Avatar billede sbs Nybegynder
08. september 2000 - 20:16 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Macs internet er langsomt, hvorfor det?

Hvorfor går det så fandens langsomt på en mac? Den er fandens sløv på internettet. På mit arbejde har vi koblet to macs og to pcs op på samme ISDN linje.

Køre man internet fra PC\'erne er hastigheden tilfredsstillende, men køre man det fra mac, hvor den ene er en G3 og den anden en 8600/250 så går det så langsomt at man kan nå hen og tænde for pc\'en, og logge på nettet inden mac\'en overhovedet har fået indlæst siden man ønskede og se.

Jeg har aldrig prøvet en Imac, men jeg kunne da forestille mig at internettet kørte lige så langsomt da systemet er det samme.

Vi køre med IE 5 til både mac og pc, da Netscapen konstant crasher, på begge macs.

Vi har rigeligt ram på begge maskiner og køre med MacOS 8.6.

Jeg så et andet sted på eksperten at der fandtes nogle andre browsere til mac, men som ikke understøttede java og javascript fuldt ud. Så det svar er ikke tilfredsstillende.

Hvis der er en af jer der har en løsning på dette problem så er jeg meget taknemmelig.
Avatar billede itelm Nybegynder
08. september 2000 - 22:27 #1
hej
har du husket at tildele IE 5 til mer i ram med æble i både max og min den samme.?
Jeg kører fint på netscape med en 7100 med 128 mbr og isdn inge problemer men langsommere end min pc\'er som er en pIII 256 mbr
Anden årsag kan være anvendelse af appel talk har du prøvet med netværkskort 10/100 ?
HELD OG LYKKE
Avatar billede steffen Nybegynder
10. september 2000 - 08:58 #2
Foregår det hele via en router?

Hvis ikke kunne I overveje at benytte denne mulighed.
Avatar billede egonspock Seniormester
10. september 2000 - 21:33 #3
Hvis du vil have hastighed, brug iCab fra www.icab.de

Det er godtnok kun en beta, men bortset fra en smule Javascript, fungerer den meget tilfredsstillende. Men gå lige gennem preferencerne ved første opstart, der ligger mange gode ting begravet (iCabs javascript hedder InScript og man kan vælge reklamer fra) .(Tip: brug shift-æble-klik til at åbne links i baggrunden og æble-1 til at skifte vindue!)
Avatar billede egonspock Seniormester
10. september 2000 - 21:38 #4
iCab bruger i øvrigt Apples MRJ, så Java har du uden problemer der. Og så er der indbygget HTML-checker.
Avatar billede grinebidder Nybegynder
16. september 2000 - 14:53 #5
Brug IE 5, give den rigeligt RAM (har selv 10 som min. og 23 som ønsket), høj cache og slå for alt i verden Java fra!

Apples MRJ kører ikke godt. Slår man Java\'en fra kører den godt. Og Internet kører fremragende på en Mac.

/Lars
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2000 - 02:49 #6
Jeg undrer mig godtnok over hvad nogle sites, som f. eks. Jyllandsposten og Krak skal med Java på deres sites. Det er rent overkill, men det kan jo være de har aktier i alle teleselskaberne!
Avatar billede buymac Nybegynder
05. oktober 2000 - 19:41 #7
Min erfaring; alle G3 der er over 266MHz, altså Yosemite og opefter og alle iMacs undtagen den allerførste model, kan køre internet i ordenligt hastighed. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke.. men jeg synes sq oxo det er lidt underligt/irreterende
Avatar billede mathis_nybo Nybegynder
21. oktober 2000 - 20:27 #8
Min iMac kører internet som den skal, jeg vil råde dig til at anskaffe dig en af de nyere maskiner, en 400 Mhz iMac ville være passende til internet forbrug, sådan en kører jeg med og den er udemærket til det...

Jeg kører både IE 5 og Netscape 4.74, og begge kører perfekt. Hvis du overvejer ny Mac så tag og kig på www.ecommit.dk, de sælger både mac og PC udstyr så der vil du 100% sikkert finde noget godt....

Eller det kan være at PC\'eren tager det meste af forbindelsen, hvem ved???
Og med hesyn  til de andre browsere er du på rette spor, de er ikke så gode desvære...
Avatar billede logos Nybegynder
15. november 2000 - 08:46 #9
Indtil macOS X kommer hænger du på at en mac er langsommere på webben end pc\'ere.
Dette skyldes den måde macOS håndterer IP-stacken.
Når dette er sagt skal du som det allerede er nævnt tildele dine browsere RIGELIGT med ram, samt installere den seneste version af MRJ, for at få det bedste reultat.
http://asu.apple.info.com
Avatar billede sbs Nybegynder
03. marts 2001 - 17:14 #10
Undskyld den sene tilbagemelding. Jeg har vist fået slået mit abonnement fra på dette spørgsmål.

itelm >> Jeg har tildelt den mere ram. Hjalp ikke. Netkortet er også 10/100.

steffen>> Overvejer lidt at købe en en router. Men se lige mit nye spm: http://www.eksperten.dk/spm/54048

egonspock>> Har hørt lidt om iCabs, og som du siger har den jo nogle problemer med JavaScript. Jeg tager det med i mine overvejelser...

grinebidder>> Som du kan se i spørgsmålet bruger jeg også IE 5.

mathis_nybo>> IMac\'en er for lille til at arbejde med. Ikke optimalt når man arbjeder grafisk. De er ikke alle koblet på internettet, jeg har bare lavet nogle test hver for sig, så der er ikke nogen af de andre maskiner der \"stjæler\" forbindelsen.

logos>> Har installeret den seneste version af MRJ. - Og tildelt den rigeligt ram.

- Til jer der mente ram var problemet>> Jeg har endda prøvet at tildele den alt det ram der var til rådighed, og synes stadig den var langsom.

Jeg har delt pointene til jer jeg kunne bruge lidt fra.

Avatar billede sbs Nybegynder
03. marts 2001 - 17:16 #11
Undskyld den sene tilbagemelding. Jeg har vist fået slået mit abonnement fra på dette spørgsmål.

itelm >> Jeg har tildelt den mere ram. Hjalp ikke. Netkortet er også 10/100. Desuden køre vores internet ikke over netkortet.

steffen>> Overvejer lidt at købe en en router. Men se lige mit nye spm: http://www.eksperten.dk/spm/54048

egonspock>> Har hørt lidt om iCabs, og som du siger har den jo nogle problemer med JavaScript. Jeg tager det med i mine overvejelser...

grinebidder>> Som du kan se i spørgsmålet bruger jeg også IE 5.

mathis_nybo>> IMac\'en er for lille til at arbejde med. Ikke optimalt når man arbjeder grafisk. De er ikke alle koblet på internettet, jeg har bare lavet nogle test hver for sig, så der er ikke nogen af de andre maskiner der \"stjæler\" forbindelsen.

logos>> Har installeret den seneste version af MRJ. - Og tildelt den rigeligt ram.

- Til jer der mente ram var problemet>> Jeg har endda prøvet at tildele den alt det ram der var til rådighed, og synes stadig den var langsom.

Jeg har delt pointene til jer alle sammen, selvom jeg ikke rigtigt har fået løst problemet.