Avatar billede -2000haj Nybegynder
30. august 2002 - 15:50 Der er 11 kommentarer

Exchange server

Hejsa..

Inde på vores arbejde har vi en exchange som der ikke er blevet laver service på siden november. Den ligger på drevet D: og den har så lavet det fiktive E: drev.

Men det er fyldt op. Der er 4 mb tilbage på det. Så der er et par services der ikke vil starte og det fiktive drev er væk.

Hvad kan vi gøre nu for at få den i luften igen, foruden at jeg er blevet bevilliget et exchange kursus :)

Jeg bliver selfølgelig extra glad hvis der er en der kommer med et hurtigt svar. Det skete her til eftermiddag kl. 15:30 og vi skulle gerne køre igen mandag.

James
Avatar billede zinus Nybegynder
30. august 2002 - 15:52 #1
Jeg kunne forestille mig, at det er "internet mail service" der ikke starter - den kræver mindst 10 MB for at komme i luften.

Frigive noget plads!

Er det Exchange 5.5 eller 2000 ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2002 - 19:51 #2
Først skal du tage en fuld backup.

herefter skal du laver 3 batchfiler og placere disse i exchange biblioteket (du kan se placering i filens tekst). Disse filer er

Rydmta.bat

@echo off
net stop msexchangemta
d:
cd \user\exchdata\mtadata
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
d:\user\exchdata\mtacheck /rd /rp /v /f d:\user\exchdata\mta.log
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
c:
cd\
net start msexchangemta
exit

DBFIX.bat

Echo off
net stop msexchangeis
isinteg -pri -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,mailbox,message,morefld,msgref,fldrcv,oofhist,rcvfld,fldsub,msgsoftref -l priv.log
isinteg -pub -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,message,morefld,msgref,artidx,newsfeed,newsfeedref,fldsub,msgsoftref -l pub.log
net start msexchangeis

DBCHECK.bat

@echo off
net stop msexchangemta
net stop msexchangeis
net stop msexchangeds
net stop msexchangesa
eseutil /g /ISPRIV 0
eseutil /d /ISPRIV 0
eseutil /g /ISPUB 0
eseutil /d /ISPUB 0
eseutil /g /DS 0
eseutil /d /DS 0
net start msexchangesa
net start msexchangeds
net start msexchangeis
net start msexchangemta
exit

Disse køres i rækkefølge, og vil tage exchange serveren offline, gennemføre vedligeholdelse, og sætte den online igen. Dette bør du gøre jævnligt. Jeg gør det selv en gang om ugen

Til sidst skal du tage en fuld backup igen.

Slettet mail står i din database det antal dage du selv har sat + til første fulde backup.

Herefter skulle du have meget fri og ´din server skulle køre problemfrit
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2002 - 21:52 #3
Bed dine brugere om at slette mails de ikke skal bruge..
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2002 - 21:52 #4
Jeg ved godt at det ikke er løsningen, men at løsningen er flere/større harddiske.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2002 - 22:06 #5
Begge dele, men Microsoft jet databaserne er lidt ustabile og kræver vedligeholdelse, ellers standser servicene og kan ikke genstartes.

Jeg gør selv det at jeg udsender en slemmeliste ca. hver anden uge med angivelse af alle brugere hvis mailbokx er større end 10 Mb, samtidig er exchange indstilet til at advare brugerne når mailboksen bliver større end 10 Mb. Efter jeg er begyndt på dette er min datagase fil blevet halveret i størrelse.

Vedligeholdelse bør dog køres ugentligt
Avatar billede -2000haj Nybegynder
30. august 2002 - 22:14 #6
Jo jo..

Der er 16 gb til disk.. Og de bat filer er virker ikke lige til min 2000 exchange. Den skal vist tilpasses lidt.

James
Avatar billede goulduck Nybegynder
30. august 2002 - 22:16 #7
10 MB - det var ikke meget .. men du har måske mange brugere?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2002 - 22:23 #8
Jeg er ikke helt sikker på at de virker til 2000, men det kan du sikkert se på technet. Du skal huske at databasen først bliver mindre efter fuld backup.

Hvis det er længe siden du har gennemført vedligeholdese og backup, skal det gennemføres et par gange før det virkelig slår igennem. Det er det samme som en defragmentering af dine diske, den bliver også lidt bedre hver gang du gennemføre den (med måde selvfølgelig)
Avatar billede simob Nybegynder
03. september 2002 - 18:23 #9
Hvis i er interesseret i nogle nye IT-bøger som jeg vil sælge billigt så se:

http://www.eksperten.dk/spm/253193

Vi må jo hjælpe hinanden :-)

P.S. undskyld forstyrrelsen
Avatar billede resten Nybegynder
03. september 2002 - 21:46 #10
Der er taget kontakt til denne bruger simob.

Resten\CoAdmin
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 19:44 #11
lukketid