Avatar billede llh Nybegynder
27. august 2002 - 21:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

select i udtræk fra database og opdater i andet felt

Hejsa
Er der nogen der har en ide om hvordan man i en postnr tabel vha en select får den til at opdatere et andet felt med bynavnet ?

Jeg ved godt hvordan man laver en select udfra et db kald men ved ikke hvordan man får den til automatisk får den til at opdatere bynavn feltet ved et andet udtræk.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
27. august 2002 - 21:43 #1
At lytte
Avatar billede cablenet.dk Nybegynder
27. august 2002 - 21:43 #2
Sub DropDownList1_SelectedIndexChanged(sender As Object, e As EventArgs)

    DataList1.DataSource = MinSqlFunktion(DropDownList1.Items(DropDownList1.SelectedIndex).Text)
    DataList1.DataBind()

End Sub
Avatar billede cablenet.dk Nybegynder
27. august 2002 - 21:44 #3
upsa... i ASP .NET, men kan du bruge det?
Avatar billede llh Nybegynder
27. august 2002 - 21:48 #4
øhhhhhh den fattede jeg ikke meget af
Avatar billede llh Nybegynder
27. august 2002 - 21:49 #5
Det her er min select kommando:

<SELECT NAME="postnr"">
    <%
    do while not RS2.eof
    %>
    <OPTION> <%=RS2("postnr")%>
    <%
    RS2.movenext
    loop
    conn2.Close
    %>
</select>
Avatar billede llh Nybegynder
27. august 2002 - 21:53 #6
eller mere præcist:

<SELECT NAME="postnr"">
    <%
    do while not RS2.eof
    %>
    <OPTION> <%=RS2("postnr")%>
    <%
    RS2.movenext
    loop
    conn2.Close
    %>
</option>
</select>
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2002 - 22:44 #7
Det kan laves med et javascript som indeholder en liste med tilhørne by navne som så udfyder feltet. Her har jeg lavet et eks med en database som indeholder en tabel som hedder postnumre, den indeholder to kolonner postnr, og bynavn. Alle postnr bliver listet i en dropdown menu og når man vælger et post nummer udfydes text-feltet med by navnet.:

<%
set rs = server.CreateObject("ADODB.Recordset")
set Conn= server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Data Source="& server.mappath("db10.mdb") & ";Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"
%>
<HTML>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
function postnrChange(){
  var kunder = new Array();
  kunder[0] = "";
<%
set RS= Conn.Execute ("SELECT * FROM postnumre")
OptionString = "<OPTION VALUE=""none"">Vælg her...</OPTION>"
i = 1
Do Until RS.EOF
    OptionString = OptionString & "<OPTION VALUE=""" & rs("postnr") & """>" & rs("postnr") & "</OPTION>"
    %>
    kunder[<%=i%>] = "<%=rs("bynavn")%>";
    <%
    i = i +1
    rs.MoveNext
Loop
rs.Close
Conn.close
%>
  if (document.testForm.postnr.selectedIndex > 0)
  {
    document.testForm.bynavn.value = kunder[document.testForm.postnr.selectedIndex];
  }
  else
  {
    document.testForm.bynavn.value = "";
  }
</SCRIPT>
</head>
<body onload="postnrChange()"><center>

<form name="testForm">
<table>
<tr>
<td><select name="postnr" size="1" OnChange="postnrChange();"><%=OptionString%></select></td>
<td><input type="text" name="bynavn" size="16" ></td>
</tr>
</table>
</form>
</center>
</body>
</HTML>
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. august 2002 - 22:45 #8
Alternativt hvis du vil havde det lavet i ren ASP så bliver man nemlig nød til at loade form'en for at ændre bynavnet.
Avatar billede llh Nybegynder
27. august 2002 - 23:02 #9
af en eller anden årsag kan jeg ikke få det til at virke på min server ??
men jeg har før haft problemer med at få javascripts til at fungere på min server så det kan være noget opsætning på serveren..

jeg har dog fundet en anden løsning på problemet:

<%
strDSN = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("bookingsystem.mdb")
    set conn2 = server.createobject("ADODB.connection")
    conn2.open strDSN

    SQL2 =  "select * from postnr order by postnr;"
    set RS2 = conn2.execute( SQL2 )
    %>
<SELECT NAME="postnr" >
    <%
    do while not RS2.eof
    %>
    <OPTION> <%=RS2("postnr")%>&nbsp;<%=RS2("byer")%>
    <%
    RS2.movenext
    loop
    conn2.Close
    %>
</option>
</select>

jeg viser så bare bynavnet i udtrækket fra dben senere :o)

ellers tak for hjælpen og du fortjener da pointene for forsøget :o)
Avatar billede matthiasmarkussen Nybegynder
30. marts 2006 - 11:29 #10
Hej - Jeg har oprettet flg. tråd : http://www.eksperten.dk/spm/699010 , udfra ovenstående eksempel, som jeg har benyttet.
Jeg har omskrevet det til værende varer man vælger, hvorved varenummer og pris automatisk skrives i de øvrige formularfelter.
Er det muligt at lave det således at der kan tages flere valg, vha "multiple" valg, hvorved at værdierne - i mit tilfælde varenumre og priser - skrives hhv. i forlængelse af hinanden : varennr1, varenr2, ...osv og priser adderes i et felt?