Avatar billede deleurangutang Nybegynder
28. august 2002 - 09:51 Der er 49 kommentarer

Programforskel

Jeg har undret mig over hvorfor der er så stor  forskel på 3D max og programmer som Lightwave og Maya, ud fra hvad jeg har set. De sidste synes at kunne lave de flotteste stills, animationer har jeg ikke set så meget af. Specielt graden af realisme er bedst i de programmer. Er det fordi grafikerne generelt er bedre, evt. arbejder i film/animationsbranchen eller ..? Vil gerne høre fra eksperter..
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
28. august 2002 - 11:49 #1
Lightwave har jeg ikke arbejdet nok med til at kunne udtale mig om men Maya / Max...
Max har udviklet sig extremt meget de sidste par opgrades.
Maya er kendt som en bedre program og Maya er også klart mere populært ude i de store firmaer.
Men det ser ud til at udviklingen går hurtigere i Max og den kommer hele tiden tættere på Maya selvom der stadig er noget vej endu..
Max mangler stadig en del i UV Mapping, Partikels og en smule Animation.
Max er tilgengæld foran i Polygon modelling.

Men for mig at se har Funktioner ikke meget med 3d programmets styrke at gører.
Grunden til at Maya bliver brugt mere og mere er pågrund af dens flexibilitet.
Ser man på alle de store programmer som XSI, Lightwave, 3DMax, Maya så kan de stort set alle sammen det samme idag pågrund af den enorm konkurrence der foregår blandt 3d programmer idag.
Derfor er det andre faktorer der går ind for et godt 3d program og det er Flexibilitet, User Interface, Arkitektur.
Og det er på de områder som jeg syntes Max er Alt for langt bag ud i.. Det er nettop også noget man lige sådan fixer uden at omprogrammere hele programmet.. Det er også derfor Discreet vil omprogrammere Max så de kan komme op på nivu med Maya, XSI..
Med Flexibelt mener jeg at man skal kunne arbejde så hurtigt og nemt som muligt i programmet.. Det skal værer stabilt og man skal nemt kunne håndtere og manipulerer data nemt og hurtigt og.. flexibelt.
Maya var bygget til nettop at værer meget flexiblet.. Og akitekturen ( Måden programmet er bygget op på ) har også vundet masser af priser.
Det er flexibilitet folk vil have idag for at bedre kunne overholde deres deadline.. Og det har Discreet fundet ud af hvilket er derfor de er igang med at omprogrammere Max.. Men det kan tage mange år før det er færdigt.
Det er præcis det som jeg syntes gører Maya til sådan et godt program.
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. august 2002 - 11:54 #2
Det er da det dummeste jeg har hørt længe.
Ligesom at sige folk der bruger photoshop er bedre end folk der bruger PSP.
Kender en del der foretrækker 3dsmax frem for andre programmer også firmaer. Så ved ikke lige hvor du har det fra.
Det er selvfølgelig kendt at 3dmaxs render ikke er den vilde men det kan man ordne på andre måder.
Så for mig lyder det som om du er fuldstændig uviden eller bare oprettede spørgsmålet fordi du kedede dig lidt.
Skal lige sige jeg er ikke ekspert :-)

/Michael Knudsen
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
28. august 2002 - 13:22 #3
Selvfølig er der også nogen firmaer der Max ellers ville det være ukendt..
Men jeg snakker om store firmaer.
ILM, Pixar, Dreamworks osv. bruger Maya rigtig meget.. Og efter prisen er faldet er mange spil firmaer også begyndt at bruge Maya meget..
Bare fordi du kender en håndfuld der arbejder med Max betyder det ikke at det er brugt i store firmaer.
Danmark f.eks bruger for det meste 3DMax på nær nogen af de største danske firmaer som Ghost, KM Animation som bruger Maya.
Hvis ikke du er ekspert eller kender noget til begge programmer hvordan kan du så sige at det er dumt.
Jeg ved hvordan det er at arbejde i begge programmer og jeg kender masser af folk som har den samme mennning som mig som også ved hvordan det er at arbejde i begge programmer.. Dem der siger mig imod er somregl dem som ikke kender til Maya.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
28. august 2002 - 13:47 #4
Hvad jeg siger er at Max er et udemærket program men ikke beregnet til store produktioner.. Det er dit med i film men har kun en birolle.
Og så er ( Hvis du spørge mig ) Max uflexiblet.
Og det kender jeg en del som vil give mig ret i.
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. august 2002 - 13:51 #5
mikkeljans  det var nu mere en kommentar til spørgsmålet  havde ikke læst dit indlæg inden jeg postede.  Og nej jeg kender kun lidt til lightwave og så 3dsmax. Det jeg ikke kunne forstå eller syntes lød lidt dumt var at han sagde man lavede pænere mere realistiske ting i maya og lightwave end 3dsmax :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
28. august 2002 - 13:53 #6
det jeg ville frem til var at de kommer jo and på manden/damen der sidder bag skærmen.  Ligesom du heller ikke kan sige at dem der bruger notepad er bedre koder end dem der bruger dreamweaver  og dem der bruger photoshop er bedre grafikere end dem der bruger PSP  og dem der kører audi er bedre bilister end dem der kører skoda osv. osv.  :-)
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
02. september 2002 - 10:46 #7
Tak for kommentarerne...Mikkeltjans. Hvis jeg vidste meget om programmerne ville jeg ikke spørge vel? Og nej, det er ikke kedsomhed. Hvis man skal ud og investere i et program er det rart at vide hvad det kan i forhold  til andre programmer. Måske er spørgsmålet ikke så velformuleret men jeg har fået de svar jeg kunne bruge. For nu at runde det af: Det er vel meget logisk at man med et flexibelt program der er hurtigt og let at arbejde i, HURTIGERE kan få lavet noget flot;noget der ville tage længere tid i max f.eks. Vel også logisk at et program der byder på bedre features, er dyrere (og derfor ikke så udbredt)og derfor bruges af mere professionelle folk der arbejder med det konstant, kan fremvise flottere ting. Og nej Michael...du er ingen ekspert!
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
02. september 2002 - 10:48 #8
...
Avatar billede deleurangutang Nybegynder
02. september 2002 - 13:11 #9
.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. september 2002 - 19:58 #10
det var da så lidt. Prøv næste gang at lade være med at lave svar i dit spørgsmål så, når du ikke kender til det. Bedre med spørgsmål så folk som ved noget kan svare på det.
et lille eksempel.
Istedet for at skrive  specielt graden af realisme er bedst i de programmer.
kunne du skrive.  Kan man lave mere realistiske ting i maya og lightwave end i 3dsmax.
At du kan se jeg ikke er prof. er enlig også en underlig ting.
1. Du ved ikke noget om 3d  (har du selv lige sagt)
2. Du ved ikke hvem jeg er,  du har aldrig set noget jeg har lavet.
Tror du er en mand med for hurtige konklusioner.
  Hvornår er man prof. ?
Er det når du arbejder med programmet prof.  altså tjener penge ?  skal lige sige jeg kender to der arbejder  tjener penge på at lave 3d som ikke er særlig dygtig.
Er det når du har brugt et program i 2, 5, 10 år ?
eller hvornår.
Havde jeg brugt et program i 10 år ville jeg ikke kalde mig prof.
Jeg tjener penge på det jeg laver men aligevel kalder jeg mig ikke prof.

Så syntes du skulle tænke inden du poster ellers vil du ikke blive gammelt på sådan en side som E :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. september 2002 - 20:10 #11
prof.  skulle være ekspert ;-)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
15. september 2002 - 18:22 #12
Prøv at kigge nogle af videoerne igennem på dk4.dk/sprites -> udsendelser.

Der er blevet brugt Maya til f.eks. at lave final fantasy.
Uden at have meget forstand på det, kan jeg se Maya bliver brugt til at lave kæmpe filmprojekter med - og 3dsmax bliver mest brugt til at lave effekter til film osv.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
15. september 2002 - 22:03 #13
3DMax bruges ikke så meget til at lave effecter til film.
Max blvier stort set aldrig brugt i film.. Og hvis det gør er det en meget lille rolle det har fået.
Max er kendt for at blive brugt i Computerspil, i det private, små firmaer og traningscenter evt.
Fordi det var så billigt har det været standard valget for et evt. lille sted der bare skulle bruge et 3d program.
Men den plads er Maya ved at tage fra dem efter prisnedsætningen.
Nu er Maya faktisk billigere end Max.
Der er kun gået noget med ½ år siden de satte prisen ned og jeg er hvertfald overresket over hvor populært det er blevet siden da.
Det er lige før jeg tror der er flere som bruger Maya til computerspil nu.. og der er stadig flere virksomheder som vælger det fordi man får SÅ meget for pengene.
En af de meget unikke ting ved AW er at de har deres helt eget hold som kun sidder og finder på ideer til nye værktøjer.
Derfor er de tit nogen af de første ude med specialle features.. Hvorefter andre programmer stjæler dem ;D..
Det senste AW's opfindet hold har udtænkt er Fluid:
http://www.aliaswavefront.com/en/products/maya/customerwork/movies/makingoffluids.shtml

Her er noget om Maya og Games:
http://www.aliaswavefront.com/en/products/maya/pdf/GamesMomentum.pdf
Avatar billede jaws3d Nybegynder
29. september 2002 - 19:20 #14
Alt den påståelighed om hvad progam man bruger til hvad...
Der bliver bla. sagt at max ikke bruges til film,,, hvad er det for en gang forkølet sludder..???

Anyway, Det output alle 3D programmer laver, er jo trods alt baseret på hvilken RenderEngine der bruges....

Maya har en utrolig sløv render, men laver et flot resultat..
Max har en hurtig render, men der skal tweakes en del for at få et flot resultat.

Bruger man derimod ©Mental Ray, er resutatet det samme i begge programmer..

PS. Den nye spiderman er bla. lavet i 3D studio MAX :)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
29. september 2002 - 22:35 #15
lol SpiderMan er langt fra lavet i 3DMax..
Stort set alt i Spiderman er lavet i Maya.. Jeg ved ikke hvor du har de falske oplysninger fra.

Og så tror jeg også de fleste som har forstand på 3D ville give mig ret i at 3DMax er alt for dyrt iforhold til hvad det kan gøre.
Så ville det være langt mere klogt inten at købe Lightwave eller Maya.
Og det er også hvad stort set alle gør idag.
Maya er blevet umådlig populær.. Det er nærmest blevet standard valget når man skal ud og købe en 3D Pakke.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
29. september 2002 - 22:53 #16
Og den filmliste du finder på Discreets hjemmeside skal du også tage med et gram salt.
Når man laver en film er der somregl flere studio'er som arbejder sammen.. Stort set alle disse studio'er bruger Maya, XSI og Houndini.
Der er så nogen få som måske bruger 3DMax som ikke er særlig store.
Bare hvis 1 af de studio'er som bruger 3DMax fik til opgave at lave ½ sek af filmens effecter så vil det blive blæst op på forums og Discreets hjmmeside som "3DMax var brugt til at lave denne film".
Det kaldes markedsføring..
Grunden til at 3DMax stort set aldrig bliver brugt i film industrien er simpelt fordi det ikke var bygget til det..
Maya har lige siden de startet på det arbejdet meget tæt sammen med film studio'er og givet dem hvad DE ville have.
Maya var lavet til film..

SpiderMan:

http://www.aliaswavefront.com/en/products/maya/customerwork/stories/spiderman/index.shtml

Sony Pictures (Som har stået for effecterne i SpiderMan) bruger stort set kun Maya. Så at Max overhovedet kulle havde haft en inflydelse på det program er meget usandsynligt.
Avatar billede jaws3d Nybegynder
02. oktober 2002 - 20:28 #17
Jeg er fuldstændig målløs over dine indlæg, det virker som om at du nærmest er religiøs hvad din software angår, og fuldstændig blokket for objektivitet.

Hvis du hadve læst mit indlæg, ville du bemærke at jeg skrev at max bla. blev brugt i spiderman...hvad forkert er der idet?? Der blev sagt bla. (Blandt Andet)...Nærmere diskussion, er udnødvendig.

Videre i teksten.
Du skriver at MAX er for dyrt i forhold til hvad det kan....ROFL!!

3D-MAX er verdens MEST solgte 3D program.
Det er det netop fordi at du får mest for pengene.
Jeg tvivler på at du har licenser til nogle af programmerne, for så ville du aldrig komme med den påstand...
(hvis mig hvad du kan lave i maya, som jeg ikke kan lave i en max til samme pris).

Jeg kender udemærket Maya, og arbejder fint med det.
Programmet er desværre bare meget dyrt, og total elendigt opdelt hvad licenser angår. Du bliver nødt til at ha den store licens, hvis du vil ha adgang til noget så simpelt som subdiv. surfaces, og enkelte NURBS features. (den er IKKE billig)
Du har ikke helt forstået hvorfor Maya/SI/XSI bliver brugt mest til film.
Forklaringen er meget enkel.
Maya/SI/XSI, bliver skrevet i 2 versioner.
En X86, og en IRIX.
De store maskiner som filmindustrien bruger til visual effect etc. er  ®Silicon Graphics maskiner (eller lign.), som er væsentlig hurtigere end vores dages PC'ere. Og stort set ingen størrer studio'er bruger PC baserede systemer.
Da 3D studio MAX ikke har mulighed for at køre på disse maskiner, har discreet ingen mulighed for at konkurrere på dette område.
Du glemmer osse at de helt store studio'er som PIXAR™ osv, bruger som regel InHouse Software, dvs. programmer de selv har udviklet.

Hvis vi tænker på accelerationen af forbedringer i softwaren fra Release 1, til Release 5, vinder MAX med flere banelængder.
Da discreet stort set sidder på markedet af Post Production software kommer de nok i fremtiden til at sidde på det meste af 3D markedet.. (man kan aldrig vide)..

Men skal vi snakke om bedste software til prisen kommer ®Soft Image klart ind på 1ste pladsen, da den inkluderer en fuld licens til ©Mental Ray.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
02. oktober 2002 - 21:00 #18
"jeg skrev at max bla. blev brugt i spiderman...hvad forkert er der idet??"

Hvad der er forkert i det, er at det er en Falsk information... Hvis jeg sagde at jorden var flad tror du så ikke også at nogen ville reagere på det?.

"3D-MAX er verdens MEST solgte 3D program.
Det er det netop fordi at du får mest for pengene."

Det er præcis rigtigt hvad du skriver... Eller VAR.. Maya er billigere end 3DMax nu.. Faktisk er det lige før du kan få Lightwave + Maya til den samme pris af 3DMax.. det er jo undskyld udtrykket.. til grin.
Så nu er det også ved at vende... Maya er blevet Standard valget når man skal ud og købe 3D Software fordi man får så meget for pengene.
Nu er flere og flere Spil Studioer også gået hen til Maya som før har været Maxs område.
Hvordan kan du sige at man får meget for pengene i 3DMax.. Det er jo lige den omvendte verden. Kræver dybere forklaring.

"Du bliver nødt til at ha den store licens, hvis du vil ha adgang til noget så simpelt som subdiv. surfaces, og enkelte NURBS features. (den er IKKE billig)".

Forkert igen.. SubDivision Surfaces og alle NURBS værktøjer er blevet flyttet fra Unlimited til Complete.
Og nu vi snakker om SubDivision så er det slet ikke det samme som du får i 3DMax.
Max's SubD er det man kalder for "Falsk" SubD.. Det er bare en masse polygoner... Mayas SubD er som en af de MEGET få Ægte SubD som bliver dannet ud fra Curves.
Du har enda også muligheden for at få Falske SubD i Maya ligesom de er i Max hvis du vil det.

"Du har ikke helt forstået hvorfor Maya/SI/XSI bliver brugt mest til film.
Forklaringen er meget enkel.
Maya/SI/XSI, bliver skrevet i 2 versioner.
En X86, og en IRIX.
De store maskiner som filmindustrien bruger til visual effect etc. er  ®Silicon Graphics maskiner (eller lign.), som er væsentlig hurtigere end vores dages PC'ere. Og stort set ingen størrer studio'er bruger PC baserede systemer."

ja det er også en af grundene... Men sådan er det ikke ALTID.
Blandt andet er det også fordi Max er for ustabilt at man ikke bruger det i større produktioner.

"Du glemmer osse at de helt store studio'er som PIXAR™ osv, bruger som regel InHouse Software, dvs. programmer de selv har udviklet."

Nogen ting udvikler de selv.. Det er typisk ting som Tøj simulationer, Hår osv..
3D bliver lavet i Maya/XSI.. Rendering sker altid med deres eget software Renderman.

"(hvis mig hvad du kan lave i maya, som jeg ikke kan lave i en max til samme pris)."

3D Paint, Paint Effekt, Artisan, Hardware Rendering af partikler, Driven Keys, Node basered Material Editor, Non-Linear Animation, Fuldt Interaktivt UV Editor, Move & Sew UV Edges, Hotbox, Convert SubD til NURBS, Et NURBS system man kan bruge til noget, Maya Script Editor viser meget mere end max ScriptLister, 20 gange mere flexiblet partikle System, Relax UVs, GOALS, Straihten UV Border, Set Breakdown Key.... Og meget Mere
Avatar billede jaws3d Nybegynder
02. oktober 2002 - 21:58 #19
Well, jeg gider ikke diskutere religion med en 3D newbie.

Du har ikke licens til noget af det, da du tydeligvis ikke arbejder professionelt med lortet....
Jeg har både MAX og Maya Unlimited Licenser, inde du begynder at te dig fjollet..
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:04 #20
Well, det ser ud til at der var mange ting omkring Maya du slet ikke var klar over. Og at bruge udtrykket Newbie er meget barnligt og tegn på at du ikke ved hvad du vil sige.
Og så har dette intet med religion at gøre.
Jeg giver folk et godt råd om at de ikke skal købe 3DMax fordi det ikke er pengene værd.
Og jeg tror også efter jeg har besvaret dine spørgsmål at du er enig i det... Det bliver bare svært for dig at indrømme det..
Jeg syntes det er en meget barnlig måde du runder det her af på... Det ligner hvertfald ikke noget professionelt.
Avatar billede jaws3d Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:49 #21
hold plz op, sagde jeg ikke gad diskutere ok.
jeg ved udemærket godt at du bare er en 18-22 årig knægt med en pirat licens.....
Avatar billede sazon Nybegynder
06. oktober 2002 - 12:51 #22
argh maya er mere til animationer eod!
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
06. oktober 2002 - 13:07 #23
Maya er det perfecte program inde for Animation, Dynamics, Particles, Modelling, Workflow, UV Mapping, Shading.

Max er bedre i Rendering.. Og så er det en smule bedre i Polygon på nogen områder.

Men det betyder så lidt.. Og hvis Radiosity for en er livsnødvendig kan man købe Lightwave + Maya istedet for Max..
Så har man Lightwave som er Perfect inde for Rendering og Polygon ( Langt bedre end Max )
Og så har man Maya som er Perfect inde for de ting jeg lige har nævnt.
Til den samme pris af Max.

Enhver som ikke går så meget op i deres 3D program at de ikke kan se objektivt burde kunne se at som det står i øjeblikket ville det være meget dumt at købe Max når du kan få så meget mere for de samme penge.

Jeg råber det bare op inden nogen går ud og bruger 31.000 kr. Det er mange penge at spilde.
Så hvis i er uenig så forklar hvorfor istedet for at kalde hinanden Newbie.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. oktober 2002 - 03:06 #24
heh, jaws3d, det er da en meget uheldig måde du diskuterer på. Jeg kunne ikke forestille mig at du havde undersøgt hvad mikkeljans laver af 3d, og at bruge som argument at han bare er en random 18-22 årig newbie med en warez-kopi får dig til at se fuldstændig tåbelig ud.

Jeg tror alle kan se at du har tabt denne diskussion, og det er sgu også helt i orden. Det er bare ringe (jeg er jyde, ja) at tale nedladende til folk på den måde, bare fordi det gik op for dig at du ikke havde ret.

Jeg bruger selv max, og har gjort det et godt stykke tid efterhånden. Jeg har langtfra nået programmets grænse, så umiddelbart har jeg ingen problemer med programmet, og så længe markedet for 3d ser ud som det gør lige nu, med max overalt, og maya knap så mange steder, ja så vil jeg fortsætte med at bruge max, da jeg gerne vil kunne leve af det engang.

Jeg kan dog sagtens forestille mig at Maya er et bedre program på mange punkter, uden at have brugt det seriøst.

mikkeljans>>> du kan være ligeglad hvis du vil, men jeg synes det er forkert at bruge ordet "perfekt" i denne her sammenhæng. Du kan da ikke mene at Maya er perfekt på alle de punkter du nævner, for så var der jo ingen grund til fremtidige versioner. Det er sikkert _meget_ godt, men det er sgu ikke perfekt. Der er altid plads til forbedringer.

Og uden at vide det, så tror jeg at f.eks. Brazil er mindst ligeså godt som Lightwaves renderer...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
17. oktober 2002 - 20:06 #25
Ja ok intet er perfect... Men det er tæt på ;D.

Og med hensyn til render behøver man nu ikke købe Lightwave!!.

Aliaswavefront har lige for ikke lang tid siden meddelt at Mental Ray nu er gratis for alle Maya brugere!!.
Mental Ray er en af de mest præcise renders og indeholder features som GI, Radiosity, Caustics, Light Mapping, Final Gathering, sub-triangle displacement og meget mere.
Mental Ray er en af de første GI Renders og har været Softimage og XSI's standard render i lang tid..
Og nu bliver den også Mayas Standard render!.. 100% gratis!

http://www.aliaswavefront.com/en/products/maya/mentalray.shtml
Avatar billede kloster1 Nybegynder
01. december 2002 - 22:16 #26
Svar på spørgsmålet er:

Der kan blive brug for dem alle! Det er personen bag maskinen der kan være begrænsningen.

Så enkelt er det!
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
01. december 2002 - 22:46 #27
Ja, eller:
Skal du ud og købe 3D program så lad vær med at vælge 3DMax, andet end hvis du lige har vundet 7 mill i lotto og får lyst til at købe alle 3d programmer på marked.
Det er sindsygt overpriced, ikke noget jeg overhovedet kan anbefalde.

Maya / Lightwave er de 2 bedste valg.
Eller du kan også bare lave 3D gratis.. www.aliaswavefront.com/freemaya
Kommer til januar 2003.
Avatar billede kloster1 Nybegynder
01. december 2002 - 23:54 #28
mikkeljans --> enten lever du af at sælge Maya / Lightwave ellers er det som jaws3d siger en relgion for dig. Accepter dog at andre ikke deler dit syn på sagen, så den er ikke længere.

Jeg har arbejdet på film produktioner, hvor der godt nok er brugt Maya og de er blevet flotte, men Maya blev ikke kun valgt pga. den gode kvalitet, men på grund af at Maya gav licenserne til den første film der skulle laves (Den gang kostede en licens ca. Kr. 130.000) og så er personalet inde i software'et og klar til at gå igang til næste produktion med gratis software. En virksomheds leder skal være noget idealist for at vælge et andet software der i øvrigt koster penge.

Jeg har arbejdet med en del af disse 3D danske virksomheder og der er en udbredt tildens til at man støder på 3D Max, men smag og behag er forskellige og gudskelov for det!

Jeg er bange for at du er ved at udvikle 'tunnel vision' og det kommer der ikke noget godt udvikling af.

Det her spørgsmål har udviklet sig så det lige så godt kunne være: PlayStation2 VS. XBOX
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
02. december 2002 - 08:06 #29
Undskyld, men det her har intet med realigion at gøre.
Jeg snakker sku ikke om film firmaer, Det kan sagtens ske at Max kan en enkel ting som gør at nogen film firmaer køber nogen licenser af den pakke.
Nu ved jeg ikke hvor meget du kender til de forskellige programmer.
Men vil du anbefalde en helt normal bruger som skal bruge et 3D program at gå ud og købe 3DMax?.
Jeg kan ikke finde 1, bare 1 god grund til at købe det.
Stort set alle der har forstand på de forskellige programmer og som ikke er Max Zealot vil give mig ret i at Max er overpriced.
Så derfor kan jeg ikke forstå hvorfor så mange beskytter 3DMax.
Ligeså snart jeg siger at jeg ikke kan anbefalde 3DMax så får jeg automatisk en kommentar igen.. Og det hænger selvfølig sammen med at 3DMax har et ry her i Danmark som være det bedste, derfor er der bare nogen folk som ikke kan acceptere en anden mennning.
Avatar billede kloster1 Nybegynder
02. december 2002 - 10:48 #30
Du får en kommentar tilbage fra mig, fordi du er så skrå-sikker på at du har fundet de vise sten. Desuden vælger du at bruge de diskuterede emner efter hvad der passer dig bedst. Fx. dette her siger du tidligere i spørgsmålet:

Der er så nogen få som måske bruger 3DMax som ikke er særlig store.
Bare hvis 1 af de studio'er som bruger 3DMax fik til opgave at lave ½ sek af filmens effecter så vil det blive blæst op på forums og Discreets hjmmeside som "3DMax var brugt til at lave denne film".
Det kaldes markedsføring..

Nu siger du efter min kommentar til dig 'Jeg snakker sku ikke om film firmaer'
Hvad er Ghost, A-Film, Pixar nu tillader jeg mig at sætte A-Film på 3D verdenskortet, for ligesom andre film firmaer arbejdet de sammen med Walt Disney i deres 3D.

Hviken kendskab jeg besidder i de nævnte programmer er egentlig uden betydning, da jeg er en kreativ person og har teknikker til min rådighed. Der næsten lyder som dig! Dog vil jeg sige at jeg har været med siden de små Silicon Graphics maskiner kostede det samme som et nyt parcelhus.

Selv om du ikke vil så forstå, så forstå dog dette her: Det har intet at gøre med om det hedder Maya, Max eller hvad Max Zealot giver dig ret i. Det der gør udslaget om en film bliver god eller dårlig er personerne bag maskinen, og ikke den monopol lignende tilstand du er på vej ud i. Bare at du kan sige det: Jeg kan ikke finde 1, bare 1 god grund til at købe det.

Men det du har gang i kaldes også for markedsføring.. det var derfor jeg gættede på at du var sælger....
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
02. december 2002 - 21:30 #31
Du har ikke fundet min pointe.
Jeg ved ikke om det er gået op for nogen at 3DMax faktisk er dobbelt så dyrt som Maya.
At skulle gå ud og købe et program der er $2k dyre skal man også have en meget god grund til det. Og jeg kan ikke finde 1 grund.

Du tror vel ikke at jeg sidder og anbefalder ILM, Pixar, Dreamworks hvad de skal købe, det ved de udemærket selv.

Nu spørger deleurangutang hvilken forskel der er mellem programmerne, det har jeg svaret på og så siger jeg at hvis han skal ud og købe et 3D program kan jeg ikke anbefalde 3DMax.
Hvad de store firmaer køber af programmer er jeg da fuldstændig ligeglad med.. Nu snakker jeg til deleurangutang.
Og finder du 1 god grund til hvorfor han skulle betale det dobbelt for 3DMax så vil jeg meget gerne hører den.
Jeg snakker skrå-sikkert fordi jeg med mig selv er meget skrå-sikker.
Hvis du mener det er fuldstændig forkert hvad jeg siger så forklart hvorfor istedet.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
02. december 2002 - 21:37 #32
Hvis jeg stod med en ven i en tøj butik og så 2 stort set ens trøjer men den ene kostede 400 kr og den anden 800 kr. og jeg vidste at de var i samme kvalitet.
Så vil jeg da også med meget sikkerhed i stemmen fortæle ham "Du skal ikke købe den trøje til 800 kr."
Avatar billede michael-k Nybegynder
09. februar 2003 - 01:49 #33
lukketid ?
Avatar billede rgha36 Nybegynder
12. september 2003 - 00:23 #34
Jeg skriver lige et nyt indlæg - her 3/4 år efter det sidste... Jep!

Jeg er  ikke erfaren mht Maya - jeg kender lidt til det - og mere til MAX/VIZ. Jeg vil ønske at jeg en dag får tid og mulighed for at arbejde med Maya, idét de demonstrationer af dynamics delen jeg har set virker ret stærke i forhold til MAX.

I min branche (jeg er arkitekt) dominerer 3ds MAX/VIZ klart i forhold til Maya. Grunden er simpelthen at Discreet er ejet af Autodesk som også producerer det meget udbredte CAD software AUTOCAD, og sammenhængene mellem konstruktionstegninger, planer, snit osv er ganske gode imellem de to produkter MAX/VIZ og AUTOCAD. Man kan bl.a. lænke MAX filer til DWG(native Autocad) således at ændringer i et program har effekt i det andet osv.

Af ovennævnte grunde er det selvfølgelig meget atraktivt for arkitekter og andre der arbejder med CAD programmer at bruge 3ds MAX/VIZ.
Udover det er det også meget enkelt at modellere bygninger(som oftest er sammensat af primært linære former om man kan lide det eller ej - det hænger bl.a. sammen med de forhold byggekomponenterne bliver produceret under - betonkomponenter, mursten osv) i MAX. Som jeg forstår det, er f.eks Max´s nurbs-del svagere end Mayas- eller har ihvertilfælde været det - men altså hvis man laver kasseformede huse - og det gør vi jo - så er Max lækker.

En anden ting man kan sige om Max er, at man som bruger (efter min mening), indtil version 5.0 har været absolut afhængigt af at bruge en del plugins. Bl.a. har jeg selv haft glæde af plugins som f.eks Vray, Brazil og diverse Digimation produkter.
Jeg har fået den opfattelse fra diverse 3D forums at Maya er et mere integreret miljø at arbejde i. Jeg ved ikke om det er godt eller dårligt i sidste ende, fordi det på den ene side er skideirriterende og dyrt hele tiden at skulle installere plugins, men det også giver et potentielt givtigt kaos at alle mulige mennesker sidder og laver små plugins til MAX. På den måde har Discreet jo også deres tænketank der sidder og finder på nye værktøjer - ekspertbrugerne - så kan Discreet langsom absorbere de bedste af brugernes påfund, og samtidig langsomt stjæle Mayas interface...

Der er vel ingen grund til at være så sure omkring det - er der? - vi får jo noget fed software fra begge sider.
Hvis i er interesserede i at se eksempler på arkitekternes brug af "visualisering" som vi kalder det, så kig f.eks på: http://www.cgarchitect.com/ (gallery)
Avatar billede miza Nybegynder
13. januar 2004 - 19:21 #35
Jeg har ikke læst alle indlæg her, da jeg ikke gad. Hvis du ikke har bestemt dig endnu så prøv programmerne, altså jeg vil sige:
Maya: Maya PLE (Personal Learning Edition)
3D Studio Max: Hent en trial version på 30 dage
hvad angår resten af programmerne vil jeg ikke sige om der er trial version eller hvad der er... men min vurdering af 3DS Max og Maya er, Jeg startede med at prøve Max, og det var det første 3D jeg lavede, og det var så begyndelsen, jeg havde hørt om Maya, men havde aldrig prøvet det, men en dag skete det jeg prøvede, men gav op og fortsatte med Max... senere prøvede jeg så Maya igen, og denne gang skete der noget, jeg fandt ud af hvordan det hele fungerede, og efter det gik en også en del hurtigere og fleksibelt som det bliver kaldt, men det hele afhænger jo af smag og behag, men mit råd er køb Maya, hvis du skal vælge et...
Avatar billede osborne Nybegynder
16. januar 2004 - 13:51 #36
Sikke en lang diskussion. Du kan lave utrolig flotte ting med alle førende 3D programmer.

3D Max er rigtignok verdens mest solgte og førende på flere områder så som 90% af computerspil er fremstillet med Max og/eller GMax, og steder som arkitektur er Max også førenede til 3D visualisering. Maya er førende ingen for film så vidt jeg ved.

Begge disse programmer et et sikkert valg efter min mening og vil give dig alle muligheder for at lave præcis det du vil.

Kunne være du skulle lukke denne tråd og give folkene nogle point?
Avatar billede osborne Nybegynder
28. marts 2004 - 00:34 #37
Set på: http://www.zaon.com/company/articles/3d_rendering.php

Which 3D Software is the Industry's Best? Almost every 3D artist has heard this one: "Blah-blah program is the best! All the top artists use it." Anyone who suggests that one particular 3D software application is the clear-cut winner and best solution overall is someone whom you should promptly ignore. Dismiss them as religious zealots. It's amazing how artists go to such lengths to defend their beliefs and choices in 3D software, as if to convince themselves as much as others. Moreover, interestingly it's often the least talented artists who are most adamant in preaching about a particular 3D program's superiority. This is politics and religion for the artist, and online debates rarely prove more than who is the most tenacious or talented speaker. The 3D industry is too diverse for any particular program to consistently shine above all others.
Avatar billede rhandersen Nybegynder
09. november 2004 - 19:29 #38
Nogle der ved hvor man kan købe 3D max?
Avatar billede miza Nybegynder
09. november 2004 - 20:45 #39
Avatar billede rhandersen Nybegynder
10. november 2004 - 13:09 #40
kan det virkelig passe at det koster 3000 dollars?

Fordi det er ikke lige til min pengepung:S
Avatar billede rhandersen Nybegynder
10. november 2004 - 14:39 #41
Troede max det kostede 1000 kr eller lign:S
Avatar billede miza Nybegynder
10. november 2004 - 16:22 #42
Ja det er helt rigtigt, det er også derfor jeg nævner det som en hel investering ;)
Avatar billede rhandersen Nybegynder
10. november 2004 - 17:39 #43
Nå:S

Tror bare jeg holdrer mig til Maya Personal learning edition så:D
Avatar billede miza Nybegynder
10. november 2004 - 19:56 #44
kan jeg godt forstå, i hvert fald så længe du ikke skal ud i noget seriøst arbejde med det :D
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2004 - 12:45 #45
Jeg har tidligere købt Max 6 og har været meget glad for det og nu har jeg så lige modtaget Max 7 med posten gratis (fordi jeg da jeg købte pakken hos 3DC også fik købt et Autodesk or Discreet Subscription contract med). Super service synes jeg.

Jeg er sådan set ligeglad med om programmet hedder Max eller Maja, men en god grund til at købe Max er dog at det er så udbredt her i Danmark på alle fronter. Jeg spurgte tilfældigt forleden hvad en film som "Terkel i knibe" var lavet med, og det var også Max.
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2004 - 12:45 #46
.. og nej jeg arbejder ikke for 3DC :-)
Avatar billede rhandersen Nybegynder
13. november 2004 - 12:51 #47
Hmm jeg har fået fat i en demo af max 6, kan nogle fortælle mig hvordan man kan gøre animationer længere end 1 sek?
Avatar billede osborne Nybegynder
13. november 2004 - 13:32 #48
Det lyder som et nyt spørgsmål, som ikke har noget med denne diskussion at gøre (men det gøres nemt ved at trykke på knappen "Time configuration" nederst til højre). Opret et separat spørgsmål på det, så kan jeg give dig et par ydeligere tips om det.
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 02:14 #49
Nu kommer programmerne 3ds max og Maya jo nok snart til at ligne hinanden på en prik .. hvis de ikke ligefrem går hen og bliver det samme program (efter at Autodesk (3ds max) har købt Alias (Maya)).. :-)