Avatar billede liselise Nybegynder
29. august 2002 - 11:32 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Tekstfelt, der kun kan scrolle i vertikalt?

Er der nogen der ved hvordan man laver en tekstbox/et tekstfelt, der kun kan scrolle i vertikalt?
Den må gerne være tyndere end de der gængse html-scrolbarer.
Den skal pinedød virke både i netscape og explorer og ikke være alt for svær at integrere da jeg ikke er nogen haj.
Tak - Ingelise.
Avatar billede ace_webdesign Nybegynder
29. august 2002 - 11:35 #1
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2002 - 11:43 #2
Tænker du på noget i denne stil?

<textarea style="overflow-y:hidden; overflow-x:auto" wrap="off" cols="" rows="" name="mit felt">
En masse tekst som der kun kan scrolles vandret
</textarea>

Du må nok uddybe dit problem lidt.
Avatar billede liselise Nybegynder
30. august 2002 - 07:52 #3
(El barto)
Ok, den scroller vandret.
Det er ikke et input felt til brugeren jeg jagter, men en måde at  lægge tekst ud, der ikke scroller vandret, (heller ikke i netscape). Evt et script.
Avatar billede dennisschnell Nybegynder
30. august 2002 - 12:16 #4
Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil have, men iframe kunne lyde som en løsning. Så skal du bare sætte den til kun at scrolle vertikalt. Det virker både i ie og ns. Sig til hvis du skal have mere hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2002 - 15:18 #5
Iframes virker kun i IE og i NS6+.
Avatar billede liselise Nybegynder
30. august 2002 - 16:06 #6
Ok,
jeg vil gerne prøve en iframe. Som er hvad for en frame?
Avatar billede cdc Novice
30. august 2002 - 16:08 #7
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2002 - 16:08 #8
En iframe er en frame, der kan ligge inde i en side. Prøv følgende (indsættes i body, dér hvor teksten skal stå):

<iframe src="tekst.html" width="300" height="300" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: auto;">

I filen "tekst.html" skriver du så din tekst, som var det et normalt html-dokument.
Avatar billede liselise Nybegynder
30. august 2002 - 16:10 #9
Ja, den har jeg set.
Den lille "ting" nederst i det hvide felt, er det en scroll-bar eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2002 - 16:12 #10
Hvis du vil lave din egen scrollbar kan du se på www.twinhelix.com
Men det er lidt mere besværligt, end hvis du bare vælger standarden.
Avatar billede liselise Nybegynder
30. august 2002 - 17:13 #11
Jeg kan godt se de smarte i det. Men den virker ikke i den Netscape jeg har, som vist er ca. 5.
Kan man få sider til at åbne sig i denne iframe, ligesom med  alm frames, der har et name.?
Avatar billede cdc Novice
30. august 2002 - 17:16 #12
så skal det hedde ilayer så virker det i netscape.
Dvs man skal både lave den med ilayer og iframe
Avatar billede liselise Nybegynder
30. august 2002 - 17:27 #13
Jamen hvad er så ilayer?
Avatar billede cdc Novice
30. august 2002 - 17:30 #14
hvis du tager phornixv's svar og erstatter iframe med ilayer så virker den i gamle IE versioner og i NE
Avatar billede liselise Nybegynder
31. august 2002 - 07:59 #15
Ja det har du ret i . Men så virker den ej i  den IE 5.2.
Er der ikke noget der virker i alle?
Avatar billede cdc Novice
31. august 2002 - 10:44 #16
Nu har du lavet den som ilayer copier den og set den nedenunder og skriv iframe i stedet for ilayer.
Eks.:
<iframe src="tekst.html" width="300" height="300" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: auto;"></iframe>

<ilayer src="tekst.html" width="300" height="300" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: auto;"></ilayer>
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2002 - 12:53 #17
Du bør nærmere sætte ilayer-koden inde i iframe-koden:

<iframe src="tekst.html" width="300" height="300" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: auto;"><ilayer src="tekst.html" width="300" height="300" frameborder="0" style="overflow-x: hidden; overflow-y: auto;"></ilayer></iframe>

Men jeg er ikke sikker på, at NS4 (eller 5 for den sags skyld) forstår overflow i stylen...

P.S. IE forstår ikke ilayer. Faktisk er det kun NS version 4 og 5, der forstår det. NS6+ har været så fornuftig at skaffe sig af med alle layers.
Avatar billede dennisschnell Nybegynder
02. september 2002 - 10:18 #18
Lidt info: Det er under 4% der bruger netscape.
Brug det til hvad du vil :)
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2002 - 14:29 #19
Om det så kun var én bruger på verdensplan er det vel ikke et argument!
Avatar billede dennisschnell Nybegynder
02. september 2002 - 15:17 #20
Jo det vil jeg mene. Hvis du skal bruge det dobbelte tid på at implementere noget til en browser 4% bruger og som ikke bliver opdateret mere, så ville jeg vælge at sige det samme som man siger til folk med en opløsning under 800*600... Hvis man ikke vil følge med, må man blive efterladt. Det er GRATIS at få en browser der holder.

Men nok om det. det har jo ikke umidelbart noget at gøre med spørgsmålet, men min mening er stadig at iframe er en holdbar løsning.
Avatar billede cdc Novice
02. september 2002 - 15:22 #21
Det med browser versionen kan jeg til dels give dig ret i, uden om de virksomheder der kører i en ne 4 stadig, da de ikke selv har mulighed for at opgradere.
Og specielt at den er gratis, så hvorfor ikke opdatere versionen til en bedre.
Men den med skærmen vil jeg ikke give dig ret i. 800x600 er der stadig, hvad jeg læste sidst ca 45% der bruger, og det er for mange at smide på gulvet.
Så vil jeg heller sige at de der bruger over 1024x768 er lige meget, da der kun ligger ca. 8-10% og roder med den opløsning.
Og ikke mindst, det er ikke gratis at banke sin 15" skærm om til en 17"

/cdc
Avatar billede dennisschnell Nybegynder
03. september 2002 - 09:02 #22
Nej nej du misforstod mig. Jeg mener UNDER 800*600... det er vist også det jeg har skrevet. 800*600 er stadig standarden, men under det ber man vist selv om det.
Avatar billede cdc Novice
03. september 2002 - 09:10 #23
sorry, læste det nok lidt hurtigt, der har du ret :o)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2002 - 14:57 #24
Det er vel altid et mål at hjælpe flest mulige på én gang.
Fru Hansen ved jo ikke, at hendes dyrebare computer til 300 kr. ikke er god nok.
Avatar billede liselise Nybegynder
06. september 2002 - 13:36 #25
Det kører ikke helt.
Jeg fik sat ilayer ind i iframe. Men det ser ret forskelligt ud i IE 5.1 og netscape 5.

Jeg er nødt til at få skidtet til at virke i både Netscape og Explorer. Jeg kender en krakiler...
Pixelbredden : i IE er den høj og kun ca. 50 px bred.
I Netscape er den uafgrænset afhængig af hvor meget text der er stoppet i.

Men sig mig - hvad bruger I selv de her ilayer og iframes til? Jeg synes de er lidt ustabile eller?
Hvis I vil indlejre flere elementer i en side med iframes hvad gør I da: Alm. lag, el. alm tabel ?
De her i-ting rykker alle andre elementer nederst på siden. Kan de ikke afgrænses horisontalt?
Lidt irriterende.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2002 - 17:07 #26
Prøv at sætte scrolling="auto" ind i tagsene.
Avatar billede liselise Nybegynder
11. september 2002 - 07:58 #27
Ok tak for hjælpen. jeg fandt ikke det jeg skulle bruge, men det var da meget sjovt at prøve de her ilayers, selv om de er lidt uholdbare efter min mening