Avatar billede cheshire Nybegynder
29. august 2002 - 18:44 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Hvad er bedst? amd eller intel.

Hejsa.

Jeg står netop og skal have min maskine opgraderet og har osse en formodning om hvad der skal puttes i den af hardware.
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre andres mening om hvad der er bedst p.t at investere i og mine spørgsmål lyder derfor sådan her.

skal jeg have amd i eller er det intel jeg skal købe og når jeg nu har valgt dette hvad er så bedst at sætte i af processorer ?

hilsen cheshire
Avatar billede brixz Nybegynder
29. august 2002 - 18:48 #1
AMD laver prossorere der er clockede i forvejen,
jeg vil rekomendere Intel :)
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 18:48 #2
Næste gang jeg opgradere køber jeg nok en dual P3 med DDR ram. Det er billigt og det er nok det bedste man kan købe næst efter en mellem stor AMD XP.
En ting er sikker P4 skal man ikke købe så heller en dual P3. P3en er en ikke specielt ældre teknologi og den er bare hurtig. P3 er også meget billigere.
Hvis du køber en P4 så skal du have et bundkort med SIS648 chipset og RD 1066 ram.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 18:49 #3
Kommer lidt an på hvad du skal bruge den til. Er det office m.v. skal du ha' en Intel, er det spil og sådan så er det AMD.
Avatar billede simonvalter Praktikant
29. august 2002 - 18:50 #4
jeg har både en athlon og en p4 og de sparker begge røv .. men min p4 bliver ikke så varm og skal derfor ikke have så kraftig køling og larmer derfor ikke så meget.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 18:50 #5
Det er vidst omvent der bbs... Intel er bedre til spil end AMD. Intel CPUer har multitasking som gør at den køre bedre under spil specielt hvis man har programmer i baggrunden.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
29. august 2002 - 18:55 #6
random_act _> når man køre Pentium4 siger du at man SKAL have RD RAM (understøttelse?)..jeg kører en P4 2Ghz på et bundkort der ikke kan tage RD, men derimod DDR.. det er langt fra et krav..det er bare endnu en god ting ved Intel :)
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 18:58 #7
Der er jo ikke noget krav, der er også motherboards til P4 der bruger SD ram. Man kan bare kun udnytte en P4 max hvis man har RD Ram.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:05 #8
bbs har helt ret der. Det er for at få det hele ud af P4eren at man skal have RD ram (alt andet end det bedste RD ram er latterlig (1066)). hvis man bruger DDR sammen med ens P4 kan man lige så godt have godt en AMD XP for DDR ram, med mindre det er PC-3200 der køre alle 400MHz de kan.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:07 #9
Ej, det er nu heller ikke helt rigtigt. En P4 er stadig hurtig med PC2400 og opefter, og det er bestemt ikke latterligt at bruge DDR PC2400 og opefter til sådan en.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
29. august 2002 - 19:08 #10
heh..var 1066 overhovedet opfundet da P4 blev sendt på markedet?
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:08 #11
Øh naj!
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
29. august 2002 - 19:10 #12
og vil nu sige at mine 512 mb pc2100 kører fint med P4 :)
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:11 #13
Nej det var de ikke. Men de har nu altså udvidet P4eren til 533FSB siden så den kunne arbejde for fuld skrue med RD 1066.
DDR ram er latterelige til P4. Det er mishandling af en P4 at bruge så ringe ram til den. Det eneste jeg kan tåle at se til en P4, hvis det skal være DDR, så er det 3200 for det er det eneste der kan måle sig med RD 1066.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:12 #14
Jeg tror også bestemt at de kører fint, du får bare ikke alt saften og kraften ud af processoren ved så "langsomme" ram.
Avatar billede skeffen Nybegynder
29. august 2002 - 19:36 #15
AMD er bare skrøbelig, så hvis du skal overclokce osv, så køb intel.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:38 #16
Det er ligegodt, det er fuldstændigt ligemeget. Det du skal gøre er at købe den der er billigst.

Der er næsten ingen forskel

VH

IT - Supporter

Thomas Kristensen
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:39 #17
AMD er også noget lort at sætte en køler på. En hel del af alle de gange en privat person sætter en køler på en AMD flækker han en del af den eller simpelhen flækker den midt over.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:41 #18
Nej det er noget pjat, jeg har prøvet at sætte en køler på en AMD og det var der ingen problemer i.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:41 #19
Det at du er IT supporter skulle det betyde noget?? HA (jeg er ved at blive uddannet som det...)
Udover prisen skal man også kikke på hvilken en der brænder flest af a. Intel har bedre gennemsnits leve tid end AMD.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:43 #20
Har du da set en eller hørt om en intel eller AMD der er stået af p.g.a. alder? Nej vel.. Latterlig påstand.
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:45 #21
Nåhh så det synes du jeg har været it - supporter i ca. 10 år nu så jeg tror nu jeg har lidt mere viden end dig.

Desuden er det med hvad der er bedst også et spørgsmål hvordan de bliver behandlet dem som hele tiden skal rode kan brænde både Amd og Intal Og andre mærker.

Så buuhh buhh
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:45 #22
Jeg kender mindst 3 som har smadret AMD CPUer ved at sætte blæser på, de er alle 3 meget gode til det med HW (en af dem lever af at samle maskiner).
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:45 #23
Det vil jeg give bbs ret i.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:49 #24
Jeg har arbejdet med computere i over 15 år så jeg tvivler du har mere general viden end mig. :)
Ja det med om man skal rode siger også en del.... Intel skal man købe hvis man skal rode med den for AMD brænder af hvis man kikker forkert på den... (har aldrig brændt en CPU af i mit liv, men folk jeg stoler meget på siger det samme som jeg har skrevet om AMD/Intel forholdet).
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:51 #25
Har du da set en eller hørt om en intel eller AMD der er stået af p.g.a. alder? Nej vel.. Latterlig påstand. <--- Det er leve tiden med en pilfinger jeg mener... Men jeg har hørt og set op til flere CPUer der er stået af p.g.a. alder (mest T-birds og Duruns, ingen af de to kan klare max stress i mere end 2 år.)
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:53 #26
Det må jeg give dig ret i.

Men på den anden side hvis man køber en AMD og ikke piller ved køleren kan den holde mindst ligeså langtid som Intel.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:53 #27
Jeg har tilfældigvis en SlotA AMD ThunderBird processor på 700MHZ, overclocket fra 650. Den kører fint med sine 60c, og den har den gjort i snart 3 år..
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:55 #28
Ja men er det som render server med 100% forbrug??? nej vel.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:55 #29
Det kommer igen ned på hvad den skal bruges til....
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:56 #30
Jeg bruger den nu 24/7 til webserver. Der er installeret linux + apache på den, virker fint.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 19:58 #31
Det æder ikke 100% heletiden og hvis det gør så er du ikke for smart til at sætte det op....
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
29. august 2002 - 19:58 #32
Jeg har altid sagt at hvis amn ikke piller ved det. Kan det holde i meget llang tid. Det er først når man skal til at opgradere problemerne kommer.
Avatar billede bbs Nybegynder
29. august 2002 - 19:58 #33
Den er måske ikke 100% loaded 24/7, men den er 60c gennemsnitligt..
Avatar billede is Nybegynder
29. august 2002 - 20:02 #34
Hej cheshire (og I andre "kloge" hoveder)
For få mdr. siden fik man mest CPU for pengene hos AMD.
Men idag skal du vælge Intel P4, de er nemme at overclocke, og skal nok holde til det, hvis man clocker med måde.
Avatar billede random_act Nybegynder
29. august 2002 - 20:07 #35
Hvad var det lige tempraturen havde noget med noget som helst at gøre??
Tempraturen har ikke meget at sige på andet end stabiliteten lige her og nu.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
30. august 2002 - 11:25 #36
Jaaa.... nu skal vi jo ikke rose P4'eren ALT for meget... jeg er helt klart INTEL-FAN!!! MEN jeg er skuffet over INTEL's nye P4 serie...

Diverse tests har jo vist at selve ydeevnen på en god gammel P3 EB'er er højere end de nye P4... så tager man en P4 1 Ghz og 1 P3 1 Ghz... med ligemeget cache osv... så vil P3'eren løbe fra P4'eren!!!

Skuffende MEN sandt!!!

Men lad os ikke håbe at de bliver ved med den slags numre de INTEL folk... eller får de da et problem på et eller andet tidspunkt!!!!!
Avatar billede geronimo Nybegynder
30. august 2002 - 15:11 #37
Åh køb dog AMD deres CPU'er er jo vildt billige for øjeblikket;

En 2000+ CPU fra AMD koster ca. 950 kr. en 1800+ koster ca. 750 kr.

En P4 2000 koster ca. 1700 kr. og en 1800 koster ca. 1650 kr.

Bundkort er vidst også billigere til AMD'erne... køling koster nok en anelse mere, men hvis du handler de rigtige steder kan du god få en god køler billigt.

Så; hvis du vil spare penge køb AMD.

Men husk, når du sætter køleren på AMD'en kan der ske det at CPU kernen kan knække, men det værste er at hvis køleren sidder skæv/forkert på så futter den af med det samme!

Jeg har nu kun futtet en AMD af men det var fordi den blev clocket lidt for meget >:D og mit bundkort ikke kunne styre volten fordi den ikke var beregnet til så stor en CPU... UPS men wtf. :D
Avatar billede domino1977 Nybegynder
02. september 2002 - 08:14 #38
Ja det er rigtgigt nok... AMD er billegere end INTEL... men husk nu på du får det du betaler for!!!!

Men det er jo den evige diskution... jeg kan ikke sige ret mere end det!!!
Avatar billede geronimo Nybegynder
02. september 2002 - 16:02 #39
Pris er ikke ligmed kvalitet... jeg har ti-tusindvis af eksempler... jeg køber som regel det billigste... uanset hvad, ikke kun PC-mæssigt men alt andet, så har jeg flere SU penge at gå i byen for.

Mit kabinet jeg gav 300 kr. for har en 300W PSU som er næsten lydløs (jeg kan ikke høre den for CPU blæseren som larmer 29 dB) og siderne er robuste, kabinettet er af fabrikatet logic concept og er købt af NYT til den pris.

Du bør mere se på hvor længe producenten har produceret proukter/produktet :D det siger mere end prisen!
Avatar billede thomaskristensen Nybegynder
05. september 2002 - 19:25 #40
Så jeg vil give dig det råd at købe den billigste, alt det andet pjat med hvad der er bedst det er noget sludder. AMD og INTEL har begge haft dårlige og gode men jeg synes bare du skal købe den billigste, andet kan jeg ikke sige
Avatar billede cheshire Nybegynder
07. juli 2003 - 08:03 #41
jeg tror nok dette spørgsmål er blevet besvaret og derfor siger jeg tak til de mange som har svaret.