Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
30. august 2002 - 16:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til database ??

Hej Eksperter.

Jeg ville gerne have lidt hjælp til at lave en database til en edonkeyside (lidt a'la  sharereactor) men jeg har ikke meget forstand på databaser, hvad gør jeg ???
Avatar billede jkrons Professor
30. august 2002 - 16:35 #1
Jeg kender ikke den pågældende side, men det vigtigste er at finde ud af, præcis hvad databasen skal kunne. Ellers kommer du ikke langt.
Avatar billede mugs Novice
30. august 2002 - 16:38 #2
Start med at fastslå, hvilke data du skal have lagt ind i db. Forestil dig, at du er i brugerens rolle, og tænk over de data som brugeren kan have interesse i. Derefter analyserer du dine data og opdeler dem, så de er i "familie" med hinanden.

f.eks data om en person.
- CPRNR
- Højde
- Vægt
- Hårfarve
Kombinationen af disse data er snævert tilknyttet denne bestemte person, og skal derfor placeres i samme tabel. som tabellens primære nøgle vælger du CPRNR, som er unikt for denne person.

Data om personens bil behøver ikke at være unikke. Derfor laver du en ny tabel med bilmærke:

- VW Passat
- Opel corsa
- Ford Mondeo

Denne biltabel har kun 1 felt nemlig mærket, som bliver den primære nøgle.

I persontabellen kan du derefter lave en kombinationsboks, hvor du laver et opslag i biltabellen og vælger den bil, personen kører i.

Håber det kan bringe dig lidt på vej.
Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
30. august 2002 - 17:40 #3
mugs>>Ehh, desværre nej.

Jeg ville så gerne kunne betale for det men kan desværre ikke love noget før til 1. November *S*

Det skulle gerne være opdelt efter "pc-spil" "PS1-spil" "PS2-spil" "Ebooks" "Musik" & "Programs"

Men jeg regnede med at der skulle være "Titel" "Link" og "downloads"
og så skulle man selv kunne tilføje et link *S*
Avatar billede mugs Novice
30. august 2002 - 17:51 #4
der er ikke et spørgsmål om betasling, for jeg laver slet ikke db for betaling her på siden, prøv evt. sfarksforum. Jeg vil heller ikke lave for point, men njeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej.

I stedet for tabellen med biler, laver du en tabel med spiltyper, den
skal indeholde f.eks et autonr-felt som primær nøgle:

- Autonummeringsfelt (primær nøgle.
- Spiltype.

I feltet Spiltype indtaster du de forskellige typer du har som

-PC-spil
-PS1-spil
-PS2-spil
o.s.v.

M.h.t. titel, link og download. Titel på hvad, link til hvad?
Hvis det er noget du skal kunne trykke på for at blive sendt videre, skal du vælge en felttype som Hyperlink.

Men igen (også som jkrons siger), få styr på dine data:

Sluk din computer, tag et stykke papir og en blyant og skriv alle de data ned, som du ønsker der skal komme ud af db, så har du også hvad der skal puttes ind i den.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
01. september 2002 - 07:10 #5
Hej
I stedet for cprnr vil jeg foreslå at bruge ip-nummert, det kan maskinen selv finde, ved opload til din side, så sparre brugeren at indtaste det.
Vh Henrik
Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
02. september 2002 - 16:03 #6
Ehh, det lyder alt sammen MEGET forvirrende *SS*

ehh, hvor skal jeg lave det der felt "spiltype" ???
Titel på spil/program, et link til edonkey, det bliver tiføjet i edonkey *S*

Jegved ikke om jeg kan overskue at gå igang med det *S*
Avatar billede mugs Novice
04. september 2002 - 15:57 #7
romms4rent.dk < Jeg tror du skal atarte helt fra bunden, og får lidt viden om Access inden du begynder på nogen hjemmeside halløj. hjemmesider har jeg ikke styr på, men jeg kan tilbyde en række lektioner i Word om, hvordan du laver en db i Access97. Der medfølger den færdige db, så det vil give dig en mulighed for at sætte dig ind i stoffet.

læg din e-mail hvis du er interesseret.
Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
05. september 2002 - 19:43 #8
mugs>> Ja tak det ville godtnok være en STOR hjælp *S*
Avatar billede mugs Novice
05. september 2002 - 20:24 #9
Øhhh > hvortil??
Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
05. september 2002 - 23:14 #10
mugs>> du skrev:
>>"hjemmesider har jeg ikke styr på, men jeg kan tilbyde en række lektioner i Word om, hvordan du laver en db i Access97. Der medfølger den færdige db, så det vil give dig en mulighed for at sætte dig ind i stoffet.

læg din e-mail hvis du er interesseret."<<

hvad mener du med "hvortil"???
Avatar billede mugs Novice
06. september 2002 - 16:09 #11
Ja det skrev jeg, og jeg forstod på din kommentar 5/9 kl 19:43, at du gerne vil have disse lektioner.

Men hvortil skal jeg sende dem. Kort sagt, så mangler din e-mail adresse.
Avatar billede rooms4rent.dk Nybegynder
06. september 2002 - 23:03 #12
mugs>> Åhh, det må du meget undskylde, min mailadrese er "mivs31@hotmail.com" :)
Avatar billede mugs Novice
06. september 2002 - 23:45 #13
Filerne er sendt - men er kommet retuer med meddelelse om, at der ikke er plads.

De fylder ca 11,5Mb. Har du plads i din mailbox? Må jeg zippe dem?