Avatar billede 2re Nybegynder
28. august 2002 - 15:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Degauss ?

Jeg har en  Samsung Syncmaster 959bf skærm. Når jeg slukker for skærmen med power knappen og derfter tænder for den (eller hvis jeg slukker på stikdåsen), så fremkommer samme lyd som hvis jeg bruger deagauss funktionen.
Nu er det bare sådan et jeg mener at kunne huske at man ikke må overdrive degauss. I skærmens manual står der at der minimum skal gå 30min før man må degausse på ny. Men intet om hvorvidt skærmen tager skade hvis man bruger funktionen fx tre gange dagligt.
Spørgsmålet er altså, bliver skærmen degausset hver gamg der tændes for strømmen på en helt slukket skærm? Og i givet fald tager den så skade af det?
På forhånd tak for hjælpen
2RE
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. august 2002 - 16:01 #1
min Videoseven S70 degauss'er også hvergang jeg slukker den..

og jeg tvivler på at tager skade af at blive degauss'et 3 gang om dagen!
Avatar billede limemedia Nybegynder
28. august 2002 - 16:07 #2
jeg har en Sony G420, den degausser hver gang den tændes... Kan ikke forestille mig den vil tage skade af at degausse.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. august 2002 - 16:49 #3
degauss er jo intet andet en at afmagnisere skærmen.. og dit TV gør det jo også når du slukker det..

http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci213666,00.html
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. august 2002 - 16:50 #4
Den tager ikke skade af det. Det der sker, er at den afmagnetiser skærmen.
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. august 2002 - 16:51 #5
Avatar billede 2re Nybegynder
28. august 2002 - 17:15 #6
Jeg ved godt hvad degauss betyder, havde bare læst i manualen til en af mine gamle skærme at man ikke ligefrem skulle overdrive det...Noget med at gitter masken ville tage skade, og min egen må altså højest degausses med 30 mins mellemrum..
Men det ser ud til at være ok at slukke helt for skærmen adskillige gange i døgnet.
Avatar billede 2re Nybegynder
28. august 2002 - 17:16 #7
Point til rkhdk da hans svar var det mest dækkende....
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. august 2002 - 17:18 #8
Takker For Pointz! ;o)

Jeg har min PC kørenede mere eller mindre hele ugen.. jeg slukker skærmen når jeg går fra den.. så jeg tænder og slukker den ca 10-15 gang daglig.. og jeg har *endnu* ikke oplevet problemer med det.. (og skærmen er vel ca 2-3 år gammel)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. august 2002 - 17:23 #9
2re => er det ikke på tide du lukke de 2 åbne spm du har?

http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=2re&option=22

http://www.eksperten.dk/regler.phtml $ 2.11
"Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk"
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. august 2002 - 17:26 #10
det er selvfølgelig $ 2.1.11 ;o)