Avatar billede the_duke Nybegynder
08. september 2000 - 14:41 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

ADSL forhold til fastforbindelse

Hvad er forskellen på en fastforbindelse og en ADSL forbindelse. Kan man gå fra en fast til en ADSL, uden problemer i et netværk med ca. 30 brugere.
Avatar billede krusell Nybegynder
08. september 2000 - 15:06 #1
Følger lige med her...
Avatar billede nk Nybegynder
08. september 2000 - 15:15 #2
Teknisk set er der massere af forskelle mellem ADSL og fastforbindelse, men den vigtigste forskel er følgende:

Med en fastforbindelse til en seriøs internetudbyder, har du hele den båndbredde som du har købt(fx 2 mbit) til rådighed hele vejen fra dit firma og til internetudbyderens trafikudvekslingspunkt(der hvor udbyderens netværk er forbundet til andre udbydere).

Med en ADSL har du fx 2 mbit til din nærmeste telefoncentral. Derfra deler du en fastforbindelse på fx 10 mbit med de x antal andre som har en ADSL til samme telefoncentral. Dvs. at hvis der er 400 som har en ADSL linie til telefoncentralen, og de allesammen benytter linien samtidigt, er den faktiske båndbredde til nettet fx 10mbit/400=0.25 mbit.

Desuden så burde kvaliteten af den linie du får når du køber en fast forbindelse være en del bedre(rent service/oppetids mæssigt)
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
08. september 2000 - 15:18 #3
Jeg vílle helt klart bruge en fastforbindelse til et netværk med 30 pc\'er pga det er som nk har skrevet ovenover
Avatar billede the_duke Nybegynder
08. september 2000 - 15:27 #4
Jeg kan godt forstå, at man dele linjer med andre der har ADSL, men TDK lover en garanteret båndbredde på det man bestiller.

Mit firma har en fastforbindelse til CC på 256 kb, og vil gerne bestille en 2 mbit fra TDK proacces.

Der skal være mange på centralen før at forbindelsen kommer ned i den størrelse.
Avatar billede joker73 Nybegynder
08. september 2000 - 17:48 #5
>>>The Duke... Det du også skal huske(som nk skriver) er at det er et meget forskelligt service neveau på ADSL og en fast linie.. Med en ADSL kan du jo risikere at der adskillige timer før TELEDK bare kigger på evt. liniefejl..

Hvis din virksomhed er afhængig af ISP-adgang så vælg en fastlinie. Der er PT alt for mange børnesygdomme der følger med en ADSL..

Joker
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. september 2000 - 21:31 #6
Men hvis det er penge pungen som taler, så er ADSL nok vejen .. ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2000 - 23:51 #7
Antenneforeninger er også begyndt at tilbyde fastnetforbindelse til mindre priser end ADSL. Til omkirng 175,00 til 200,00 kr. pr. måned 10 Mbit forbindelse. Der bliver man koblet op direkte på lyslederkabler.
Avatar billede the_duke Nybegynder
21. september 2000 - 16:11 #8
Undskyld at jeg ikke har givet dem før, men jeg har været på ferie. Min løsning blev at jeg betiller en ADSL forbindelse til vores firma og stadig beholder vore faste. ADSL bruger vi til at brugerne kan surfe på og den faste forbindelse bruger vi til mail og Web serveren. Hvis ADSL går ned går vi bare over på den faste forbindelse, via routeren. ret smart......