Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 01:33 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fin PC, oder was?

Hej. Jeg skal bruge en computer til studiearbejde,
spil og internet. Jeg regner med senere at købe
grafikkort/brænder. Computeren skal ikke være et
monster, men jeg vil gerne vide om der er noget ved
nedenstående, som ikke helt stemmer. Hvad skal jeg
passe på, og er der federe ting i dette prisleje?
Jeg har Windows + div. programmer.

Processor      AMD Athlon Palomino XP 1800+ (1533MHz)
Bundkort      Sis 730 Chipset bundkort
Ram            256MB SD RAM PC 133
Grafik        64 MB Onboard (Shared ram)
Harddisk      40GB IDE
Netkort        Onboard 10/100
Lydkort        Onboard AC"97 16Bit
Diskdrev      1.44MB Diskdrev
Cddrev        52X IDE
Keyboard      Windows 95/98 Tastatur
Mus            3Knaps Wheel mus
Kabinet        ATX Midi Tower
Screen        AOC 17" Monitor
Garanti        2 års reklamationsret

Pris 4.585 kr.
Avatar billede in2designs Nybegynder
26. august 2002 - 02:04 #1
Det lyder meget godt..
men nå du siger prisleje ?? hvad mener du med det ??
Avatar billede mchief Nybegynder
26. august 2002 - 02:09 #2
Det ser ud til at være en god maskine, bare husk at få en ordenlig køler på CPU :)
Avatar billede kimilion Nybegynder
26. august 2002 - 06:17 #3
den ser narjs ud....
Men du kunne jo overveje ddr ram i stedet.
mener ikke at man udnytter processoren ordentlig med sd ram. bare et forslag.
evt. mobo kunne være et SL-75drv5.
Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 06:36 #4
Det er jo en samlet maskine, så jeg kan ikke bare skifte en ting ud.
Kan jeg ikke bruge DDR ram på dette motherboard?
Vil det blive et problem med køleren? (cpu temp)
Med "dette prisleje" mener jeg max 5000,-
Avatar billede rs2000 Nybegynder
26. august 2002 - 06:39 #5
Prøv at kigge ved www.bjtrading.dk de har tit nogle meget billige computere:)og serviceen er 100%
Avatar billede jadetermig Nybegynder
26. august 2002 - 07:53 #6
5000 er i overkanten for en samlesæt-computer..
Avatar billede jadetermig Nybegynder
26. august 2002 - 07:54 #7
kig lidt på edbpriser.dk .. Du kan sagtend lave en ondere maskine hvis du er villig til at ofre 5000,- .. :)
Avatar billede jadetermig Nybegynder
26. august 2002 - 07:55 #8
sagtens
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. august 2002 - 09:30 #9
http://www.compumail.dk/pcprice.html

Prøv lige at kigge denne prisilste igennem...
Avatar billede rasmus_d Nybegynder
26. august 2002 - 17:27 #10
Du kan ikke anvende ddr i det nævnte chipset.. (sis730)
-Med det chipset du har valgt, kræver det vist opgradering af din bios inden du kan anvenden XP´en. Så ligesom kimilion mener jeg at Soltek SL-75DRV5 ATX ville være at foretrække. Dette mobo understøtter DDR ram og har et bedre chipset (via kt333). ddr ram er ikke meget dyrer end sdram.
Jeg linket til både ram og bundkort nedenfor:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837939

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494827909

Dette vil nok gøre din computer 400 kr dyrere, men så får du altså også en computer der ikke rimer på Merlin!

ps. Hvis du helst vil angå over samle skidtet selv, så er der mange computerbutiker der tilbyder at gøre dette for et mindre beløb.
Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 18:03 #11
Det lyder meget godt, MEN! computeren er SAMLET og derfor kan jeg ikke bare vælge et nyt bundkort.

Find istedet SAMLEDE PC'ER m/skærm til max 5000,-
Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 18:23 #12
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3062&ID=3

- Her får jeg vist lidt mere for pengene (DDR RAM)
Avatar billede rasmus_d Nybegynder
26. august 2002 - 18:27 #13
Nu er dette her jo ikke bare palles gavebod... Og eftersom jeg ikke kan programere i java,, bliver du selv nød til at kigge forbi www.shg.dk.Her kan du få alle de ovenstående dele til en pris på omrking 5000 kr. Man samlet selv sin pc her: http://www.shg.dk/produkter/samlselv/samlselv.asp?samltype=k7
ps. de kan også godt samle den for dig.. Så det bliver en samlede pc!
Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 18:32 #14
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3291&ID=3

Her er computeren fra Fønix, men med XP-2100 CUP til 5200,-

Så må det heller ikke blive dyere!
Avatar billede -mathias- Nybegynder
26. august 2002 - 21:38 #15
Er det muligt med en sygere PC til denne pris?

Kan jeg kører Ms Flightsimulater 2002 med gfx kortet?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. august 2002 - 22:30 #16
Er det forresten ikke pudsigt, at de fleste forhandlere vælger at spare grafikkortet væk og så smide en kæmpe-CPU i istedet?

At bruge et GF3 ti200 (Creative: 789kr) ville ikke fordyre maskinen væsentligt, hvis man pillede den XP2100+ (p.t. 1198kr) ud og monterede en XP1900+ (p.t. 857kr); XP1800+ koster 727kr og 1600+ 565kr - alle priser er ved løssalg!!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
26. august 2002 - 22:32 #17
Du kan jo prøve at kontakte et par butikker og spørge om det ikke var muligt at eftermontere nogle andre gode ting og sager...

Det gjorde jeg, da jeg i sin tid købte min maskine og det endte med en udmærket maskine til en ganske god pris!
Avatar billede rasmus_d Nybegynder
27. august 2002 - 00:11 #18
Jeg synes du skal prøve at hoppe forbi www.shg.dk og forsøge at konfigurere din computer her. Den pris der fremkommer sammenligner du så med den på Fønix. Det ikke utænkeligt at Fønix nok er billigere end shg, men hør så Fønix hvad de skal have for at eftermontere grafikkort m.m, så denne kommer op på samme "standard" som ved shg.

- De priser du har linket til, er meget fattige på oplysninger.. fx hvad er det for nogle ddr-sdram? pc2100, pc2700 etc. De ram jeg har linket er pc2700.
Det bundkort der følger med xp-2100 ved fønix er her http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667922
- dette kort her ingen AGP-porte!! Dvs. ingen mulighed for at brage et fedt Grafikkort i! Og hvilket betyder at et grafikkort skal tilsluttes pci-portene, som er en del langsomere..Dette kunne fx være et GeForce2Mx
Avatar billede -mathias- Nybegynder
27. august 2002 - 18:54 #19
Avatar billede jadetermig Nybegynder
27. august 2002 - 20:16 #20
hvorfor afvist svar?
Avatar billede -mathias- Nybegynder
28. august 2002 - 00:27 #21
jadetermig: "5000 er i overkanten for en samlesæt-computer.."

Jeg mener selv at det er rimelig billigt - jeg kan da godt finde en "samlesæts computer", som koster 5 gange så meget...
Avatar billede jadetermig Nybegynder
28. august 2002 - 07:37 #22
Ja men du bliver bollet i røven hvis du giver 5000 for en alligevel.. Selvfølgelig er der altid nogen der er dyrere men det gør den jo ikke billig vel? Men se selv på edbpriser.dk.. Hvad ville den koste hvis du selv samlede den? 5000? aaaarhhhh DET tror jeg næppe ;)