Avatar billede prof2 Nybegynder
28. august 2002 - 06:23 Der er 28 kommentarer og
4 løsninger

Vigtigt! Fra bilens cigarettænder til min bærbar?

Hvordan er det muligt at få strøm fra min cigarettænder til min bærbar?

Jeg ved det er muligt med en 220 volts adapter, men den koster omkring 500 kr. mener jeg.

Og jeg synes bare at det lyder fjollet at 12V skal op til 220V, kun for at komme ned på 12V igen til min bærbar.
Kan man ikke bare have en adapter der laver jævnstrøm om til vekselstrøm, og som kan komme i min bærbar?

Min bærbar skal bruge 12V-24V 34W Max.

Det er meget vigtigt dette her. Da det skal bruges inden fredag, derfor de store points!
Avatar billede rs2000 Nybegynder
28. august 2002 - 06:37 #1
http://www.danbit.dk/kat2002/2107.phtml der var en omformer til 230v.
De 12v der er i pc er også jævnstrøm så jeg vil tro du bare kan lave et kabel selv og så koble til.12v-12v.
Men jeg ved det ikke 100%
Avatar billede prof2 Nybegynder
28. august 2002 - 06:41 #2
er der nogen der ved det?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
28. august 2002 - 06:46 #3
Du kan godt sætte din bærbare direkte til bilens strøm, men husk at vende polerne rigtigt, ellers er det sket med din bærbare!
Men det virker, men hvis din bærbare kræver mere end 12v kan den stadig køre fint nok, men den vil ik kunne lade batteriet op!
Avatar billede webmasterdk Praktikant
28. august 2002 - 06:47 #4
Er nemlig igang med et lille mp3 afspiller projekt! :)
Og har derfor selv undersøgt det en smule
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2002 - 07:19 #5
Har søgt lidt og fundet dette: (søgt på strømforsyning fra bil)

"En inverter er en dims der "omformer" bilens 12V DC til 230V AC. Laptop'en vil derfor kunne koere som normalt med lader/stroemforsyning tilsluttet. Ret snedigt. Hvis du kigger paa laptop'ens effektforbrug vil du opdage at det ikke er den helt store inverter der er brug for.

Proev at kigge hos en forretning der handler med udstyr til campingvogne. De burde kunne hjaelpe dig. Det skulle heller ikke undre mig hvis Farnell, RS-radioparts, eller maaske ligefrem Brinck Elektronik har en saadan inverter paa lager.

Fidusen ved inverteren er jo saa ogsaa at du kan koere andet end bare laptop'en. Fx. laderen til mobiltelefonen, mindre stereoanlaeg, TV, etc. fra inverterens 230V AC."

Spørg hos en campingvogn forhandler efter en sådan "omformer-fidus"
Campingfolket har jo brug for strøm - det må også kunne bruges til en bærbar.

Er rådet brugbart, kan du bare bede mig lægge et Svar.    :)
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2002 - 07:22 #6
Kilde til ovenstående: Ingeniøren|Net
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/1624.html
Avatar billede scb Praktikant
28. august 2002 - 07:51 #7
Det er ikke nogen god ide at koble den bærbare direkte på bilens 12 volt, selvom den bærbare også kører på 12 volt, da der kan være både støj og kraftige transienter, f.eks når startmotoren bruger 100-200 A for at starte bilen.
Der kan fåes mellemledninger med indbygget transientbeskyttelse.
Den mest driftsikre løsning, men som ikke lyder særlig smart, er at converterer de 12 volt til 230 v og så koble den normale strømforsyning hertil.
Husk at det skal være en converter der giver en sinus ud, (De helt billige giver en firkant, og er kun egnet til elværktøj eller lamper)
www.helmholt.dk har nogle furnuftige modeller.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
28. august 2002 - 07:52 #8
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
28. august 2002 - 09:18 #9
hvorfor får du ikke en original lader til din bærbare der kan gå i cigar tænderen det findes til de fleste bærbare det vil nok være den sikreste løsning da den er lavet direkte til maskinen
Avatar billede lassem Nybegynder
28. august 2002 - 10:01 #10
Lad være med at bygget noget lort selv ...
der skal regulering af din forsyning og tages hensyn til spikes, emc osv...
købet noget godkend udstyr der er beregnet til dit formål.

m.v.h.
l. madsen
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 14:46 #11
En anden har lige designet en ledning fra 12V udtaget i bilen direkte til min bærbar, men kan det overhovedet ikke gå?

Det skal slet ikke være permanent, men bare en løsning for en enkelt dag eller to.
Kan/skal jeg evt. lade være med at have sat den til, når man starter bilen??

Tak for mange gode svar!
Avatar billede lassem Nybegynder
29. august 2002 - 14:54 #12
Jeg ville ikke satse på det ...
men det bestemmer du jo selvfølgelig selv ...
hvis det bare er en konstruktion med en simpel serie regulator så HUSK, HUSK, HUSK at have en hurtig flyback diode over regulatoren den vil i værstefald kunne tage lidt spikes m.v.

m.v.h.
l. madsen
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 14:58 #13
Øhh??? Min simple konstruktion består af: stik til cigarettænder, 2 meter ledning og et stik til den bærbar?

Hvad er en regulator da? Og hvad er spikes?
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 15:04 #14
Jeg har lige testet
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 15:08 #15
FEJL! Jeg har lige testet mit system igen.. Det virker 100%, også selvom bilen starter imens..

Grunden til at jeg ikke kan forstå at det skader er at bilen er en Citroen Xantia.. En af de nyeste modeller. Og i den bil sidder der op til flere computere der også køre på det strøm, så mon ikke at de har kontrueret bilen sådan at der kommer jævn spænding ud??
Avatar billede lassem Nybegynder
29. august 2002 - 15:14 #16
Jeg ville ikke satse på noget .... om den så lige var kørt fra samlebåndet på fabrikken ... og om den havde 1000 onboard computere..
du kan ikke vide om systen elektronikken deler samme forsyning som cigartænderen hvilket jeg tvilver på ... jeg tror at cigartænderen er koblet direkte på batteriet måske igennem en sikring ....

Send en kopi af dit diagram til lm@h-tech.dk så skal jeg lige kigget lidt :) - men ellers vil jeg nok sige at det ikke er en gangbar løsning ...
Avatar billede lassem Nybegynder
29. august 2002 - 15:23 #17
>Øhh??? Min simple konstruktion består af: stik til cigarettænder, 2 meter >ledning og et stik til den bærbar?

Uhh så ikke det indlæg !!!!

- Er du fuldstændig gal :D
du risikere at brænde din pc af hvis der kommer nogle spikes
og spikes er strøm/spændings stød der er forudsaget af blandt andet startermotoren ... der kan i korte perioder opstå måske over 100V i dit stik ... det optimale var at bruge en switch-mode IC ... du kan få en hos Maxim www.maxim-ic.com ... det du leder efter er en høj effektiv (over 90%) SMPS IC eller en LDO (low drop out) Regulator til 12V

En regulator sørger for at der _aldrig_ kan komme mere end 12V ud i din PC ... med din opstilling nu´risikere du at brænde din pc af hvis spændingen ændre sig ...
Avatar billede scb Praktikant
29. august 2002 - 15:41 #18
Hvis man kigger diagrammer over computere (mikroprocessore) som sidder i en bil vil man se at der bruges mange komponenter på at regulere og stabilisere spændingen.
En bil, ligemeget fabrikat, er et krævende miljø for elektronik, hvad angår forsyningsspænding, så det er ikke godt at koble den bærbare direkte på 12 V.
-SCB
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 15:44 #19
lassem> Jeg fatter ikke det du siger jeg behøver.. :) Kan du ikke sige det på dansk, og så evt komme med et tip om hvor sådan en ting kan købes.. Evt prisleje!

Kan sådan en stabilisator købes i en normal butik her i landet?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
29. august 2002 - 15:48 #20
hvorfor gå over åen efter vand ? når fabrikanten af din bærbare garanteret har lavet en lader til cigar tænderen til din bærbare computer så er du sikret at du ikke brænder din computer af pga overspænding og samtidig får den hverken for meget eller for lidt strøm
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 15:49 #21
lassem> Kan du ikke forklare mig hvordan du, ud af et 12V batteri, kan få 100V i en kort periode?? Det lyder meget usansynligt!
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 15:50 #22
clausmeyer> Grundene er: Jeg skal bruge det i morgen. Har ikke så meget tid til indkøb. + at min bærbar er fabrikeret af olivetti og er en MONSTER gammel pentium 90 :)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
29. august 2002 - 16:16 #23
lassem >> En bil når ik op på 100v, men du har ret den stiger i volt når man bruger starteren, den går nemlig op på 13,8 volt! ik mere end det!
prof2 >> På www.targus.com kan du finde lade apperater til din bærbare til brug i bilen!
Avatar billede scb Praktikant
29. august 2002 - 16:24 #24
Det er ikke bilbatteriet der kommer op på flere hundrede volt, men transienter fra tilkoblet udstyr så som starter, visker, blæser, elruder osv, og det er inden for ganske få millisekunder, men kan sagtens ødelægge elektronik hvis ikke der er beskyttet mod det.
I tændrørsledningerne er der f.eks tæt på 25000 volt, det har også en vis udstråling .
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
29. august 2002 - 16:27 #25
Jeg har udviklet en del bilelektronik, og kan huske, men ikke lige finde på skrift, at der er en norm for hvad elektronik i en bil skal kunne holde til af spænding, og så vidt jeg husker er det omkring 100 v i 2 sek, 24 volt i 20 sek.
Og det er jo ikke uden grund at der findes denne norm.
-SCB
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 16:32 #26
scb> Det lyder til at du er sikker i din sag.. Men kan du sige mig om det bare er på tilfældige tidspunkter spændingen når så højt som 100V i 2 sek?? Eller om det er når det hele er tændt, slukket, når bilen tænder eller?
Min bærbar kan godt klare 24V..
Man kan ikke selv lave en form for sikring der slår fra hvis spændingen når så vildt højt?
Avatar billede scb Praktikant
29. august 2002 - 16:44 #27
Transienter, (spændingsspidser) er ofte tilfældige, og er sjældent længere end nogle få millisekunder, det kan også, alt efter forholdene, være at det måske er 500 V, men da varigheden er så kort er det kun elektronik ol der kan mærke det. (og måske kun i en del af bilens ledningsnet).

For at beskytte elektronikken, bruger man samme komponenter som i netstøjfilteret i en PC, (spoler, kondensatore, transorbere), sansynligvis sidder der et filter i din bærbare PC, det er bare ikke sikkert at det kan fange alt støjen, nu er det en ny bil, og for kort tid, så jeg ville vove, at kører direkte med 12 V.
Men hvis det var permanent, ville løsningen med at lave  12 v til 230 v eller hvis fabrikanten af din barbare har en lader, være at foretrække.
-SCB
Avatar billede webmasterdk Praktikant
29. august 2002 - 16:51 #28
som sagt har de ladere på www.targus.com
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 16:57 #29
Tak scb.. Det var lige hvad jeg skulle høre.. Skal vist til at følge bedre med i fysik. Kan ikke fatte hvor de 100V-500V spændingsspidser kan komme fra. Hehe! Ellers mange tak alle sammen!
Avatar billede scb Praktikant
29. august 2002 - 17:19 #30
Tja.. fysik..  det er jo sådan at en spole, (er i alle elmotore) vil forsøge at holde strømmen når spændingen afbrydes, hvilket resulterer i en induktionsspænding, på mange 1000 volt, (det er det man udnytter i bilens tændingsanlæg), og det er ofte det der giver transienter i en bil.
-SCB
Avatar billede prof2 Nybegynder
29. august 2002 - 17:21 #31
det vil sige at det kan ske når bilen slukkes? Jeg ved ikke hvad induktionsspænding er, men det er sikker ikke til at forklare lige her :) Igen mange tak!
Avatar billede lassem Nybegynder
30. august 2002 - 08:00 #32
>Prof2< ...

Som Scb beskriver er der tale om transienter ...
det er ikke noget man spøger med når man er noob ...
jeg kan nemt lave et diagram til dig med et par komponenter men alligevel ville det være at fortrække at købe en fabrikeret lader dessuden hvis du er så nærig at du vil sætte din pc på spil for latterlige 300kr så ved jeg snart ikke hvad ...

l. madsen