Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 00:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Copyright

Hej gutter:)

Jeg behøver jeres hjælp! Jeg har en side hvor jeg har oversat en del tekst og brugt mange timer på det. Jeg har i min menu frame tydeligt skrevet at der er copyright men alligevel har jeg lige set at en anden har kopiret LODRET ret hvad jeg har skrevet!

Hvis vedkommende ikke svarer på min mail om at krediterer mig samt et link henførende til min side, hvad kan jeg så gøre?

Alle ved hvor surt det er at andre bare profiterer af ens arbejde uden at spærge først!

Please help for bekæmpelse af vares retigheder:)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 00:28 #1
Hvis du kan bevise at du skrev det først, kan du kontakte www.koda.dk

Alt hvad man laver selv, har man copyright på, så hvis en anden har kopieret det uden at spørge, kan man kræve rettigheden til det!

Hvad drejer det sig om for nogle sider?

Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 00:31 #2
ups jeg huskede forkert, koda er kun til musik..

2 sek så kigger jeg lige på noget andet
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 00:37 #3
Hej Cyber:)

M.h.t. før så tror jeg ikke du fik læst mit svar hvor vi snakkede sammen. Jeg har ikke www.top-100.dk men en anden side som hedder top100 hvor du har din Amokk side på. Pop-up you know. Så skulle den misforståelse være ude af verdenen.

Nå nu til dette emne:

Min side: http://www.netby.net/Vest/Blaa/dawson/ (jeg ved godt designet er skrækkeligt men det er under udvikling)

Den side som har stjålet mit materiel: http://home9.inet.tele.dk/%5bTSOK%5d/ (det drejer sig vist om en uerfaren pige så hun jeg har venligt fortalt reglerne)

Kig inde under personerne på min side og blå bog på hendes!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 00:53 #4
ok

hvis det er en uerfaren pige kan du nok godt "skræmme" hende til at lave en link til dig...

ellers laver vi en strejke imod hende *GGG*
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 01:01 #5
jeg tror også nok at hun skal makke ret men det er mere principelt!

Hvis vi lavede en strejke ville den jo have den negative effekt. Besøgende gange 10 eller noget i den retning *gg*
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 01:04 #6
det var også en joke
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 01:07 #7
I know
Avatar billede villadsen Nybegynder
10. juli 1999 - 01:16 #8
Hvis det er dig har ophavsretten til teksten så må man ikke anvende den andre steder uden tilladelse. Det er dog tilladt at citere, men hele tekststykker må man ikke anvende.

Hvis du føler at nogen har overtrådt ophavsretsloven på din bekostning er det en god ide at tage henvendelse til vedkommende og se om I kan finde en aftale.

Hvis ikke dette er muligt kan du i princippet tage kontakt til en advokat som så kan anlægge sag an.

Jeg tror dog det sidste vil være lige lovlig drastisk i dette tilfælde.

Men i princippet er det de samme regler der gør sig gældende på nettet som andre steder (aviser, musik, bøger, film, billeder mv.)
Avatar billede jefa Nybegynder
10. juli 1999 - 01:18 #9
Skal nico ikke på samme måde vise, hvor han har fået sit materiale fra. Copyright virker da på tværs af landegrænser, eller gør de ikke?
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 01:23 #10
Den står på side 2 af siderne, men jo den skulle nok have været på alle siderne. Kilde: Columbia TriStar Television.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 01:44 #11
det tror jeg ikke er nødvendigt, da han jo har oversat det...
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 01:49 #12
I terorien skulle jeg jo nok. Men der er jo tale om bearbejdet materiale som jeg har ændret en del i. Jeg har jo ikke klippet og kopieret som vedkommende jo åbenlyst jo gjort.
Avatar billede nlunn Nybegynder
10. juli 1999 - 11:55 #13
Hvis du har bearbejdet det, så behøver du ikke at angive kilder, da det så er din tekst. Men det er altid en god ide, da man så krediterer de tidligere forfatteres arbejde.

Med hensyn til den lille pige, så er det en anden sag. Hun må ikke gengive dit materiale medmindre hun skriftligt har fået lov.
Men jeg mener at du har gjort det eneste rigtige - desuden så vil det måske skabe mere trafik på din site ;)
Avatar billede vagn_eriksen Nybegynder
10. juli 1999 - 15:30 #14
Man burde måske ikke sige dette, for I tager åbenbart sagen alvorligt. Det er der næppe andre der kan. Nico har taget oplysninger fra et sted, bearbejdet dem (oversat)og hævder nu en copyright overfor en tredjepart, der ikke gider lave arbejdet selv. Den intellektuelle værdi af oversættelsen kan ligge på et beskedent sted og vil ikke være beskyttet - tværtimod. Nico har nemlig ikke spurgt om lov til oversættelsen. At angive en kilde er (juridisk)ikke nok, hvis rettighedsindehaverne gad gøre en sag ud af det. Men hvorfor det: reklame er jo nyttig. Så stop klynkeriet og samarbejd med pigen, hvis I begge går så meget op i den serie.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
10. juli 1999 - 16:14 #15
god ide!
Avatar billede jefa Nybegynder
10. juli 1999 - 17:24 #16
1-0 til Vagn Eriksen
Avatar billede nico Nybegynder
10. juli 1999 - 18:28 #17
Præcis:) Jeg regner også med at få lidt reklame ud af det her og det jo ikke dårligt. Det kunne godt lyde som om du har ret Vagn.
Avatar billede nico Nybegynder
11. juli 1999 - 22:35 #18
Hun indvilligede i at lave et link på siden samt indsætte mit navn. FEDT:)
Avatar billede villadsen Nybegynder
11. juli 1999 - 23:10 #19
Så er alle glade!
Det er jo dejligt, så kan man se Dawson i fred og fordragelighed :-D
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. juli 1999 - 23:22 #20
godt nok