Avatar billede jedi Nybegynder
07. september 2000 - 11:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kompressor!!!

Jeg kunne godt tænke mig, selv at lave en \"Super-G\".

Men jeg ved ikke hvilken type kompressor jeg skal bruge (med eller uden gas, og evt. ledninger skal sidde på eller være noget som man selv skal sætte til!).

Og jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal bruge helt præcist, eller om hvor jeg evt. kunne anskaffe mig disse ting.

Jeg ville virkeligt sætte pris på, hvis nogen derude kunne hjælpe mig.
Avatar billede danneck Nybegynder
07. september 2000 - 12:53 #1
Ville det ikke være nemmere hvis du bare købte en 1Ghz CPU?
Avatar billede krusell Nybegynder
07. september 2000 - 16:48 #2
Prøv at checke www.overcloking.dk ud eller spørge i deres forum, de har som regl nogle gode (suge) ideer.
Eller de amerikanske www.overclokers.com og den slags.

krusell
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. september 2000 - 18:00 #3
krusell mener nok http://www.overclockers.dk og http://www.overclocking.opasia.dk - Jeg vender tilbage med info på kompressordetaljer senere =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. september 2000 - 18:00 #4
hovsa.. staveplade.. jeg mente http://www.overclockers.com of course :)~
Avatar billede yonzie Nybegynder
07. september 2000 - 22:13 #5
Køb dog en Vapochill eller en CoolWhip vandkøler www.acdc.dk
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. september 2000 - 22:38 #6
Jeg kunne ikke finde en artikel jeg var ret sikker på lå og legede gemmeleg i mine bogmærker, såeh jeg har mailet Kyle (HardOCP) og vender forhåbentligt frygteligt tilbage snart =)

I mellemtiden kan du evt. kigge lidt på http://www.ocshoot.com for info på kompressorer, Vapo\'s und so weiter.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. september 2000 - 23:06 #7
Svar fra Kyle.

Yes, we used to, but the author got made and went away and then threatened to sue us if we did not remove it.  :(  Sorry.

...
Kyle Bennett
WebMonger @ [H]ard|OCP
Purveyor of Smoothness @ Ratpadz
Hosting Ho @ Gamers|Hardware
Avatar billede krusell Nybegynder
08. september 2000 - 14:09 #8
Ja jeg mente www.overcloking.opasia.dk  troede stadig man kunne bruge det gamle navn
Avatar billede stussy Nybegynder
09. september 2000 - 04:24 #9
Hmm det lyder som noget af et projekt du vil igang med. Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge sådan en VapoChill fra dem Asetek i Brønderslev. Men så går det sjove li\'som lidt af, da det jo er langt phedere at udvikle sit helt eget sys. Jeg har selv en af de Vapo\'er jeg køre en PIII 850E stabilt ved 1241MHz 146/1.9V . Dog syntes jeg at selve det kabinet Vapo\'en er bygget ind i er tude grimt, så jeg pillede hele systemet ud af det grimme CED kabinet og fik anbragt Vapo\'en samt 4x120mm Panaflo blæsere i mit Enlight 8950 kabinet, 4dages arbejde. Men nu har jeg virkelig også et phedt kabi med ridi go temp.(-26grader C takket være tilt-tricket) ;)
Happy OC\'ing og held & lykke med dit kompressor projekt, syns bare det ville være nemmere med så\'n en Vapo
/mvh/stussy!
Avatar billede jedi Nybegynder
09. september 2000 - 18:37 #10
Mange tak for rådet (stussy og alle i andre selvfølgelig)!

Jeg ved godt at det er lidt af et \"sygt\" projekt, som jeg har gang i, men grunden til at jeg gerne vil prøve selv at lave en \"køler\", er at jeg håber på at kunne spare lidt penge, da jeg ikke har de penge som nogle af i andre har...
Avatar billede teknik Juniormester
09. september 2000 - 21:46 #11
Der findes jo nogle stykker på markedet

Det er en god ide at kigge dem lidt i kortene:

Størst og \"kendtest\" er Kryotech, som er dem der sælger flest af de
kompressorkølede units.
http://www.kryotech.com/

Asetek er også velkendte herhjemm, og du finde info om deres produkter via ACDC.
http://www.acdc.dk/

Efter sigende er de kompressorer, som både Asetek og Kryotech benytter leveret af Danfoss.
Du skal gå efter den allermindste kompressor du kan finde, da problemet ikke er at få kulde nok, men snarere tværtimod, fordi de eksisterende kompressorer er bygget til meget større opgaver (læs køleskabe & frysere)
http://www.danfoss.com/Compressors/products/Products_index.htm

For at lave selve køleanlægsdelen har du brug for adgang til et (maskin)værksted, hvor du kan lave selve kølefladen ...kobber er det mest velegnede pga. optimal varmeledningsevne.
Da du jo skal manipulere med slve køleanlægget, så har du også brug for en erfaren kølemontør til at hjælpe med påfyldningen af kølemiddel.
Man hælder nemlig ikke bare på...mængden af kølemiddel skal passe til anlæggets størrelse og belastning, og dit anlæg skal jo specialbygges.
Så vidt jeg ved er de eksisterende anlæg baseret på at kompressoren kører konstant drift, altså uden anden styring´, end at den starter 1-2minutter før PC\'en, for at komme ned på arbejdstemperatur.

Det var det nemme!!

Hovedparten af vanskelighederne i at lave et supernedkølet anlæg består nemlig i at undgå kondens.

Selve CPU og kølehovedet skal  - på en eller anden måde - pakkes ind i noget 100% fugttæt materiale, som ikke er elektrisk ledende.

Det er det der er det svære..., og det er det udviklingsarbejde, som ind i mellem koster en CPU eller et bundkort.

Det er nogle lidt store og besværlige mundfulde for den sparsommelige hjemmebygger.
Hvis du har læst ovenstående skrækkampange, og stadig er tændt på \"min egen SuperG\",
så er her et par muligheder for at lave det nemmere og billigere, men ikke \"fiksere\".

Tip 1:
..surf hen til ACDC, og se Steens samlevejledninger på
http://www.acdc.dk/products/coolwhip/coolwair/samling.htm
Det sparer meget tid med at udtænke måden at lave en fugttæt indkapsling.

Tip 2:
Glem anskaffelsen af Kompressor i 1.ste omgang...
Og start med at anvende et vandkølesystem. En gammel bilkøler, med et par slanger på ned i fryseren - lidt cirkulation på,og vupti så kan du lege is-kold vandkøling.
...det er ikke kønt og praktisk, men billigt.

...Det med at spare penge ved at selvbygge et kompressoranlæg... det er absolut tvivlsomt.

...jeg kører med ADCD\'s coolwhip liquid, Athlon 650(tidl.500)@913Mhz

>>Stussy: 1241 stabilt...det er s\'gu godt
          -26 i kabinet....vapochilli køler da ikke hele kabinettet....gør de ?
          ..mener du ved CPU/kølehoved ??
          ...hvad er \"tilt-tricket\"....er det blæsere på tværs for at få plads?
          ...4 120mm blæsere + kompressor...larmer det ikke forrygende ?
...ja jeg er noget nysgerrig, men det hatr nok noget med misundelse at gøre...

mvh;-)))
Teknik

Avatar billede stussy Nybegynder
10. september 2000 - 00:18 #12
Teknik>>> Ja det er en helt ok fart, og nej det er selvfølgelig -26grader C på selve CPU/kølehovedet. Om det larmer, joh tak det gør det da, sidder da også altid med mine headphones på hehe, selve VapoChill delen larmer ikke specielt vel 30-35db, men de 4x120mm gør, men så er der nu også dejligt svalt derinde ;) Tilt-tricket går bare ud på at kompressoren er tiltet ca 1cm i den ene side, derved opnår man en bedre temp. jeg fik ca. -8grader C ud af at gøre det nummer ;)
/mvh/stussy
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. september 2000 - 02:34 #13
Lidt læsestof, hvis du ikke havde set det allerede.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1205
Avatar billede stussy Nybegynder
03. oktober 2000 - 02:41 #14
Hader når et spørgsmål dør ud :(
Avatar billede jedi Nybegynder
03. oktober 2000 - 08:39 #15
Er der nogen af jer, der ved hvor mange watt, kompressoren fra Danfoss bruger? Det er nemlig fordi, at jeg får min fra Vestfrost, men jeg ved bare ikke hvor mange watt den skal bruge. :)
Avatar billede yonzie Nybegynder
05. oktober 2000 - 15:55 #16
Det står sgu da på deres data sheet din knold!!!

Hvis du nu havde prøvet at klikke på nogle af de links der er på den Danfoss side som teknik linkede til ville du nok have set at der var et link til nogle data sheets, og i dem står der hvor mange watt den bruger
Avatar billede teknik Juniormester
31. oktober 2000 - 23:31 #17
>>Jedi...Den allerbitteste \"Isobutan\" kompressor fra Danfoss er en 40 Watts...
Det dækker næsten helt sikkert over en kuldeydelse, som kan fjerne 40Watt varme.
...formodentlig ved 0 grader på \"den kolde side\" (= fordampersiden ...i køleterminologi)
...den varme side er så \"kondensatorsiden\"
..Typisk svarende til et Elforbrug på 10-15Watt

Hvor mange Watt bruger danfoss Kompressoren ?
Et godt spørgsmål, det afhænger selvfølgelig af hvilken processor der er i, og hvor hårdt CPU er clocket, samt hvor kold man ønsker CPU skal være...
...altsammen rimeligt velbevarede hemmeligheder.
...Det kan jeg altså ikke svare på...
---------------------------------------------------------------------
Jeg kan dog godt forklare dig, hvordan du skal bestemme hvor \"stor\" din kompressor skal være.
Hos danfoss (se link)er der udemærkede datablade, som fortæller \"køleeffekt\" ved en given temperatur.
Vestfrost har givet lignende datablade, men mon ikke vestfrost bruger danfoss kompressorer...ellers, så skulle jeg da blive meget forbavset.
---------------------------------------------------------------------
Et eksempel fra Danfoss side (link ovenfor)
En PLE35F, som forbruger 37Watt elforbrug kan
udregnet efter ASHARAE standarden fx. flytte 125W varme, hvis der på
\"den kolde side\" er en temperatur på 0 grader.

Hvis der på den kolde side derimod er -25 grader, så kan den samme kompressor kun magte
at flytte 39Watt.
------------------------------------------------------------------------
For at beregne præcis hvor stor en kompressor du har brug for:
Så har du brug for at vide hvad din processors strømforbrug(Watt) er i standardtilstand,
samt forståelse af, hvordan Oveclocking  påvirker forbruget.
..Derefter skal du beslutte hvor kold CPU skal være (-20 t. -40 grader er vist alm. praksis)

Jeg skal give dig tre \"grove\" eksempler...., som forklarer sammenhængen:
(tallene er frit fra fantasien, store & runde, så de er nemme at regne med)

Hvis nu du har en 400 Mhz, og den kører med en Vcore på 2 Volt, og forbruger
50 Watt i denne tilstand, så sker der det her med forbruget:
(NB! Forbrug=varmeudvikling=nødvendig kølekapacitet)

1. Hvis du øger frekvens til det dobbelte =800 Mhz, så øges Watt \"ligefrem proportionalt\"
dvs. også til det dobbelte, altså =100Watt

2. Hvis du starter med 400/2V igen, og så øger Vcore 1,5 gang til 3Volt, så øges varmeudviklingen ikke
ligefrem propertionalt, men propertionalt med Vcore stigning i anden potens.
Watt stiger altså ikke 1,5 gang, men 1,5x1,5=2,25 gang.
(hvordan fremkom \"faktor\" 1,5? -det  er blot de to Vcore divideret med hinanden 3/2=1,5

3. Hvis du anvender begge faktorer \"oveni\" hinanden, hvad der jo er det normale ved ekstrem overclocking, så vil det hvis du øger fra 400/2V til 800/3V forårsage at Watt stiger med \"begge faktorer\"
Altså de oprindelige 50W, gange 2 for en fordobling af Mhz, og gange 2,25 for en 1,5gang  forøgelse af Vcore

50x3x2,25=225Watt..... = nødvendig kuldeydelse ved fx. -20grader = 225Watt.

(Så højt kommer du nok ikke op, Da 1,5 gang er en urealistisk stor forøgelse af Vcore)
Men vælger du nu at du gerne vil ned på fx -40, så stiger kompressorstørrelsen drastisk.

...Vær også opmærksom på!!! at valget af kølemiddel er 100% begrundet i hvilken temperatur der ønskes på \"den kolde side\"...
Det er derfor at der er forskellige slags kølemiddel i fx. et køleskab og en fryser.
..Du bevæger dig selvf. i \"fryser\" afdelingen...

....Nu er jeg bange for, at der ikke er mere hjælp at hente her - for den 25 øre....
....medmindre du regner med at få bygget sættet også.....

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
26. november 2000 - 22:26 #18
JEDI....Er du der....tror du ikke det er på tide at lukke Spm...?
Avatar billede jedi Nybegynder
12. december 2000 - 08:39 #19
Hej teknik!
Du skal have mange tak, for din hjælp! :)