det er første gang idag jeg overhovdet har set linux, så man kan godt sige jeg er ret ny:D
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 16:34 #1
PS. Den gad ikke aktivere den forbindelse.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 16:49 #2
har du aktiveret dhcp under installationen?
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 16:53 #3
Øhh, kunne svare dig hvis jeg viste hvad du snakkede om, men det ved jeg ikke:D
Det har jeg sikkert ikke gjort...
Kan man ikke gøre det nu?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 16:56 #4
DHCP er Dynamic Host et eller andet, som finder dine adresser til nettet automatisk. Under 72 install kan man vælge dhcp eller angive adresser manuelt. Det er vist det samme med 73.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:00 #5
Har du lagt adresser ind i netværkskonfiguration? (kde-jeg kender ikke gnome)
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:00 #6
Hehe... Jeg er TOTAL newbie...
Hvad skal jeg så gøre...? skridt for skridt...
Netscape siger det måske kan være min name server.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:07 #7
Er selv ny - ved ikke om dette er tilstrækkeligt men forsøg da.
I Netværkskonf i Systemmappen skriver du flg. under fanen DNS:
Værtsnavn: efter ønske
Arbejdsgruppe:  -do-
Primær dns: fået fra tdc
Sekundær dns:  -do-

Under fanen værter:
tilføj:  adresse:  den du får når du skriver 'ifconfig' fra en kommandoprompt/skal
        værtsnavn:  som ovenfor
        alias:  efter ønske.
Noget er sikkert overflødigt og anvendes kun i et lan, men du kan jo altid fjerne de enkelte senere og prøve dig frem.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:09 #8
Du lyder ikke som nu til Linux:D
Jeg har ingen DNS fået fra TDC..?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:15 #9
Prøv pri: 194.239.134.83/sek: 193.162.153.164
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:18 #10
Okay..:o)
Men, nu kom jeg sq til at slette den "vært" der var der... Hvad gør jeg så? hvad skal jeg skrive i de 3 felter??
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:19 #11
Hvordan kan du give mig den dns?
Dert duer jo ikke, hvis det er den du bruger, kunne jeg ikke forestille mig..:o)
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:23 #12
De adresser står åp bagsiden af tdc's installationsfolder. Den gælder for alle. Jeg brugte den under tdc-bredbånd, og bruger den nu under netexpress.

jeg kan se at man starter dhcp med flg. kommando:

/etc/init.d/dhcpd start

for at starte dhck automatisk ved opstart skrives:
chkconfig dhcpd on

Det forudsætter selvfølgelig at oplysningerne ligger i de rigtige filer. Men prøv dig frem.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:29 #13
Great!
Nu genstartede jeg, og den vil have brugernavn og password.
Fint, jegskriver brugernavn, som kun består f tal, men når jeg skal skrive password vil den ikke skrive bogstaver?!!
Kan ikke starte uden!!!
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:33 #14
er det linux adgang du taler om?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:37 #15
Den vært du slettede var IP: 127.0.0.1  Navn: localhost.localdomain  Alias: localhost.
Så vidt jeg ved er den nødvendig for adgang til dit netkort.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:40 #16
SHIT! Nej, den siger login for TDC.
Jeg kan godt skrive brugernavn, men ikke password, nu vil den ikke engang skrive tal!
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 17:44 #17
Er jeg nu nød til, at formatere.....?
PS! points sat til 60
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 17:50 #18
Nej - det kan jeg ikke forestille mig. Men hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det før du har logget dig ind i linux at du bliver spurgt om ovennævnte?
Hvis du har en prompt, så stop dhcp med ovennævnte kommendo men med chkconfig dhcpd off parameter.
Hvis det ikke er muligt, så genstart linux, tryk  i  når den spørger om Interaktiv start. Herefter skulle du kunne sige nej til start af dhcp når den kommer.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:12 #19
Hmmm der sker ik noget lige meget hjvor meget jeg trykker....
Den vil stadig ikke skrive noget som helst password....
Er det ikke bare en format C:?
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:14 #20
Altså der sker ik noget når jeg trykker i
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:16 #21
Har jeg også prøvet. Trykkede heftigt flere gange, så kom den. Du skal ikke formattere med format C
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:17 #22
Okay.... hvo'n skal jeg så foprmatere svinet?
Kan den redes med startedisketten...?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:17 #23
Lav en ny installation, hvis ingen andre har et bud på en løsning. Vælg dhcp og vælg brug eksisterende linuxpartioner. Lad linux selv fordele pladsen, med mindre du har specielle ønsker og er sikker på det med partitioner.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:18 #24
Boot fra cd- som du gjorde første gang.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:18 #25
Den harddisk jeg har siddende i lige nu.... har en anden men er ik i.... den er på 40 Gb er delt i 2 med 20 GB på hver.
Hvordan laver jeg en ny installation?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:19 #26
Har du kun linux på maskinen?
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:19 #27
Tror ik den kan booto på cd...:(
Jeg brugte start diskete:o)
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:19 #28
Ja...
Det er Linux 7,3
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:20 #29
redhat;o)
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:21 #30
Okay sætter points op til 80!!!!!!!!!1
Jeg vil sq ha skidtet til at virke
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:23 #31
Altså ingen dual-boot.
Når du har valgt at lade linux fordele partioner, vælg at få vist resultatet. Hvis den ikke har valgt at anvende begge partitioner, så kan du vælge det der. Tildel den ikke brugte partition til fx. en usr1.
Men iøvrigt formoder jeg det kan gøres efter install. Har bare ikke prøvet det.
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:23 #32
ser om jegkan få geninstalleret.....
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:29 #33
OK..... nu har jeg muligheden for at sætte v i en box hvor der står noget i retninh af: konfigurer via dhcp? skal jeg det...?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:29 #34
Har aldrig brugt floppy, men prøv at boote fra en og tryk enter ved Welcome-billedet og se om du ikke kommer ind i en installationsmenu.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:30 #35
Ja
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:30 #36
Okay
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2002 - 18:37 #37
der er slet ingen grund til at formatere:
1: start maskinen.
2: hvis der kommer noget grafisk snask ell. noget, tryk "ctrl + f1".
3: log ind som root.
4: skriv: "netconf".
5: sæt den til automatisk at hente ip'er.

dette kræver at pakken dhcp (vist noget mere) skal installeres.
der er slet ingen grund til at oprette nogen forbindelser med password og lign.
dette skulle da lige være hvis du brugte en ATM forbindselse?
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 18:44 #38
>oz2kas - Når han bliver bedt om det, så er det vel fordi jeg bad ham køre dhcpd start og autostart kommandoerne, er det ikke korrekt? Og - da jeg prøvede efterflg. på min egen fik jeg at vide de ikke fandtes. Er det oprettelse af dhcp-server der er tale om med disse kommandoer?
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:59 #39
Okay! FEDT!
Nu er Jeg på:O)
Avatar billede omgangsdyret Nybegynder
30. august 2002 - 18:59 #40
Smider du ik lige ety svar??
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2002 - 19:43 #41
brynil > det jeg prøvede at få ham til var at bruge dhcp klienten til at hente en ip.
Avatar billede brynil Nybegynder
30. august 2002 - 19:56 #42
Ok - måske var det bedste råd han ku ha fået fra start at installere dhcp. Jeg 'troede' at den var med som standard og blot kunne aktiveres. Og desværre har jeg selv haft en masse vrøvl med at installere pakker efterflg, især pga afhængighed af andre pakker. Så jeg har brugt 'den feje' løsning at geninstallere. Især fordi det er dejlig hurtigt i forhold til Windows. Men det kommer jo nok altsammen med erfaring.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2002 - 20:21 #43
yep ;o)
har nemlig selv haft samme problem da jeg kørte rpm baserert....
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. august 2002 - 20:21 #44
Men er da glad for at det virker nu.