Avatar billede unraveler Nybegynder
24. august 2002 - 22:25 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Seagate B. IV 40 gb fysisk fejl

Til min store fortrydelse fik jeg i dag problemer med min Seagate Barracuda IV 40gb.

Første tegn var en utilfreds BIOS, der under opstart brokkede sig over disken og nægtede at boote. Ved genstart forsvandt denne fejlmeddelelse dog - har ikke set den siden.

Ved boot af win98 vil systemet køre scandisk under opstart ("der er muligvis fysiske fejl..." o.s.v) - den fortsætter gladeligt med en komplet overfladescanning, men det går mindre godt. Scanning af ca. 400 klynger tager omkring 10 min. - og med 1,5 mio klynger på disken... Nej vel? Heraf formåede den i øvrigt at fange to fysisk defekte klynger.

Og til sidst prikken over i'et. Jeg hentede naturligvis Seagates diagnosticeringsværktøjer og testede disken - ganske rigtigt, den brokker sig a la følgende: "Self test routine completed with a SMART alert error" o.s.v. om, at nu måtte jeg hellere få en ny disk.

Bemærk imidlertid, at systemet kører helt som normalt udover ovennævnte problemer! Ingen mærkelige lyde fra disken eller noget. Har ikke kigget rent fysisk på disken endnu, dog.

Hvad er mit bedste træk? Garantien har jeg, men vil helst undgå bøvlet med at sende ind til seagate o.s.v. Hvis der bare er tale om nogle få beskadigede sektorer, kan jeg nok leve med det - men scandisk skal jeg vist ikke sætte min lid til m.h.t. markering af disse; andre værktøjer?? Simpel re-partitionering var måske en idé (kører red hat og win98 på samme disk)?

BTW, har tjekket et andet indlæg, hvor low-level formattering med mere diskuteres. Nej tak ;)

vh,

Anders
Avatar billede unraveler Nybegynder
24. august 2002 - 22:31 #1
Hov ja, det glemte jeg at tilføje - jeg har længe luret lidt på temperaturen på harddisken, der normalt ligger på den forkerte side af 45 grader... Dog, disse "lydløse" harddiske er jo designet til at kunne køre høje temperaturer - men kunne det tænkes at have forårsaget en fysisk fejl (sommervarme med mere taget i betragtning - maskinen står i et rum, der en stor del af dagen er omkring de 30-34 grader)
Avatar billede hub Nybegynder
24. august 2002 - 23:36 #2
Den slags fejl har det med at blive større, hvis de ignoreres. Lav backup af vigtige data mens du kan og så må du finde dig i en ombytning. Jeg tror ikke på at nogle diskværktøjer overhovedet kan redde den-desværre..
Avatar billede unraveler Nybegynder
19. oktober 2003 - 11:49 #3
Lukker