Avatar billede wfarm Nybegynder
26. august 2002 - 11:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

chroot

Kuddaw!
Jeg har et lille problem med kommandoen chroot. Jeg vil gerne låse mine shell useres i et dir, men jeg kan ikke rigtigt få det til at funke. Er der en der kan give et eks på hvordan jeg låser "bruger" i homedir "\home\bruger"..
Avatar billede dank Nybegynder
27. august 2002 - 00:03 #1
Kan man det? Skal man ikke evt benytte en eller anden form for begrænset shell?
Avatar billede wfarm Nybegynder
27. august 2002 - 14:15 #2
Jeg stillede det samme spørgmål på #linux.dk @ quakenet, og der fik jeg at vide af mike_ at jeg skulle se på chroot.. Så jeg vil mene det skulle kunne lade sig gøre..

Hvis det ikke er muligt via. chroot, hvordan laver man så en begrændset shell, som du snakker om?
Avatar billede dank Nybegynder
27. august 2002 - 16:14 #3
ahem... Det er vist ikke lige sådan at gøre. Det kræver jo næsten at folk skal jo (næsten) have deres egen linuxdists i deres mappe. Ydermere skal man sikre at de ikke kan mounte drev så de aligevel kan komme ind via bagvejen o.s.v. Sikre sig at folk ikke kan su root o.s.v.

Er det ikke bare nemmere ikke at give shell adgang? Er det meget vigtigt at folk har shell adgang?
Avatar billede wfarm Nybegynder
27. august 2002 - 21:40 #4
Det er ikke _meget_ vigtigt at de får shell adgang, men jeg tror de ville blive glade for det.. Lader lige spørgsmålet stå lidt endnu, og hvis der ikke sker mere hiver du bare 30 nemme point hjem..

hula hophop
Avatar billede wfarm Nybegynder
17. november 2002 - 21:11 #5
knep
Avatar billede dank Nybegynder
17. november 2002 - 21:27 #6
hmmm var mit svar forkert? Altså at det ikke kunne lade sig gøre?

Ellers prøv med

# bash -r

(-r = restricted) Men jeg advarer dig.. en begrænset shell er = ingen muligheder... Ingen ls, cat eller andre ting.