Avatar billede kashmir Nybegynder
28. august 2002 - 23:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Adsl- forvirret (router, usb modem, switch, hub, cc, tdc mm)

Nu ligger landet så'n at jeg skal til at bestille en adsl forbindelse. Jeg bor pt hos mine forældre, som har fastnet tlf hos tdc, hvis det har noget at sige.

1 . Hos tdc siger de, at de ikke låner routere ud, men kun modem, er det skidt ? og hvorfor ? De påstår dog at man ligeledes sagtens kan koble flere pc'ere på, selvom man blot får udleveret et modem, hvilket jeg ikke fatter?

2. Hos cybercity, låner du en router for 500kr, men ud over det skal du selvfølgelig erhverve dig en switch eller en hub, hvilket jo løber op i pris.
Ligeledes har jeg hørt at cybercity's net er over kabel i jorden (kober) hvorimod tdc's er over tlf nettet????

Jeg tror ikke der er gravet et kabel ned på vores vej nemlig :-(

Prismæssigt er tdc vel det billigste, de tager 495 for oprettelse og ikke mere. ud over det skal der så invisteres i switch/hub ting, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, med deres modem?

Cybercity tager også 500kr for oprettelse, men udover det, 500 for lån og router. Ligeledes er det nødvendigt at købe switch/hub.

Så sådan som jeg ser det, er cc egentlig 500kr dyrere end tdc eller hvad?? og hvor vigtig er den router vs modem ting ?

Mange spørgsmål, håber på nogle gode svar.
Avatar billede master_orion Nybegynder
28. august 2002 - 23:28 #1
Okay..! Rolig nu. :)

Det med at du får et modem hos TDC og en router hos CC Det skal du ikke tage så tungt. Du kan en del sjove ting med sådan en router, men så sjovt er det heller ikke..

Det modem du får fra TDC er faktisk rigtig godt jeg har selv sådan et..

Her fra er der ingen forskel på TDC og CC
Kober kabler.. Jeps det er det som både TDC og CC bruger.. Og faktisk er det TDC's kabler som CC har lejet sin ind for at få lov at bruge.  :) Det er det samme! faktisk det samme som din fastnet telefon bruger så jo du har kabler ind i huset.. :)

Med hensyn til Swich/hub så skal du lige meget hvem du vælger have fat i sådan en hvis du vil sætte flere end 1 computer på nettet.

Jeg ved ikke med CC men TDC giver din den mulighed at købe flere computer online for kun 10 ekstra pr. måned for 2 ekstra ip'er ud af til. Og det er godt og billigt.. (dog kun op til 8 med privat pakken)

Så alt om alt er at TDC ville være mit forslag til dig, da du spare penge til at leje en router og der for kan købe dig en lille swich. :)
Avatar billede pro Nybegynder
28. august 2002 - 23:28 #2
Jeg har CC og man får lånt en router af dem. Der skal ikke bruges andet end en router, når man har CC! Oprettelse incl. router = 995,-

Desuden... CC er billigere om måneden end TDC er! Hastigheden er den samme, og de kører forreste begge på tfl. nettet!

//pro
Avatar billede pro Nybegynder
28. august 2002 - 23:31 #3
Hos CC betaler man ikke mere for at sætte flere computere på nettet! Jeg kan have 400 computere sat i en hub, uden ekstra omkostninger.

En alm. 5-ports hub, koster ca. 250,- kr.

//pro
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
28. august 2002 - 23:33 #4
Jeg troede også der skulle graves op i haven og vejen, men jeg tog helt fejl. Det er ganske simpelt at installere ADSL - det var det i hvert fald hos mig. Hvis det endelig er at du skal have gravet vejen op, så går jeg da ikke ud fra at det bliver dig der skal betale for det.

Jeg synes det er fedt med en router (Cisco 677 fra CyberCity) fordi den har indbygget firewall for at mindske risiko for hackerangreb der jo sagtens kan forekomme idet man hos CyberCIty har fast IP, hvilket gør det meget nemmere at opsætte forskellige former for servere (Http, ftp osv).

Hvis du vil lave netværk kræver det en 5-8 ports n-way switching hub (det som stort set alle steder kaldes en switch) med uplink port. Lad være med at købe en normal hub. Der er stort set ingen prisforskel. Min switch kostede 3-400 kr. (en "Longshine LCS-883R-SW800M+"). Den er fed nok.

Jeg ved ikke rigtig hvor du har hørt at man skal betale for at leje en router - det har jeg da aldrig skulle betale for....

Jeg skulle heller ikke betale for oprettelse - det skal man kun med de aller hurtigste forbindelser.

Desuden er fordelen ved routeren at man ikke skal "ringe op" som med adsl-modemmet fra tdc. Man skal heller ikke installere nogen drivere med routeren fra cybercity. Det virker bare. Jeg synes også supporten hos Cybercity er vildt god, man kan bare ringe og så fikser de alle problemer.
Avatar billede master_orion Nybegynder
28. august 2002 - 23:39 #5
Pro< ja men de 400 computer eller hvor mange du vil sætte på har ikke "ægte" ip'er som er ude på internettet.. det er bare de alm klasse C netværks adresse som du deler ud af i massevis.. og med den router som der følger med CC kan du næste helt sikkert kun have 254 maskiner på.. :)
Avatar billede pro Nybegynder
28. august 2002 - 23:53 #6
ja ok, så "kun" 254 maskiner, tror heller ikke at kashmir skal have flere på.

det var bare for sådan at pointere at det ikke er nødvendigt med flere IP adresser, som TDC gerne sælger ud af.

jeg er sq også ved at dø af grin når jeg ser deres reklame for deres "netværks-pakke" til 600 kr.
Avatar billede master_orion Nybegynder
28. august 2002 - 23:58 #7
pro< du har stadig ikke forstået det..! De ip'er som de sælger ud af er eksterne ip'er..! og ikke interne ip'er de ip'er som CC har deres router til at dele ud hedder 192.0.68.??? og er interne ip'er..! Hvis du vil sætte en ftp op kan du ikke det før du har fået routeren til at sende alt trafik videre på port 21 fx. mens hvis du har TDC og har deres bare 2 ip'er så kan begge uden at tænke på noget som helst sætte en ftp-server op.. Og det er det jeg syntes er smart. . og hvis du vil have en klasse C netværk som CC uddeler så kan du ganske let sætte en server op som deler internettet. eller invister i en router...!
Avatar billede rebecca Novice
29. august 2002 - 08:13 #8
pro>>>tdc adsl er billigere f.eks 256/128 hos tdc 35o kr hos cybercity 360 kr.
Avatar billede rebecca Novice
29. august 2002 - 08:32 #9
ovenstående er Netexpress pris
Hos Teledanmark bredbånd koster det 362 kr pr. måned men tilgengæld  får man så også
Indeholdt i prisen er:
- Internetabonnement
- Favoritaftale:
- Rabat på fastnetsamtaler
- BeskedSvar
- VisNummer
- Viderestilling
- Banke-På (Kun ISDN)

Basis udstyr
Modem, skillefilter samt diverse kabler udlånes af TDC Tele Danmark

Du kan sagtens koble op med flere pc'er på nettet på samme tid med tdc modem, det kræver en switch/hub og det pjat som nogen skriver med at man skal ringe op passer ikke når din pc er koblet op med tdc modem er du always on (har selv samme opkobling med 2 pc'er derfor ved jeg det)hos teledanmark bredbånd kan du også vælge at købe en route
Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
29. august 2002 - 08:33 #10
Avatar billede pro Nybegynder
29. august 2002 - 15:57 #11
rebecca -> 256/128 er jo som sådan ikke ADSL, hastigheden svarer til ISDN.

Hvis man nu vil have "rigtig" ADSL, 1024/256 eller 2048/512, så er CC da klart billigere.

Der er absolut ingen fordel ved at købe 256/128 ADSL !!!

//pro
Avatar billede master_orion Nybegynder
29. august 2002 - 16:13 #12
pro< det er jo ikke helt rigtigt..! ADSL er hvad ADSL nu en gang er..! Det du mener er at Bredbånd er 1Mbit+
Og jo der er da noget ved at have en så lille ADSL forbindelse.. Du er altid online for en fast lille pris om måneden.. Der er da meget rart. Har selv en TDC ADSL Bredbånd 256/128 og ja TDC "lyver" ved at kalde det bredbånd. ;)
Avatar billede pro Nybegynder
29. august 2002 - 17:15 #13
master orion -> Det var nu også lidt det jeg mente.

Folk blander tit bredbånd og ADSL sammen. Og når der så står ADSL (eller bredbånd) bagefter f.eks. 256/128, så er der mange der tror at der kører meget hurtigere.

I realiteten køere ISDN og ADSL 255/128 ved nøjagtig samme hastighed. Det var i den retning jeg tænkte, da jeg sagde at der ikke er nogen fordel ved at købe ADSL frem for ISDN.

//pro
Avatar billede rebecca Novice
29. august 2002 - 20:44 #14
pro mig bekendt kører isdn kun med 128/64
Avatar billede rebecca Novice
29. august 2002 - 20:50 #15
Desuden ved du åbenbart ikke hvad du taler eller også er det vist længe siden du har tjekket priserne, prøv lige at tjekke priserne hos cc og teledanmark, cc tager 895 kr for en 2048/512 tilsvarende forbindelse 2048/512 hos teledanmark koster 792 kr
Avatar billede master_orion Nybegynder
29. august 2002 - 20:53 #16
Jeg vil give rebecca ret i at isdn kun kære 128/64 men man kunne jo tro at pro snakker om en DUAL ISDN..! Men nok off topic snak, Knægten ville gerne vide noget om ADSL og ved nok godt hvilken hastidhed der er snak om når der bliver sagt ADSL 256/128 :)
Avatar billede kashmir Nybegynder
31. august 2002 - 22:02 #17
Tak for alle svarerne, nu er jeg blevet lidt klogere :)

Har dog stadig et enkelt spørgsmål:
hos TDC siger de, at der kommer sådan et filter ting, der deler tlf og inet. Dvs. at elle tlf stik, bliver samlet i en box, der hvor inet stikket bliver??? Kan det være rigtigt?  De siger at en teknikker kan ordne det for 495, men det vil jeg sku ikke give. Så kan jeg jo ligeså godt købe hos cybercity og leje deres router for samme pris, og undgå tlf problemet.

Grunden til jeg vil vælge tdc, er det med at det er 500kr billigere, men det nager mig lidt med de tlf stik, mine forældre har 3 tlf's i huset og kan ikke acceptere de skal stå samme sted.
Avatar billede rebecca Novice
01. september 2002 - 21:22 #18
Det er et delefilter dvs. det deler dine telefonsamtaler og dit internet så du kan begge dele på samme tid, prøv at kigge her der står det hele
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2723.htm
Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
10. september 2002 - 21:55 #19
Kashmir>>>> hvad med at lukke spg. hvis du har fået dit svar :o)
Mvh.Rebecca
Avatar billede kashmir Nybegynder
11. september 2002 - 22:33 #20
jow, men hvordan lukker jeg det ?+?

Har forresten bestilt hos cybercity 384/128 med router.
Avatar billede rebecca Novice
12. september 2002 - 22:09 #21
det har du åbenbart fundet ud af :o) ved at acceptere et eller flere svar
Mvh.Rebecca
Ps...Håber du blev klogere